شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 9467
تاریخ انتشار: 21 دی 1392 08:35
گزارشی از بازتاب‌های دیدار به‌یادماندنی

«کارت سبز» هنرمندان به روحانی

 به گزارش راه مردم، یک روز بعد از «کارت زرد» مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت از هنرمندان «کارت سبز» گرفت. این کارت، واکنش مثبت آنان به برنامه‌ها و سخنان رییس‌جمهور در جمع اهل هنر و ادب بود.


حسن روحانی، شامگاه چهارشنبه خطاب به هنرمندان تاکید کرد برای پیشبرد اهداف خود در حوزه هنر - نظیر «احیای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی» - جدی است، حتی به تعبیر وی «اگر چه ممکن است وزیر باز هم کارت زرد بگیرد» اما «کارت زرد برای این دولت، نگرانی نیست.»

روحانی فرصت را مغتنم شمرد و در حمایت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌اش تاکید کرد: «به امثال آقای جنتی‌ها به‌عنوان مدافع از حقوق هنرمندان و آزادی افتخار می‌کنیم.»


هنرمندان هم آمده بودند تا از رییس دولت یازدهم سخنان بیشتر و شفاف‌تری پیرامون حوزه فرهنگ و هنر بشنوند. این دیدار، پاسخی بود به نقد برخی که معتقدند دولت روحانی در زمینه فرهنگی، کمتر، برنامه‌ روشنی ارایه کرده است. دیدار رییس‌جمهور و هنرمندان در فضایی دوستانه برگزار شد و حسن روحانی که خود را «میهمان اهل فرهنگ و هنر»، تلقی کرد حرف‌های دلگرم‌کننده‌ای زد و به مهم‌ترین دغدغه هنرمندان اشاره کرد: «ممیزی». شنیدن صحبت‌های رییس‌جمهور با استقبال اهالی هنر روبه‌رو شد، چه در تالار وحدت و چه تاکنون که سه روز از این دیدار گذشته؛ ارزیابی‌هایی آمیخته به بیم و امید میان هنرمندان برانگیخته است؛ بیم از اینکه این مواضع خوب در حد «شعار» باقی بماند و امید برای تحقق وعده‌هایی که خواست همیشگی هنرمندان است. بخشی از این بیم و امید را در همان جلسه هم گفتند. رضا امیرخانی و نغمه ثمینی از کوچ ناگزیر اهالی هنر گفتند. اظهارنظرهایی که در روزهای بعد از زبان هنرمندان شنیده شد و به همکاران صفحه فرهنگ و هنر «شرق» نیز گفتند. عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی، پرویز کلانتری، ایرج راد، تهمینه میلانی، افسانه بایگان، لاله اسکندری، منوچهر والی‌زاده، ناهید طباطبایی، فاطمه راکعی، ستاره اسکندری و تهمورس پورناظری از امیدهای هنرمندان به صحبت‌های روحانی گفتند. حرف‌هایی که کارت سبز هنرمندان به دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که روزهای آینده، قدم‌هایی جدی برای فرهنگ و هنر بردارد.

دقایقی از پنج‌ونیم‌عصر گذشته بود. «تلفن و سوییچ ریموت‌دار ممنوع!» این را نیروهای حفاظت دم در به میهمانان می‌گفتند. روبه‌روی سردر اصلی تالار وحدت، اتومبیلی مستقر شده بود که «اشیای ممنوعه» را تحویل می‌گرفت. «چک پوینت» امنیتی سفت‌وسختی تعبیه شده بود؛ ولی ظاهرا کسی هم‌ چندان گله‌ای از اینکه به‌خاطر ملاحظات امنیتی، قدری در سرمای هجدهمین‌روز زمستان معطل مانده است، نداشت.

صحبت از اولین دیدار رسمی هنرمندان با حسن روحانی بود؛ دیداری چهارساعته که یک‌روز پس از کارت زرد مجلس‌نشینان به وزیر ارشاد دولت یازدهم انجام شد و البته با «کارت سبز» هنرمندان به روحانی و وزیر‌ش پایان یافت. گلایه هم کردند. اتفاقا گلایه‌هایشان بی‌سابقه بود و گاهی با فریاد رسا؛ اما بی‌سابقه.

لااقل در هشت‌سال گذشته، کسی مشابهش را ندیده بود. ساعت 10شب که دیدار پایان یافت، می‌شد «تفاوت» را در چهره و نگاه هنرمندان و نویسندگان دید. به‌نظر سرخوش بودند از دفاع جانانه رییس‌جمهورشان از مقام «هنرمند» و البته نگران؛ نگران از اینکه مبادا سخن‌های درخشان و بی‌سابقه حسن روحانی که بارها با تشویق حاضران همراه شد جامه عمل نپوشد و به بایگانی وعده‌های بی‌شمار مسوولان ارشد طی سال‌های گذشته بپیوندد.

محمود دولت‌آبادی، مسعود کیمیایی، هوشنگ مرادی‌کرمانی، بهمن فرمان‌آرا، ستاره اسکندری، رخشان بنی‌اعتماد، شهرام ناظری، علی نصیریان، داوود رشیدی، پری صابری، فرشته طائرپور، کامبیز درم‌بخش، جهانگیر کوثری، ناهید طباطبایی، علی شیرازی، فرزاد ادیبی، همایون اسعدیان، محمدعلی بهمنی، قطب‌الدین صادقی، بیژن امکانیان، مهناز افشار، چنگیز جلیلوند، هادی مرزبان، حسین عرفانیان، فرهاد توحیدی، پانته‌آ بهرام، ویشکا آسایش، ترانه علیدوستی، صابر ابر، تهمینه میلانی، فاطمه راکعی، سهیل محمودی، پرویز همای، محبوبه بیات، پرویز کلانتری، نگار اسکندرفر، اشکان خطیبی، پوران درخشنده، پیمان قاسم‌خانی، حسین فرح‌بخش، محمدرضا شریفی‌نیا، اسماعیل خلج، انوشیروان ارجمند، سحر دولتشاهی، حبیب کاوش، مهدی نادری، شاهین فرهت، مجید اخشابی، محمد سریر، لوریس چکناواریان، افسانه بایگان، باران کوثری، فریبرز عرب‌نیا، عنایت بخشی، لاله اسکندری، ساعد باقری، ایرج راد، هانیه توسلی، امین تارخ، محمدعلی‌ زم، علی‌اکبر صادقی، شهاب حسینی، محمدرضا فروتن، سهراب پورناظری، بلقیس سلیمانی و محمدحسن شهسواری از جمله هنرمندان شرکت‌کننده در این مراسم بودند.

رضا امیرخانی که به گفته خودش 16سال پیش فرصت یافته بود رودررو نکاتی را به هاشمی‌رفسنجانی بگوید از مشکلات داستان به‌عنوان مهم‌ترین بخش صنعت نشر هر کشور گفت. ابراهیم حقیقی به نمایندگی از اهالی تجسمی اختصاص یک‌درصد اعتبارات عمرانی به هنر را بسیار مهم دانست و از نیازهای فراوان هنرهای تجسمی گفت. نغمه ثمینی خواهان فراخواندن حذف‌شدگان عرصه تئاتر شد و محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه‌سینما به قفل خانه سینما اشاره کرد که با کلید تدبیر دولت امید باز شد.

عبدالجبار کاکایی گفت: «از کسانی که قلم‌های مخالفان ما را می‌شکنند اعلام برائت می‌کنیم.» کامبیز روشن‌روان هم گفت سال‌هاست سرود جمهوری اسلامی،زنده اجرا نشده است و موسیقی ایران حال خوبی ندارد و در چند سال گذشته هم حالش وخیم‌تر شده است. اجرای یک قطعه کوتاه نقالی توسط محسن میرزاعلی هنرمند نقال، پخش کلیپ «نوسفر» به کارگردانی حسین دهباشی از دیگر بخش‌های این برنامه بود. «گروه آوازی تهران» به سرپرستی میلاد عمرانلو و خوانندگی وحید تاج، قطعاتی را اجرا کردند.

حبیب رضایی نیز یک قطعه کوتاه نمایشی با نام «مسافران» به نویسندگی محمد رحمانیان اجرا کرد. این بازیگر تئاتر و سینما پیش از اجرای این قطعه گفت: «تشکر می‌کنم چون تشکرکردن کار محترمانه‌ای است. آقای رییس‌جمهور برای امیدی که در دل ما زنده کردید و نوری که به چشم ما دمیدید از شما تشکر می‌کنم که در این مدت تشکرکردن یادمان رفته بود. اما امروز با عبارت «روحانی مچکریم» که در دوره انتخابات مرسوم شد، از شما تشکر می‌کنم.» وزیر ارشاد هم در این مراسم با بیان اینکه در ماه‌هایی که گذشت کوشیدیم اعتماد را به جامعه هنری برگردانیم‌، گفت: «فرهنگ و هنر از صدای پای خودرایی هراسان است و نهالش در هوای آلوده و اجبار بی‌ثمر خواهد شد. هنرمندان، روحی لطیف دارند و رفتارهای قهری را برنمی‌تابند.»

اما بدون شک آنچه حال و هوای مراسم را در ساعات پایانی دیدار عوض کرد، سخنرانی حسن روحانی بود. او که به‌نظر می‌رسید سرماخوردگی سختی را پشت‌سر گذاشته، تقسیم هنرمندان به «ارزشی» و «غیرارزشی» را بی‌معنا دانست و ادامه داد: «اگر پر و بال هنرمند را ببندیم باند فرود را برای هواپیماهای دشمن آماده کرده‌ایم». او همچنین تاکید کرد که دولت تلاش خواهد کرد اقتصاد فرهنگی و به‌ویژه هنری، پویا و فعال شود. روحانی با بیان اینکه برخی هنوز صدای ملت را در ۲۴خرداد نشنیده‌اند، خطاب به این عده گفت: «پنبه‌ها را از گوش درآورند؛ ایران امروز منادی مقابله با خشونت و افراطی‌گری در جهان است. اینکه طرح ایران در سازمان ملل متحد در ظرف چند ماه با اتفاق آرا به تصویب رسید، نشان از عظمت ملت ایران است. دست دولت برای مبارزه با خشونت، برای دیپلماسی عمومی، برای یاری دولت، به سوی هنرمندان به عنوان یاران نزدیک و مورد اعتماد دولت دراز است.»

 

منبع: شرق
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر