فرایند تغییر رفتار بازیگران بازار خودرو در يك بازه زماني 10 روزه نشان می دهد، در صورت آزادسازی واردات، حباب قیمت خودروهای داخلی نیز به تبعیت خودروهای خارجی به صورت محسوس تخلیه خواهد شد. اما چنانچه مصوبه مجلس نتواند نظر اعضای شورای نگهبان را تامین کند، قیمتها بيشتر از قبل با افزایشهای غیرمعمول مواجه خواهند شد. به عبارتي ديگر، فنر قيمت خودرو بازهم در خواهد رفت.
فرشته فريادرس در گزارشي در روزنامه تعادل نوشت: فرایند تغییر رفتار بازیگران بازار خودرو در يك بازه زماني 10 روزه نشان می دهد، در صورت آزادسازی واردات، حباب قیمت خودروهای داخلی نیز به تبعیت خودروهای خارجی به صورت محسوس تخلیه خواهد شد. بررسي ها نشان میدهد، چنانچه خودروهای رده بالا ارزان شوند، سیگنالهایی به خودروهای رده پایینتر میدهند واين دومينوي كاهش قيمت در انواع خودروها، مانند یک زنجیره بر روی هم اثر گذاشته و موجب ريزش بيشتر قيمتها مي شود. از طرفي، با آزادسازی واردات خودرو، نه تولیدکنندگان ومصرف کنندگان، بلکه اين دلالان و محتکران هستند كه دچار زيان مي شوند؛ چراكه مجبور به عرضه خودروهای دپو شده اشان به بازار شدهاند؛ از این رو، مخالفان و ذینفعان وضعیت کنونی بازار بيكار ننشسته و تلاش زیادی برای بینتیجه شدن آزادسازی واردات خواهند کرد. از اين منظر، چنانچه مصوبه مجلس نتواند نظر اعضای شورای نگهبان را تامین کند، قیمتها بيشتر از قبل با افزایشهای غیرمعمول مواجه خواهند شد. به عبارتي ديگر، فنر قيمت خودرو بازهم در خواهد رفت.
گزارش آخر هفته بازار خودرو
رصد روز گذشته بازار خرید و فروش خودرو در برخی از محصولات بازهم نشان از افت قيمتها داشت. هرچند به اعتقاد فعالان بازار با وجود افت قیمت هنوز خرید و فروش خودرو رونق نداشته و مصرف کنندگان برای خرید محصول دست نگه داشته اند. با اين حال، در بازار روز چهارشنبه اين هفته، به طور نمونه خرید و فروش خودرو کوییک آر 170 میلیون تومانT کوییک معمولی با کاهش 2 میلیون تومانی 167 میلیون تومانT تیبا صندوقدار با کاهش یک میلیون تومانی به 143 میلیون تومان و تیبا 2 با کاهش 2 میلیون تومانی 154 میلیون تومان به فروش می رسد.
علاوه بر این در محصولات ایران خودرو نیز بازار شاهد افت قیمت در تعدادی از خودروها بوده است. به طوريكه «تسنيم» گزارش كرده كه سمند ال ایکس با کاهش 3 میلیون تومانی با قیمت 260 میلیون تومان، رانا پلاس با کاهش 2 میلیون تومانی 268 میلیون تومان، دنا معمولی 324 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 با کاهش 4 میلیون تومانی با قیمت 242 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با کاهش یک میلیون تومانی 287 میلیون تومان و پژو 206 صندوقدار با قیمت 283 میلیون تومان به فروش میرسد. اما موضوع مهم اينكه روز گذشته نرخ دلار صعودي شد و در كانال 28 هزار تومان قرار گرفت. بنابراين بازار روز گذشته خودرو با افزايش نرخ دلار مواجه بود، كه اين مي تواند بر اثر منفي بر بازار خودرو به جاي بگذارد. اما آنچه در بازار خودرو مشاهده مي شود، اين است كه در حال حاضر به دلیل رکود، بازار شاهد افزایش قیمتی در خودروها نیستیم اما با روند صعودی قیمت دلار، باید دید واكنش بازار خودرو چه خواهد بود.
رفت وبرگشت بازار خودرو با طرح آزادسازي
اما كمي برگرديم به عقب يعني چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه كه مجلس به مصوبه ۴ اصلاحی کمیسیون صنایع و معادن در راستای آزادسازی واردات رای مثبت داد و بلافاصله طرح را برای تعیین تکلیف به شورای نگهبان ارسال کرد. اما به فاصله دو روز بعد و در روز شنبه ۲۷ شهریور ماه، قیمتها به ویژه در بخش محصولات خارجی با ریزش مواجه شد؛ ابعاد این اتفاق بیشتر در قیمت خودروهایی بازتاب داشت که طی سه سال گذشته به دليل ممنوعیت واردات افزایشهای غیرمعمول بعضا 5 تا شش برابري پیدا کرده بودند. خودروهايي كه صفت لاكچري را يدك مي كشند. تاثیر مصوبه مجلس در بازار به حدی بوده که وقتی خبر عودت طرح از شورای نگهبان به مجلس منتشر شد، اگرچه افزایش قیمتی در بازار رخ نداد، اما بلافاصله روند تخلیه شدن حباب قیمتی خودروهای داخلی و خارجی، شیب کندتری به خود گرفت و در اغلب موارد متوقف شد.
دپويي ها روانه بازار مي شوند؟
اين در حالي است كه بررسي ها نشان میدهد، در صورت آزادسازی واردات، کاهش قیمت مناسبی در بازار خواهیم داشت و این کاهش قیمت فقط مختص خودروهای خارجی نخواهد بود. چراكه اگر خودروهای رده بالا ارزان شوند، سیگنالهایی به خودروهای رده پایینتر میدهند. دومينوي كاهش قيمت در انواع خودروها، مانند یک زنجیره روی هم اثر گذاشته و موجب کاهش قیمت بیشتر آنها میشوند. به طوريكه در همین رابطه، علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با تصویب نهایی این طرح در شورای نگهبان قیمت خودروهای خارجی به شدت افت خواهد کرد و قیمت خودروهای داخلی نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش مییابد.
از سوی دیگر، تغییر رفتار بازیگران پشت پرده بازار خودرو نیز میتواند یکی دیگر از علل ریزش قیمتها باشد؛ به این معنا که مالکان خودروهایی که کالای خود را در انبارها دپو کرده بودند حال با توجه به احتمال کاهش قیمتها به سرعت در حال عرضه خودروی خود هستند. در همین رابطه رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو تاکید میکند که با تصویب نهایی این طرح، دارندگان خودروهای خارجی و داخلی که خودروها را در انبار نگه داشتهاند به تدریج شروع به فروختن کالای خود میکنند و خود به خود بازار از التهاب خارج میشود. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم بر اين باور است كه انتشار خبر مصوبه مجلس به نوعی دارندگان خودروهای وارداتی را به خط کرد و آنها با این تحلیل که در یک بازه زمانی کوتاهمدت مسیر مسدود واردات خودرو بازگشایی میشود به دنبال فروش خودروی در اختیار خود بودند.
با آزادسازی واردات خودرو، اصلیترین قشری که دچار زیان میشوند نه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، بلکه دلالان و محتکران هستند که مجبور به عرضه خودروهای دپو شده به بازار شدهاند. از این رو، مخالفان و ذینفعان وضعیت کنونی بازار، تلاش زیادی برای بینتیجه شدن آزادسازی واردات خواهند کرد. بنابراین به نظر میرسد چنانچه مصوبه مجلس نتواند نظر اعضای شورای نگهبان را تامین کند، به تلافی این روزها، قیمت خودرو پیش از گذشته با افزایشهای غیرمعمول مواجه خواهد شد.
كاهش قيمت يا افزايش؟
در ادامه قيمت خودروها در بازار در يك بازه زماني 10 روزه از سوي «خبرگزاري مهر» مورد ارزيابي قرار گرفته است. بررسي قیمت برخی از خودروهای خارجی نشان میدهد، در اين بازه زماني قیمت خودروی هیوندای آزرا (گرنجور) از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به میانگین قیمتی ۲ میلیارد و ۶۰۰ و ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده بود. همچنین قیمت خودروی هیوندای توسان (ix۳۵) در بازه زمانی یاد شده از تقریباً ۲ میلیارد تومان به یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسیده است. تویوتا راوفور نیز از ۳ میلیارد تومان به ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان رسید اما مجدد به رده ۳ میلیارد تومان صعود کرد. کیا سراتو نیز از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است.
براساس جدول قيمتي منتشر شده، قیمت خودروهای داخلی در بازه زمانی ۲۴ شهریور تا ۷ مهر ماه آمده است. به طور نمونه قيمت خودروي پرايد 111 از 155 ميليون تومان در 24 شهريور ماه به 151 ميليون تومان كاهش يافته است. يا خودروي كوييك دنده اي با كاهش 6 ميليوني از 174 به 168 ميليون تومان افت قيمت را تجربه كرده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم نيز از ۲۵۲ به 240 ميليون تومان رسيده، كه 12 ميليون تومان افت را نشان مي دهد.
البته در همين حال، «ايسنا» در گزارشي مدعي شده كه قیمتها در روز سهشنبه همين هفته نسبت به پیش از تعطیلی اربعین حسینی، ریزش قیمتی بزرگی داشته و بعضی خودروها تا ۱۴ میلیون تومان هم کاهش قیمت داشتهاند؛ اما روز گذشته يعني چهارشنبه هفتم مهرماه روند قیمتها در بازار تغییر کرده است. که خودروهایی همچون ۲۰۶ تیپ ۵ یا دنا نسبت به پیش از تعطیلی هریک ۱۴ میلیون تومان کاهش قیمت داشتهاند. پژو ۲۰۶ وی۸ هم ۱۲ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۱ میلیون تومان، ساینا هشت میلیون تومان، تیبا شش میلیون تومان و باقی خودروها بین سه تا پنج میلیون تومان ارزانتر شدند. تنها دو محصول پژو ۴۰۵ GLX و و پارس روز سهشنبه نسبت به روز یکشنبه (چهارم مهرماه) به ترتیب سه و پنج میلیون تومان گرانتر شدند. بنابه گزارش اين خبرگزاري، این روند کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار روز چهارشنبه تغییر کرده و برعکس قیمت برخی خودروها رو به افزایش گذاشته است؛ برخی دیگر ثابتاند و برخی هم از ثبات نسبی برخوردار بودهاند.