قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه دو هدف اصلی در بند چابهار دنبال می شود، گفت: بندر چابهار یک گوهر ناشناخته در جنوب شرق کشور است.
حسین مدرس خیابانی امروز در جلسه شورای توسعه بندر چابهار گفت: عزم جدی برای تبدیل چابهار به یک بندر استراتژیک در کشور بوجود آمده است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه بندر چابهار یک گوهر ناشناخته در جنوب شرق کشور است افزود: تحریم ها باعث شد تا به عنوان یک فرصت به این منطقه نگاه شود.
او با بیان اینکه دو هدف اصلی در بند چابهار دنبال می شود بیان داشت: توزیع متوازن تخلیه کالاها و استفاده متوازن از بنادر جنوبی هدف نخست و استفاده از قابلیت این بندر به عنوان کریدور ارتباطی استراتژیک با کشورهای آسیای شرقی هدف دوم است.
مدرس خیابانی بیان كرد : باید با مشوق های لازم بخش خصوصی رابرای حضور در بندر چابهار تشویق کرد. او افزود: بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتی های بالای ۸۰ هزار تن دارد و از ۱۵ اسکله با آبخوری ۱۴ و نیم تا ۱۶ برخوردار است.
مدرس خیابانی با اشاره به وجود مخازن و انبارها و تجهیزات مکنده غله در بندر چابهار، گفت: ظرفیت مناسبی برای پهلوگیری کشتی های شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام است. او با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با بخش خصوصی گفت: بر این اساس مقصد برخی محموله های نهاده های بخش خصوصی بندر چابهار شده است.
به گفته او، همچنین ایمیدرو در حال برنامه ریزی است تا صادرات بخشی از سنگ آهن ، سیمان و سنگ های تزیینی از طریق این بندر انجام شود.
درخواستي براي تخفیفات گمرکی بندر چابهار
حسین مدرس خیابانی همچنين در حاشیه جلسه شورای توسعه بندر چابهار در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشي مبنی بر اینکه با توجه به این صحبتهای وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات گندم قرار است امسال به چه میزان گندم وارد کشور شود، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم.
معاون وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: بندر چابهار از ظرفیت بسیار خوبی بهرهمند است تا در کنار دو بندر امام خمینی(ره) و شهید بهشتی به عنوان یک بندر استراتژیک فعالیت کند.
او افزود: بخشی از کالاهای اساسی که تا چندی پیش از طریق دو بندر امام خمینی(ره) و شهید بهشتی به کشور منتقل میشد، اکنون از طریق بندر چابهار انجام میشود و تاکنون 350 هزار تن کالای اساسی و ضروری از بندر چابهار تخلیه و یا در حال تخلیه است و علاوه بر کشتیهای دو شرکت دولتی پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی، بخش خصوصی هم بخشی از کشتیهای خود را به این بندر منتقل کردهاند.
مدرس خیابانی بیان كرد: بندر چابهار 8.5 میلیون تن ظرفیت دارد که در تلاش هستیم تا پایان امسال از 50 درصد ظرفیت آن استفاده کنیم.
او افزود: این بندر آغاز توسعه نوار شرق کشور خواهد بود و با توسعه فعالیتهای بندر چابهار، فعالیت در دو بندر دیگر کشور هم به توازن میرسد.
معاون وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران رویهها، تخفیفات، ترجیحات و تسهیلاتی را برای ترخیص کالا از بندر چابهار مصوب کرده است و امروز هیچ محدودیت و کسری به لحاظ امکانات در بندر چابهار وجود ندارد.
به گفته او، بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی است که به آبهای آزاد وصل است که میتواند آغاز توسعه نوار شرق باشد. مدرس خیابانی با بیان اینکه تجارت پیشران تولید است و مسیرهای جدیدی به روی تولید باز میکند، گفت:در چند سال اخیر زیرساختهای معدنی تا اندازهای شکل گرفته و اکنون فرصت آن رسیده که زیرساختهای تجاری افزایش یابد و بندر چابهار میتواند به عنوان یک زیرساخت تجاری باشد.
معاون وزیر صنعت با اشاره به برگزاری یک همایش در جنوب کشور برای سرمایهگذاری کشورهای خارجی بیان داشت: بر این اساس هفده کشور در این همایش حضور یافتهاند و امیدواریم توافقات انجام شده به نتیجه برسد.
او با بیان اینکه برای حضور بخش خصوصی در بندر چابهار باید مزیت رقابتی ایجاد کرد، گفت: مقام معظم رهبری تأکید به توسعه سواحل مکران داشتهاند، بنابراین در راستای تحقق فرمایش ایشان، ما درخواست دادهایم تخفیفات گمرکی بندر چابهار متعادل شود و با تخفیفات گمرکی سایر بنادر یکسان شود.
مدرس خياباني ادامه داد: این در حالی است که امروز کمترین تخفیفات گمرکی مربوط به بندر چابهار است که حدود 10 درصد است و پیشنهاد ما این است که این تخفیفات مطابق بندرهای دیگر به 25 درصد برسد، زیرا همین امر باعث میشود تا بخش خصوصی ترغیب شود تا کالا را از این طریق وارد کشور کند.