شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 8484
تاریخ انتشار: 17 آذر 1392 22:05
ييام تسليت هاشمی براي درگذشت ماندلا

درس تاريخي ماندلا؛ گذشتن از کینه‌ها بخاطر منافع ملّی

درس تاريخي ماندلا؛ گذشتن از کینه‌ها بخاطر منافع ملّی










به گزارش راه مردم،مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن گراميداشت و تجليل 16 آذر، روز دانشجو و تبريك اين روز به عموم مردم ايران بويژه دانشجويان و دانش‌آموزان گفت: باتوجه به گذشت 60 سال، واقعة 16 آذر قابل تحليل و مداقّه بيشتر است. ايشان در ادامه با اشاره به كودتاي 28 مرداد و سلطه رسمي آمريكا و انگليس بر كشور و حكومت شبه نظامي كه رژيم پهلوي بر كشور حاكم كرده بود گفت: در چنين شرايط سخت و خفقان‌آوري، دو يا سه كانون اصلي مبارزه در صحنه عليه شاه فعال بودند كه دانشگاهها و دانشجويان با روحيه قبل از كودتا، بازاري‌هاي مذهبي و انقلابي و نيروهايي از حوزه‌هاي علميه و روحانيت در اين عرصه نقش‌آفرين بودند ولي افتخار واقعه 16 آذر و حركت انقلابي عليه سفر نيكسون براي برگزاري جشن پيروزي كودتا، با دانشجويان انقلابي آن زمان است كه شيريني پيروزي كودتا را در ذائقة رژيم تلخ كردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، اقدام دانشجويان در 16 آذر و شهادت سه تن از دانشجويان مبارز و انقلابي را سرمايه‌اي بزرگ براي ادامه مسير انقلاب اسلامي تا حصول به پيروزي نهايي در سال 57 ذكر كرد و با تجليل و گراميداشت ياد شهداي 16 آذر تأكيد كرد: امروز نيز بايد سرمايه تحصيلي دانشگاهيان و دانشجويان براي تداوم دستاوردهاي انقلاب و مسير نظام اسلامي حفظ شود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خود، با ابراز تأسف از درگذشت آقاي نلسون ماندلا، تاريخ زندگي سراسر مبارزه اين سياه‌پوست آزاده را براي آزادگان جهان بويژه جهان سومي‌ها، درس‌آموز عنوان كرد و گفت: مبارزه، مقاومت و تحمل 27 سال زندان، از ماندن شخصيتي مبارز محبوب در كلّ جهان

تاريخ زندگي سراسر مبارزه اين سياه‌پوست آزاده را براي آزادگان جهان بويژه جهان سومي‌ها، درس‌آموز است


بويژه سياه‌پوستاني كه به دليل تبعيض نژادي و آپارتايد، تمام وجودشان را بغض و كينه عليه استعمارگران و استثمارگران سفيد پوست پُر كرده بود ساخت.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، با ذكر خاطراتي از سفر آقاي ماندلا و همراهانش قبل از انتخابات نجات‌بخش آفريقاي جنوبي و سفر خود به آفريقاي جنوبي در زمان رياست جمهوري ماندلا و سفر متقابل ايشان به تهران گفت: ماندلا در سفر به تهران به من گفت: مهمترين نقطه آرماني مردم آفريقاي جنوبي، جمهوري اسلامي ايران است چون ايران در راه مبارزه عليه ظلم و ديكتاتوري، سرمايه زيادي گذاشته و خسارتهاي فراوان ديده است.

ايشان با تأكيد براينكه مرحوم ماندلا معتقد بود جمهوري اسلامي ايران سهم زيادي در پيروزي سياه‌پوستان و شكست آپارتايد داشت گفت: اين مهم جزء افتخارات انقلاب اسلامي محسوب مي‌شود كه بايد آنرا حفظ كنيم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: روحيه ماندلا پس از پيروزي بر نژادپرستي، پرهيز از انتقام‌جويي و برقراري صلح و آرامش در كشور بود زيرا وي براساس مصالح و منافع ملّي آفريقاي جنوبي معتقد بود، ضمن حفظ روحيه مقاومت و ظلم و استكبار ستيزي، بايد از همه امكانات كشور براي سازندگي، توسعه و پيشرفت علمي و اقتصادي و فرهنگي استفاده كرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، همچنين با صدور پیامی درگذشت نلسون ماندلا را به همه کسانی که در گرو گسترش اندیشه های انسانی دارند تسلیت گفت.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن کامل پیام تسلیت ایشان بدین شرح است:
درگذشت نسلون ماندلا باعث ناراحتی، همه کسانی است که دل در گرو گسترش اندیشه های انسانی دارند.
مطمئناً راهی که ایشان برای مبارزه با نژادپرستی پیموده است ریشه در ادیان آسمانی دارد، که هیچ وقت قومیت و نژاد را باعث برتری انسان ها نسبت به همدیگر نمی داند. با تسلیت این مصیبت به مردم و مسئولان افریقای جنوبی و همه ملت های ستم دیده بویژه قاره افریقا، امیدوارم اندیشه های ایشان که خوشبختانه بخشی از آن در قالب کتاب های متعدد گردآوری شده، چراغ راه همه کسانی باشد که می خواهند برای کرامت انسانی بکوشند.
برچسب ها: هاشمی ، ماندلا
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر