شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 9522
تاریخ انتشار: 23 دی 1392 08:24
به گزارش راه مردم، خبرهای خوب رنگ باخت و بازار به کوچک‌ترین خبر منفی، واکنش هیجانی نشان می‌داد. در چنین شرایطی انتشار برخی شایعات بی‌پایه و اساس سبب واهمه برخی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد شد؛ شایعاتی از قبیل تغییرات مدیریتی در بورس و برخی نهادهای سرمایه‌گذاری که توسط برخی سایت‌های خبری منتشر شد، نگرانی برخی سرمایه‌گذاران را دوچندان کرد. البته همه اخبار تکذیب شد ولی اثر خود را باقی گذاشت.

این اتفاق در حالی افتاد که بازیگران اصلی بازار، سرمایه‌گذاران خرد هستند که در پی رکود بازارهای موازی بازارسرمایه به سمت بازار سهام هدایت شدند و سهم سرمایه‌گذاران خرد از ارزش معاملات را در سال‌جاری به بیش از 60‌درصد رسانده‌اند که می‌تواند بروز رفتارهای هیجانی در بازار را تشدید کند.

89‌درصد از نمادهای بازار، کاهش قیمت را متحمل شدند. صنعت پتروشیمی، انبوه‌سازی، مخابرات، بیمه، سایر واسطه‌گری‌های مالی، سرمایه‌گذاری‌ها، هتل، سایر محصولات کانی غیرفلزی، چندرشته‌ای، قندوشکر، ابزار پزشکی، ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی ماشین‌آلات برقی، ساخت محصولات فلزی، لاستیک و پلاستیک، فرآورده‌های نفتی و پالایشی، انتشار چاپ و تکثیر، محصولات کاغذی، فیبر ایران، استخراج نفت و گاز، استخراج ذغال‌سنگ، زراعت و خدمات وابسته یکپارچه منفی بودند. در سایر صنایع هم فقط یکی، دو نماد مثبت داشتند.

واقعا دلایل برای ریزش بازار آنقدر نبود که چنین ریزشی را رقم بزند و این رفتار بازار، چندان منطقی نمی‌نمود.  انتشار خبر افزایش سقف تسهیلات مسکن سبب شد تا گروه انبوه‌سازی همزمان با انتشار خبر با رونق مواجه شوند اما این اقبال یک روز بیشتر دوام نیاورد و بازار در بیشتر سهام گروه فروشنده شد. برخی سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند افزایش سقف تسهیلات مسکن می‌تواند به رونق بازار مسکن بینجامد.

این موضوع تهدیدی برای بازار سرمایه است اما به‌نظر نمی‌رسد افزایش سقف تسهیلات مسکن بتواند رونقی در این بخش ایجاد کند. شاید کمی رکود بازار را کاهش دهد اما برای رونق این بازار فاکتورهای دیگری لازم است که فعلا بازار مسکن فاقد آن است. گروه پتروشیمی هم نگران نرخ خوراک است. نرخ خوراکی که گفته می‌شود بیشترین اجماع بر‌روی هشت‌سنت قرار دارد ولی در کمیسیون صنایع بر 15سنت تاکید شده است.

هرگونه کاهش در نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها می‌تواند رونق صنعت پتروشیمی را دربر داشته باشد ضمن اینکه سهام این گروه که نسبت قیمت بر درآمد پایین‌تری نسبت به سایر صنایع دارند، هم می‌توانند مورد توجه بازار قرار بگیرند. گروه دارو با وجود گزارش مثبت برخی شرکت‌های دارویی و پتانسیل تعدیل عایدی نیز مورد عرضه قرار گرفتند.

 

البته توقف برخی سهام گروه برای تعدیل عایدی و پتانسیل رشد سود سبب شد چند نماد در این گروه مثبت معامله شوند. بازار، کم‌رمق شده است. چند وقتی است بازار در انتظار تصمیمات دولتی درخصوص نرخ‌هایی است که می‌توانند سودآوری شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند. محدودیت‌های صادرات و تامین خوراک برخی صنایع، جزییات بودجه 93، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه، عوارض‌های دولتی و... از جمله عواملی است که بازار را مردد و سرمایه‌گذاران را محتاط کرده بود. شاید عامل جدید تاثیر‌گذار بر بازار، نگرانی درخصوص نتیجه مذاکرات «ژنو» و عدم اجرای توافقنامه باشد. فعالان بازار در چندماه اخیر، به‌دلایلی و از جمله، متاثر از خوشبینی به نتیجه مذاکرات، به سمت سرمایه‌گذاری در بورس هجوم آوردند و بهای سهام، رشدهای فزاینده‌ای را تجربه کرد.

سنای آمریکا در حال جمع‌آوری امضا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است. اما واکنش تند کاخ سفید به نمایندگان حامی تحریم، نشان داد مذاکرات در حال طی مسیر عادی خود است. پیش از این تحلیلگران تکنیکی نیز هشدار داده بودند که شاخص در منطقه حساسی قرار دارد. این گروه ریزش بازار را محتمل و قابل پیش‌بینی می‌دانستند اما واقعا کمتر کسی انتظار چنین ریزش سنگینی را داشت.  زیرا ضعف تقاضا در بازار در هفته اخیر به‌دلیل انتظار برای انتشار گزارش‌های 9ماهه بود. گزارش‌های 9ماهه پایانی است بر همه شایعات بازار درخصوص شرکت‌ها و می‌تواند مسیر نمادها را ترسیم کند.  بازار در آخر وقت معاملات شاهد تحرکاتی از جانب حقوقی‌ها برای جمع‌آوری برخی صفوف فروش بود. زیرا جو هیجانی بازار سبب شد تا بسیاری از سهامی که از شرایط بنیادی خوبی برخوردار هستند و پیش از این سرمایه‌گذاران در حسرت خرید آنها به صف نشسته بودند، با عرضه همراه شوند و فرصت خرید خوبی به سرمایه‌گذاران بدهند.

منبع: شرق
برچسب ها: سهام ، بورس
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر