براساس آمار اعلامی از سوی گمرک ایران، خودروسازان سال گذشته حدود یکهزار و ۳۰۰دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲هزار و ۷ دلار به ۹ کشور جهان صادر کردهاند.
به گزارش راه امروز: براساس آمار اعلامی از سوی گمرک ایران، خودروسازان سال گذشته حدود یکهزار و ۳۰۰دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲هزار و ۷ دلار به ۹ کشور جهان صادر کردهاند. جزییات آمار اعلامی نشان میدهد، کشور عراق با 3میلیون و ۱۲۲هزار و ۹۰۰ دلار، جمهوری آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹هزار و ۴۰۰ دلار و سوریه با ۹۸۱هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد نخست خودروهای ایرانی بودهاند. از آنسو، رصد آمارهای تولید خودروسازان تا ماه هفتم از سال 99 نشان از صعودی شدن تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال 98 در کشور دارد. بنابر آمار اعلامی، این میزان صادرات خودرو در سال 98 در حالی رقم خورده، که همواره یکی از دلایل عمده بهم ریختگی بازار خودرو و افزایش قیمت خودروهای داخلی، عرضه قطرهچکانی خودرو از سوی خودروسازان ذکر شده است. حال با وجود افزایش تولید خودروسازان و صادرات ۵،۷ میلیون دلاری خودرو در سال 98 این سوال پیش میآید، که چرا با وجود کمبود عرضه خودرو در بازار، خودروسازان اقدام به صادرات محصولاتشان به بازارهای خارجی کرده اند؟ این در حالی است که بازار داخلی هنوز اشباع نشده و تقاضا همچنان از عرضه پیش است.

صادرات خودرو در سال 98
آمارهای گمرک نشان میدهد، خودروسازان سال گذشته صادرات بیش از ۵.۷ میلیون دلاری خودرو را در کارنامه خود به ثبت رساندهاند. براساس آمار اعلامی از سوی سید روحالله لطیفی سخنگوی گمرک، سال ۹۸ حدود یک هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن یکهزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور «هنگکنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه» صادر شده است. جزییات آمار اعلامی بیانگر این است که کشور عراق با سه میلیون و ۱۲۲هزار و ۹۰۰ دلار، جمهوری آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹هزار و ۴۰۰ دلار و سوریه با ۹۸۱هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد نخست خودروهای ایرانی بودهاند. همچنین هنگ کنگ با ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلار، تایوان با ۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار، چین با ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲ دلار دیگر خریداران خودرو از ایران بودند.
بنابه اظهارات سخنگوی گمرک، خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده است. همچنین «پراید، تیبا، کوییک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما و دنا» سهمی کمتر از ۱۰ درصد را سبد صادراتی خودروییها در بر میگیرند. اما بنابر آمارها، بیشترین تنوع خودرویی به خودروهایی چون «تیبا، ساینا، کوییک، وانت آریسان، پژو پارس، پراید ۱۳۱ و رهام» به مقصد اسپانیا تعلق دارد.
بررسی آمارها گویای این است که در هفت ماهه سال جاری، ۴۷۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید شده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۹۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده، رشد ۲۰.۴ درصدی را ثبت کرده است. از این رو، با وجود همه مشکلاتی که مطرح میشود، اما وضعیت تولید انواع خودرو در ایران، همچنان صعودی گزارش میشود، حال اما این سوال نیز قابل طرح است چرا هنوز عرضه به میزان کافی در بازار صورت نمیگیرد؟! آیا خودروهای تولیدی صادر و روانه بازارهای بینالمللی میشود در صورتی که بازار داخل هنوز اشباع نشده و تشنه خودرو است.