پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 9916
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1392 18:14
سازمان ملل: یک سال است امکان کمک‌رسانی به حمص مقدور نیست

کاروان‌ کمک‌رسانی به حمص همچنان در انتظار مجوز










کاروان‌ کمک‌رسانی به حمص همچنان در انتظار مجوز



اپوزیسیون سوریه در چهارمین روز از مذاکرات صلح ژنو طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای روی کارآمدن دولتی جدید در سوریه بدون حضور بشار اسد معرفی کرد. به گفته اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه در مذاکرات روز سه شنبه نمایندگان دولت سوریه نسبت به پیشنهاد ائتلاف ملی سوریه واکنشی نشان ندادند و جلسه نیز پیش از زمان مقرر پایان یافت.

مذاکرات ژنو ۲ هر روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود. این در حالی است که جلسه بعدازظهر مذاکرات روز سه شنبه، به دلیل آنچه اختلاف نظر میان طرفین گفت‌و‌گو‌ها اعلام شد برگزار نشد. تشکیل دولت انتقالی در سوریه نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی و در جریات برگزاری کنفرانس ژنو ۱ مطرح شد. در آن دور از مذاکرات نمایندگان دولت و مخالفان حضور نداشتند.

حال در جریان کنفرانس صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ نیز موضوع حضور و یا عدم حضور بشار اسد در آینده سیاسی سوریه مطرح است. نمایندگان دولت سوریه تاکید می‌کنند، کناره گیری اسد از مقام خود غیرممکن است. به گفته دیپلمات‌ها اهمیت تصمیم گیری درباره حضور اسد در دولت بعدی سوریه و اختلاف نظر طرفین در این باره، این دور از مذاکرات را نیز به بن بست کشانده است.

از سوی دیگر موانع بر سر راه کمک رسانی به غیرنظامیان در سوریه نیز بر مذاکرات ژنو سایه افکنده است. کامیون‌های کمک‌های غذایی که برای ارسال به مردم حمص حرکت کرده بودند، هنوز از دولت سوریه مجوز ورود به شهر را نگرفته‌اند. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد، مانع تراشی رژیم سوریه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان تاثیر منفی بر فضای مذاکرات در ژنو داشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار آن شد تا مجوز ورود کامیون‌های حاوی مواد غذایی به شهر حمص صادر شود.

از سوی دیگر دولت سوریه می‌گوید زنان و کودکان اجازه دارند از بخش‌هایی از شهر خارج شوند، اما اجازه ورود کمک‌های ارسالی را نمی‌دهد. فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در همین ارتباط خواستار تضمینی شده است که طی آن افراد مسلح و تروریست‌ها از طریق کامیون‌های کمک رسانی به شهر حمص منتقل نشوند.

در همین حال سازمان ملل متحد اعلام کرده است، بیش از یک سال است که امکان کمک رسانی از سوی این سازمان به ساکنان حمص مقدور نیست. نیروهای دولتی صد‌ها هزار تن از شهروندان سوریه را در بخش‌های مختلف کشور از دسترسی به مواد غذایی و دارو محروم کرده‌اند. در همین حال رابرت فورد، سفیر ایالات متحده در دمشق، کارشکنی رژیم اسد در زمینه تحویل کمک‌هاي انسان دوستانه به شهرهای محاصره شده در استان حمص را به شدت محکوم کرد.

سفیر آمریکا در دمشق درمصاحبه با کانال تلویزیونی "اورینت" گفت: ممانعت رژیم اسد از رسیدن کمک‌هاي انسانی و مواد غذایی به مناطق محاصره شده حمص یک جنایت علیه بشریت به شمار مي‌رود. وی افزود: آمریکا و روسیه با هماهنگی سازمان ملل متحد به زودی کمک‌هاي انساندوستانه که شامل دارو و مواد غذایی مي‌شود وارد مناطق محاصره شده خواهد شد. در جریان مذاکرات روز گذشته در ژنو نیروهای اپوزیسیون متعهد شدند، در صورت رفع مانع کمک رسانی به مردم شهر حمص، سه شهر شمالی در تصرف خود را ترک کنند. جنگ داخلی در سوریه که از سال پیش تاکنون در اعتراض به دولت بشار اسد ادامه دارد، به کشته شدن دستکم ۱۳۰ هزار تن انجامیده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر