معاون فني گمرك درباره عدم ترخیص کامیون هاي دپو شده در گمرکات گفت: ۴هزار دستگاه کامیون سه سال کارکرده با مجوز وارد کشور شده که رانندگان برای تهیه آنها تمام زندگی خود را فروختند و امروز گمرک شهریار با ٨٠٠ کامیون ترخیص نشده به گورستان کامیونهای وارداتی تبدیل شده است.
به گزارش راه امروز: مهرداد ارونقی معاون فني گمرك، در گفت وگوي ويژه خبري به تشريح دلايل دپوي دارو و اقلام بهداشتي در گمرك پرداخت. او در اظهاراتي گفت: بیش از دو سال است که درباره دپوی کالا صحبت کردهام و هر روز با یک چالش جدید مواجه هستیم و امروز بحث دپوی دارو مطرح است، روزهای گذشته کالای اساسی، کامیون، موز و... مطرح بود.
فرايند تجارت كشور غلط است وبايد بازنگري شود
ارونقي با بیان اینکه بارها گفتهام که فرایند تجارت در کشور درست نیست، افزود: فرایند تجارت نیاز به بازنگری از ابتدا تا انتها را دارد. معاون گمرک ایران در ادامه بيان كرد: معتقدم صاحبان کالا نباید بدون مجوز کالایی را وارد کند، از سوی دیگر بروکراسیهای زائد باید حذف شود. در حال حاضر افراد باید یک ماه در صف ثبت سفارش بمانند و پس از آن تا دو ماه در صف تامین ارز باشند و تا یک ماه هم نسبت به ترخیص اقدام کنند بنابراین ترجیح میدهند از این فرصت استفاده کنند و کالا در بنادر بمانند.
ارونقی گفت: شاهد آن هستیم کالا از چین حرکت کرده و به ایران رسیده اما هنوز ثبت سفارش نشده است. او در ادامه درباره میزان دپوی کالای اساسی و دارو بيان كرد: درحال حاضر ٧میلیون تن کالای اساسی در گمرکات وجود دارد، اما درباره میزان دپوی دارو و کالای سلامت محور آمار دقیقی وجود ندارد. اما حدود چند ده تن کالای سلامت محور دپو شده داریم.
به گفته اين مقام مسوول در گمرك، زمانی میتوانیم آماری از کالاهای دپو شده ارایه دهیم که کالاها به گمرک اظهار شده باشد، كه البته در تاریخ ٢١ مردادماه سال جاری دستور حمل یکسره برای یکسری از داروهای سلامت محور به ویژه موثر در کرونا صادر شد و تمام اقلام داروی کرونایی بجز دو قلم از آنها ترخیص شده، که آنها هم در شرف ترخیص هستند.
ترخیص رمدیسیورهای غیر مجاز
ارونقي درباره موضوع ترخیص رمدیسیورهای غیر مجاز هم به ارائه توضيحاتي پرداخت وگفت: در ابتدا باید توضیح دهم که گمرک هیچ دخالتی در بحث مجوز برای ورود کالا ندارد و معتقدم اساسا کالا بدون مجوز نباید وارد کشور شود اما گمرک نقشی در این بخش ندارد. او در ادامه توضيح داد: گفته شده گمرک برای ترخیص این رمدیسیورها اصرار داشته اما در هیچ مصاحبه و هیچ زمانی اصرار به ترخیص نداشتم، بلکه در نامه منتشر شده قید کردم که وزارت بهداشت نسبت به تعیین تکلیف این دارو و ترخیص و عدم ترخیص آن تصمیم بگیرد.
تناقض رفتاري وزارت بهداشت در واردات دارو
ارونقی گفت: در تاریخ ۴مرداد ماه سال جاری رییس اداره فنی بازرسی دارو در نامهای درخواست داده که هیچ از محصولات این شرکت هندی ترخیص نشود؛ یعنی این کالا مردود هستند اما سازمان غذا و دارو در تاریخ ششم مردادماه نامهای ارسال کرد مبنی بر اینکه همان رمدیسیور از همان برند هندی ترخیص شود.
معاون گمرک ایران تاکید کرد: تمام این رمدیسیورها در انبارهای عمومی دپو شده بودند و نگهداری این محموله بر عهده انبارهای عمومی است و نه گمرک. او با بیان اینکه بارها اعلام کردهام که تمام سازمانها باید در ترخیص داروها در این شرایط کرونایی اهتمام داشته باشند، گفت: هیچ وقت به تنهایی از وزارت بهداشت در این رویه انتقاد نکردم و اعلام کردم همه سازمانها باید همکاری داشته باشند و حتی از گمرک هم انتقاد داشتم.
گمرك اصراری بر ترخیص رمدسیويرها نداشته
ارونقی تاکید کرد: درباره محموله رمدیسیورها تنها درخواست بنده تعیین تکلیف این محموله بود و اصراری بر ترخیص نداشتم. معاون گمرک ایران با تاکید بر اینکه سه روز است که درباره موضوع ترخیص رمدسيويرها در بازرسی جواب و توضیح میدهم، گفت: تمام مجوزهای وزارت بهداشت برای ترخیص کالا در بستر سامانه است و اگر مجوز از طریق سامانه به دست گمرک به دست ما نرسد، قابل ترخیص نیستند بنابراین کاملا از طریق سامانه به وزارت بهداشت متصل هستیم.
او در ادامه توضيح داد كه رئیس اداره بازرسی فنی دارو طی نامهای به وزارت بهداشت اعلام کرده هیچیک از خطوط تولید شرکت هندی رمدسیویر مورد تایید ما نیست. بنابراين وقتی وزارت بهداشت اعلام میکند کالای موجود در انبار فرودگاه امام خمینی مشکل دارد و مورد تایید نیست چگونه درخواست ترخیص دارد؟ معاون فنی گمرک ایران در عين حال اعلام کرد وزارت بهداشت اجازه ترخیص به یک محموله ۲۰۰ هزار بستهای رمدسیویر را نداده است.
تا موضوعي رسانه اي نشود، مشكل برطرف نمي شود!
وی با بیان اینکه تا زمانی که موضوعی رسانهای نشود، مورد توجه قرار نمیگیرد، ادامه داد: این قدرت رسانه است؛ تا زمانی که موضوعی رسانهای نشود، مشکل آن برطرف نمیشود، چندی پیش با مشکل ترخیص برای ۵٠٠تن مواد اولیه در طول دو سال مواجه بودیم اما بلافاصله پس از رسانهای کردن این موضوع ساعت ١٢ شب با من تماس میگیرند تا مشکل را برطرف کنند. این در حالیست که بیش از ١٠نامه به دستگاههای مربوطه برای ترخیص این کالا ارسال کرده بودم.
گمرک شهریار به گورستان کامیونهای وارداتی تبدیل شده
ارونقی درباره عدم ترخیص کامیون هاي دپو شده در گمرکات گفت: ۴ هزار دستگاه کامیون سه سال کارکرده با مجوز وارد کشور شده که رانندگان برای تهیه آنها تمام زندگی خود را فروختند و امروز گمرک شهریار با ٨٠٠ کامیون ترخیص نشده به گورستان کامیونهای وارداتی تبدیل شده است. وی افزود: علی رغم دستور معاون دادستانی هنوز تصمیمی برای ترخیص این کامیونها نگرفتند.
يك بام و دو هواي وزارت بهداشت در مورد سرم هاي وارداتي
معاون گمرک ایران ادامه داد: میگویند ارونقی سرمها را بدون مجوز ترخیص کرده؛ اما وزارت بهداشت در تاریخ ٢١ مردادماه در نامهای ضمن تشکر از من برای اقدامات انجام شده برای ترخیص و حمل یکسره دارو در شرایط حال حاضر، درخواست ترخیص بدون تشریفات این سرمهای وارداتی از یک شرکت ترکیهای را از گمرک شهریار داشت. اما در تاریخ ٢۵ مرداد ماه نامه دیگری ارسال شده مبنی بر عدم ترخیص این سرمها؛ در نهایت هم مدعی هستند بنده بدون مجوز این سرمها را ترخیص کردهام.