جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 9862
تاریخ انتشار: 06 بهمن 1392 20:09
nadimi (2 of 9)-3.jpgبه گزارش راه مردم، الهام چرخنده، ایفاگر نقش زیور در سریال «آوای باران» درخصوص بازی خود در این سریال می‌گوید: در مورد بازی خودم مطمئنا اولین منتقد کار خودم، خودم هستم. جزو آدم‌هایی هستم که شلاق انتقاد را برمی‌دارم و سراغ خودم می‌آیم.



بیننده دلش می‌خواهد بازنده سینما و تلویزیون باشد

این بازیگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار نظر کرد: پرده نقره‌ای سینما و پنجره جادویی تلویزیون نبردی بین آن‌ها و بیننده است و تنها جایی که بیننده می‌خواهد بازنده بیرون بیاید، همین‌ جاست. بیننده دلش می‌خواهد بازنده بیرون بیاید و زمانی که بگوید «عجب فیلمی دیدم!» و نتواند حدس بزند که پایان فیلمنامه قرار است چه اتفاقی بیافتد.

پشت صحنه سریال آوای باران


او در ادامه درخصوص نقش «زیور» در سریال جدید حسین سهیلی‌زاده اظهار کرد: منِ زیور تمام تلاشم را کردم که اگر قرار است نقشی با عملکرد منفی بازی کنم اولا شبیه به نقش‌های قبلی‌ام نباشد و تمام تلاشم را کردم از نگاه، بیان و میمیک استفاده کنم. حال اینکه چقدر موفق بوده‌ام، نمی‌دانم؟

او در عین حال به کاراکترهای قبلی‌اش در فیلم‌ها و سریال‌هایی که تجربه داشته است، اشاره کرد و گفت: پیش از این نقش رییس منافقان و یا یک تروریست در هواپیما را بازی کرده‌ام. همچنین شب یلدا به عنوان زن خیانکار نیز بازی کرده‌ام اما هیچ‌کدام شبیه به هم نیست.

اِ... وا !

چرخنده در ادامه این گفتگو به این نکته اشاره کرد که اولین همکاری‌اش با سهیلی‌زاده در سریال «آوای باران» است و گفت: امیدوارم این تجربه یک بار دیگر تکرار شود. با توجه به اینکه به موازات پخش، تصویربرداری داریم، اما احساس فشردگی و شتابزدگی نمی‌کنیم.

پشت صحنه سریال آوای باران


این بازیگر که این روزها «اِ...وا» گفتنش به تکیه‌کلامی رایج در بین برخی مخاطبان تلویزیون بدل شده است، درخصوص این تکیه‌کلام می‌گوید: «زیور» از یک شهر دورتر از پایتخت آمده و معمولا افرادی مثل زیور تکیه‌کلام‌های خاص خودشان را دارند. با توجه به اینکه زیور عملکرد منفی دارد و شخصیتی خاکستری است، دلم نمی‌خواست که یک منفی محض به نظر بیاید بنابراین وقتی که زیور خلق شد، احساس کردم یک جایی در این تعجب‌هایش اصلا نمی‌گذارد کسی حرف بزند. گاهی توی حرف‌شان می‌رود و هوچی‌ است. تنها چیزی که احساس کردم زنانه است همین کلمه «اِ...وا» بود که این روزها تکیه‌کلام بسیاری شده است.

او درخصوص شخصیت زیور در این سریال که تا چه میزان با افراد در جامعه مطابقت دارد، نیز توضیحاتی را ارائه داد و خاطرنشان کرد: شخصیت زیور را متأسفانه در محیط پیرامون‌مان می‌بینیم. بسنده می‌کنم به کلام خیلی از مردمی که مثلا می‌گفتند زیور شبیه به اقوام ماست. به نوعی آدم‌ها با دیدن زیور یک نوستالژی برایشان تداعی می‌شود. نمی‌خواهم از واژه کلیشه‌ای استفاده کنم و بگویم با زیور زندگی کرده‌ام. به اعتقادم اشتباه است چون تکنیکم، چاشنیِ درآوردن شخصیت زیور بود و به هر حال صحبت‌هایی که با آقای سهیلی‌زاده کردم، به این نتیجه رسیدم که برخی از شخصیت‌هایش رئالیسم است و برخی دیگر نیز باید تکنیک باشد؛ یعنی نگاه زیور بازتر و صدایش باید درشت‌تر باشد. همچنین ریتم و ضرب‌ آهنگش نیز باید سریع باشد و حرکت دست‌هایش که به هر حال از آن استفاده می‌کند

زیور دست از کارهایش برمی‌دارد

او در ادامه با اشاره به دو مقطع زمانی که در این سریال ایفاگر نقش زیور بوده است، گفت: بیننده فهیم می‌داند که در واقعیت 20 سال نگذشته است و یک ماه گذشته است؛ البته با کمک گریم و لباس و تصویر همکارمان آقای افسری، شخصیت مقطع دوم زیور خلق شد. در فصل دوم نگاه‌های زیور کمی نافذتر و آهسته‌تر بود تا به هرحال بیننده باور کند که سیاوش خیرآبی که پنج - شش سال از من کوچکتر است، پسر من است و از نظر من بخش جذاب شخصیت زیور همین بود.

پشت صحنه سریال آوای باران


الهام چرخنده با اشاره به شخصیت زیور که چه زمانی می‌خواهد دست از این کارهایش بردارد، گفت: نرود میخ آهنی در سنگ؛ نظر به اینکه می‌گویند خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج. واقعیت این است که شخصیت‌هایی مشابه زیور که به این شکل به وجود می‌آیند عقده‌های درونی در اکتساب جامعه زندگی‌شان دارند. این زخم به مرور کنده می‌شود. حرص، طمع، بدبینی و بدخواهی جزو بیماری‌های روحی و اجتماعی این افراد است که روز به روز بزرگتر و بزرگتر می‌شود برای زیور زمانی این اتفاق خواهد افتاد و دست از کارهایش خواهد برداشت که سرانجام آن پیام دینی و اخلاقی که در نظر داشتیم کار خود را کند و خدا او را به راه راست هدایت کند.

فیلم‌های هندی بهتر از سریال‌های ترکیه‌ای هستند

بازیگر نقش زیور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درخصوص اینکه چرا برخی‌ها سریال «آوای باران‌» را مشابه کارهای هندی‌ می‌دانند؟ توضیح داد: شخصیت‌های مختلفی در این قصه وجود دارد که به بهترین شکل ساخته و دیده شده‌اند. ما می‌گوییم شاید این سریال شبیه به فیلم‌های قدیمی باشد که برای من نوستالژیک است، به عنوان مثال قصه سریال شبیه به بچه‌ای است که از خانه دور بوده و بعد از فصلی به خانه و خانواده برمی‌گردد. آیا در جامعه ما این اتفاق نمی‌افتد؟ فکر نمی‌کنم نه تکنیک کارگردان سبک هندی باشد و نه بازی بازیگران؛ البته موضع‌گیری نسبت به فیلم‌های هندی و بالیوود ندارم به جهت اینکه یک زمانی شاید من و خیلی از ایرانی‌ها نسبت به فیلم‌های آن‌ها نظر مثبت داشتیم و سلیقه ما به سلیقه آن‌ها نزدیک‌تر بود. شاید یکی از علت‌هایش این باشد که فیلم‌های بالیوودی معمولا به چند کاراکتر با هم در یک قصه می‌پردازند و شاید از این جهت شاید آوای باران شبیه به فیلم‌های هندی باشد.

او در ادامه در توضیح مطالب بالا گفت: حداقل این فیلم‌های هندی بهتر از سریال‌های ترکیه‌ای است. هر کاری که زنجیر به پایم ببندد و مرا عادت دهد، انجام نمی‌دهم چراکه می‌دانم پشت این قضایا یک روح منفی جمعی و تهاجم فکری وجود دارد؛ بنابراین هرگز به سراغ سریال‌های ترکیه‌ای نخواهم رفت و اصلا ندیده‌ام.

چرخنده با اشاره به داستان سریال «حریم سلطان» خاطرنشان کرد:‌ می‌گویند به عنوان یک بازیگر چرا این سریال را ندیده‌ای و من نیز در پاسخ به آن‌ها می‌گویم، ببخشید سینماگر قرار است سینمای جدی را دنبال کند نه چیزهای هجوی که وجود دارد. درست است به هر حال خط داستان این سریال ترکیه‌ای را شنیده‌ام که بخواهی آن را خلاصه کنی یک خط هم نمی‌شود، یک آدمی که حرم‌سرا دارد. در حالی که سریال «آوای باران»‌ بار اخلاقی،‌ اجتماعی، دینی، فرهنگی و تمام این‌ها گنجانده شده است و من نیز امیدوارم در آینده فرزند خلف و باافتخار سینما و تلویزیون شوم و ایفاگر نقش‌هایی شوم که من با الهام چرخنده با آن نقش‌ها به میدان برویم.

می‌گویند الهام چرخنده ایفاگر نقش‌های سخت است

او در این خصوص این نقل قول را یادآور شد که برخی‌ها می‌گویند الهام چرخنده ایفاگر نقش‌های سخت است و به بازی در فیلم «دامنه‌های سفید» (محمدابراهیم معیری) اشاره کرد و گفت: دهم اسفند‌ ماه بود که در کمر کوه‌های دماوند بودیم و یک عقاب هم روی دست‌مان بازی داشت. احساس می‌کنم نبرد قشنگی است.

این بازیگر در ادامه با اشاره به اینکه به میزان 15 سال بزرگ‌تر از سن واقعی‌اش ایفای نقش می‌کند، توضیح داد:‌ البته زیور در «آوای باران» جاهایی هم اشاره می‌کند که بوتاکس و عمل بینی کرده است، البته نمی‌خواهیم بگوییم کسانی که عمل بینی می‌کنند، آدم‌های بدی هستند و یا کسانی که عمل بینی انجام نداده‌اند، خوب هستند. چون زیور قرار بوده است در این سال‌ها به خودش برسد یک کمی این گریم باورپذیر است و این آدم خیلی پیر نشده است.

او در ادامه گفت‌وگوی خود همچنین به حضورش در سریال «پروانه» اشاره کرد که در آن به واسطه نقشی که داشته است چندین کتاب خوانده و نقش خود را مورد تحقیق قرار داده است و گفت: سریال قبلی «پروانه» را که کار کردم با توجه به اینکه نقش رییس مخالفان را بازی می‌کردم، حدود پنج کتاب را خواندم.

پشت صحنه سریال آوای باران


تماشای تیتراژ همراه با گریه

چرخنده همچنین درخصوص بچه‌های کار و اینکه چگونه با این سریال ارتباط برقرار کرده است نیز توضیحاتی را ارائه داد و گفت: به عنوان یک بیننده وقتی بخش‌های مربوط به بچه‌های کار را می‌بینم، بسنده می‌کنم به نگاه یکی از مردم که می‌گفت خانم چرخنده وقتی تیتراژ کار بخش می‌شود آنقدر تحت تأثیر قرار می‌گیرم که گریه می‌کنم و بعد از آن زمانی که پشت چراغ قرمز می‌ایستم ناخودآگاه آنقدر به مردم و بچه‌های کار فکر می‌کنم ماشین‌ها از پشت بوق می‌زنند و می‌گویند چراغ سبز شده است.

این بازیگر در عین حال اظهار کرد:‌ در همین فصل حسین سهیلی‌زاده اولین گل را در تیتراژ زد. هدف او اجتماعی و اخلاقی بود و اینکه این بچه‌ها دیده شوند.

بزرگترین منتقد ما مردم هستند

الهام چرخنده بازیگر نقش زیور در «آوای باران» در پایان این گفتگو در خصوص نقاط قوت و ضعف این سریال گفت: بی‌شک هیچ کاری بدون اشکال نیست و اینکه بگویم آوای باران بهترین سریال است و هیچ اشکالی ندارد، درست نیست اما این را می‌گویم که بزرگترین منتقد ما مردم هستند. مردم بسیار با دانش شده‌اند. گاهی مسئولیت من سخت می‌شود وقتی مردم از نورپردازی، تصویر و تدوین حرف می‌زنند. دیگر قدیم نیست که مردم ندانند دیالوگ چیست. زمانی که مردم از بین این همه شبکه‌های ماهواره‌ای و برنامه‌های مزخرف این سریال را انتخاب می‌کنند، حتما یک شاخصه‌ای داشته است. بستر قصه فو‌ق‌العاده است. در این خصوص حسین سهیلی‌زاده مهره‌شناس بی‌نظیری است، مهره‌ها را انتخاب می‌کند و سرجایش قرار می‌دهد.

این بازیگر در پایان گفت: اگر زیور دیده شد به دلیل این است که نویسندگان ما این شخصیت را به بهترین شکل قلم زدند و یک مجموعه 80 نفری دست به دست هم دادند که این شخصیت دیده شود؛ این شاخصه‌ی سینماست.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر