دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 89996
تاریخ انتشار: 10 ارديبهشت 1403 08:35
اخبار مثبتی از ارز به بازار مخابره شد

سیر نزولی نرخ دلار در بازار

دلار تهران در روز گذشته در کانال ۶۰ هزار تومانی به فروش رسید. این در حالی است که در کمتر از یک ماه گذشته نرخ این ارز در سطوح قیمتی ۷۰ هزار تومانی معامله شده بود. به نظر می‌رسد سیگنال‌های منتشر شده در رابطه با بهبود ذخایر ارزی و افزایش درآمد‌های نفتی اخبار مثبتی است که بازار به آنها واکنش نشان داده است.

به گزارش راه امروز:  روند کاهشی جدید نرخ ارز قوی‌تر از انتظارات فعالان بازار ظاهر شد. شاخص‌های ارزی بازار تهران در روز گذشته نیز افت نرخ‌های چشم‌گیری را تجربه کردند و در این راستا قیمت هر برگ اسکناس دلار به کانال 60 هزار تومانی رسید. فعالان بازار اخبار منتشر شده در رابطه با رکورد‌شکنی درآمد‌های نفتی همچنین افزایش ذخایر ارزی کشور را عامل مهمی در راستای تشدید روند کاهشی نرخ ارز می‌دانند.

 در روز‌های گذشته روزنامه فایننشال تایمز از رکوردشکنی درآمد‌های نفتی ایران خبر داده بود. در این گزارش آمده بود: «صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در 6سال‌اخیر رسیده و با وجود تحریم‌های یک‌‌‌‌‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور ‌برابر با 35‌میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است.

بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال جاری میلادی، به‌‌‌‌‌طور متوسط یک‌میلیون و 560‌هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری ‌شده است. این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال 2019 است.» از سوی دیگر برخی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از صندوق بین‌المللی پول از افزایش ذخایر ارزی در دسترس کشور به 30 میلیارد دلار خبر می‌دهند.

 اخبار مذکور با قوی نشان دادن طرف عرضه بازار از شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار جلوگیری کرده و عاملی در جهت کاهش نرخ ارز می‌شوند. از سوی دیگر به عقیده برخی از کارشناسان خبر سفر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی به عربستان سعودی و احتمال ایجاد گشایش‌هایی در راستای این سفر نیز می‌تواند از جمله سیگنال‌های مورد توجه فعالان بازار در روز‌های اخیر باشد.

سراشیبی نرخ ارز

دیروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز شنبه به رقم 62 هزار تومان رسیده بود در بازار دیروز افت هزار و 400 تومانی دیگری را متحمل شد و در رقم 60 هزار و 600 تومان به فروش رسید. سطوح قیمتی کانال 60 هزار تومانی محل نوسان نرخ ارز در روز‌های پایانی سال گذشته بود و در نتیجه بازدهی سال جدید دلار در روز گذشته به زیر یک درصد رسید.

البته این در حالی است که نرخ فردایی ارز مذکور در بازار عصر دیروز تغییر روند داد و در پله‌های ابتدایی کانال 61 هزار تومانی بسته شد. برخی از تحلیلگران این تغییر روند را نشان از برخورد نرخ با کف حمایتی می‌دانند و معتقدند که ورود خریداران جدید در سطوح قیمتی حال حاضر دلیل قرار گرفتن بازار در حالت اصلاح است.

ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار

قیمت دلار که چند روزی است روند نزولی در پیش گرفته، امروز به کانال ۵۰ هزار تومان برگشت.

قیمت دلار که در روز‌های گذشته روند کاهشی گرفته بود، امروز به کانال ۵۹ هزار تومان هم رسید؛ برخی از دلالان میدان فردوسی، قیمت این ارز را تا ۶۰ هزار تومان هم عنوان کردند و در مواردی هم این نوع ارز را تا ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان هم می‌فروختند.

دلالان چهارراه استانبول و خیابان منوچهری معتقدند در روز‌های آینده امکان ریزش دلار تا ۵۸ هزارتومان هم وجود دارد.

بازار میدان فردوسی که در تلاطم افزایش قیمت‌ها، تب و تاب فروش از سوی دلالان را به همراه داشت، امروز از هیجان خالی بود؛ البته فروشندگان دلار همچنان در بازار حضور داشتند تا اگر تقاضایی برای خرید باشد، پاسخ دهند.

تحولات مرزی بین ایران و پاکستان قبل از پایان یافتن تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، سرآغازی برای روند صعودی قیمت دلار بود. همچنین همزمان با پایان تعطیلات نوروزی، اخبار سیاسی از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در سیزدهم فروردین‌ماه منتشر شد و روند صعودی که در بازار ارز آغاز شده بود را تسریع کرد.

به‌دنبال این اتفاق، ایران ۲۵ فروردین‌ماه، در عملیات «وعده صادق» یک حمله موشکی به رژیم صهیونسیتی ترتیب داد و فردای این حمله، قیمت دلار در ساعات آغازین بازار، به ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ اما این روند صعودی ادامه‌دار نبود و در عرض چند ساعت، بازار روند نزولی به خود گرفت و به ۶۶ هزار تومان هم رسید.

در این مدت برخی از کارشناسان بازار هشدار دادند که روند صعودی این روز‌های بازار ارز، ناشی از هیجانات سیاسی است و ادامه‌دار نخواهد بود؛ درواقع به گفت آن‌ها از نظر اقتصادی اتفاقی رخ نداده که بخواهد علت افزایش قیمت ارز باشد. البته برخی دیگر از کارشناسان تاکید کردند که بدون یک بسته سیاستی مناسب، بازار ارز انضباط نمی‌گیرد و این بازار نیازمند برنامه پایدار است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر