دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 90079
تاریخ انتشار: 17 ارديبهشت 1403 15:16
نایب رئیس اتاق اصناف تهران؛

اصناف سریعتر به شناسه یکتا ملحق شوند

نایب رئیس اتاق اصناف تهران خطاب به واحدهای صنفی می‌گوید: به صلاح کسبه است که برای جلوگیری از چالش‌های احتمالی هر چه زودتر به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند.


به گزارش راه امروز، در روزهای پایانی سال کلید واژه شناسه یکتا مدام در میان اهالی اصناف دهان به دهان می‌چرخید. هنوز برخی از فعالان صنفی از کارکرد شفاف این شناسه یکتا آگاهی چندانی ندارند به همین علت از اجرای این طرح دولتی می‌ترسند.

شناسه یکتا چیست و چه اهمیتی برای اصناف دارد؟

مجوزها و پروانه‌های کسب‌وکار از اردیبهشت امسال الکترونیکی شده و مجوزهای کاغذی دیگر اعتبار ندارند این در حالی است که اصناف
جواز کسب کاغذی را اعتباری برای خود و واحد صنفی دانسته و میلی به چسباندن بارکد در کنجی از واحد صنفی را ندارند.

آنچه دولت می‌گوید شناسه یکتای مجوزها به سازمان مالیاتی متصل است و در آینده نزدیک به حساب‌های تجاری بانک‌ها هم متصل می‌شود و هر صاحب کسب و کاری که شناسه یکتا نداشته باشد، هم با مشکل مالیاتی روبه‌رو و هم در مبادلات بانکی دچار محدودیت می‌شود.

بنابراین گزارش سال گذشته دولت از الکترونیکی شدن جواز کسب خبر داد. هدف از اجرای این طرح شناسایی فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار و حذف بنگاه‌های زیرزمینی است.

دولت می‌گوید برخی فعالان اقتصادی از آنجایی که اقدام به قاچاق و فعالیت‌های زیر زمینی و جعل مجوز داشتند ، حالا نوبت آن رسیده که این نوع فعالیت‌های غیررسمی را ساماندهی کند.

از این‌رو دولت به تازگی از طرح حذف مجوز‌های کاغذی رونمایی کرده و تاکید دارد که تمامی فعالان اقتصادی، اقدام به دریافت شناسه یکتا کنند که نحوه و مراحل و شرایط و مدارک ویژه ای دارد.

 محمدرضا فرجی تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران خطاب به کسبه صنفی می‌گوید: به صلاح کسبه است که برای جلوگیری از چالش‌های احتمالی هر چه زودتر به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند.

محمدرضا فرجی تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران در رابطه با تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی و نگرانی برخی از کسبه مبنی بر افزایش مالیات گفت: با اینکه همیشه با سامانه‌ها مخالف بوده و آنها را تنها سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت‌های اقتصادی می‌دانم، عملکرد شناسه یکتا را برای بهبود فعالیت افرادی که کسب‌وکار قانونی دارند، تایید می‌کنم. افرادی که نگرانی بابت افزایش مالیات واحد صنفی خود را دارند در جریان باشند که با دریافت جواز کسب به صورت خودکار پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد و نباید این موضوع را به اخذ مالیات بیشتر ربط داد. البته به هیچ وجه شناسه یکتا جایگزین جواز کسب‌های کاغذی نخواهد شد و تنها بخشی از آنها جمع‌آوری خواهد شد.

وی ادامه داد: افرادی که در چارچوب قانون کار می‌کنند و جواز کسب دارند با توجه به اینکه خواسته و ناخواسته باید مالیات بپردازند و در 
یک سال اخیر مالیات از طریق حساب بانکی فرد صنفی محاسبه می‌شود هر چه زودتر به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند. چرا که با ادامه این روند و عمومیت پیدا کردن شناسه یکتا، حساب‌های تجاری و دستگاه‌های پوز افرادی که فاقد این شناسه هستند از کار می‌افتد. در نتیجه به صلاح کسبه است که برای جلوگیری از چالش‌های احتمالی هر چه زودتر به دریافت شناسه اقدام کنند.

از عملکرد مرکز بهبود کسب و کار انتقاد داریم

فرجی تهرانی با انتقاد از عملکرد رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار گفت: در گذشته ایشان برخورد خوبی با اصناف نداشتند که همین موضوع گله‌مندی مسئولان اتحادیه‌های مختلف را به همراه داشت اما متاسفانه رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار همچنان به برخی از تفکرات اشتباه خود اصرار دارد. جواز کسب برای هر واحد صنفی جنبه اعتباری دارد چرا که امضای رئیس اتحادیه به معنای تایید فرد است و صدور پروانه به این شکل می‌تواند اعتبار پروانه‌ها را زیر سوال ببرد. در زمان ایشان بروز اتفاقات مختلف از اعتبار جواز کسب تا توهین به افراد منتخب صنف‌ها و اعطای جواز کسب به دستفروشان همه و همه به منزله از بین بردن اعتبار اتحادیه‌ها و به مراتب اصناف است.

وی با انتقاد از اعطای جواز کسب به دستفروشان اظهارکرد: آقای سیاح قرار است به دستفروش‌های کنار خیابان جواز کسب بدهد، در نتیجه این اتفاق فرد بازاری که سرقفلی مغازه آن ۵ میلیارد تومان است باید از فردی که در محل عبور است فروش کمتری داشته و مالیات بیشتری بپردازد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر