جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 78581
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1401 07:33
عکسی جدید از محمدعلی‌شاه ششمین شاه قاجار و مخالف انقلاب مشروطه در کنار همسرش ملکه جهان منتشر شده است.

محمدعلی‌شاه (۱ تیر ۱۲۵۱ – ۱۶ فروردین ۱۳۰۴) ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود. او در ۱۲ دی ۱۲۸۵ خورشیدی به سلطنت رسید و تا ۲۵ تیر ۱۲۸۸ خورشیدی که مجبور به برکناری شد، حکومت کرد. محمدعلی‌شاه از مخالفان مشروطه بود و مجلس شورای ملی را به توپ بست و آزادی‌خواهان را به قتل رساند.

پس از حمله به مجلس دوره موسوم استبداد صغیر آغاز گردید. او پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان به رهبری سردار اسعد بختیاری به سفارت روسیه در تهران پناهنده شد و با فشارهای داخلی و خارجی مجبور به ترک ایران شد. مشروطه‌خواهان پس از وی پسر خردسالش احمدشاه را به سلطنت انتخاب کردند.

محمدعلی شاه وابستگی زیادی به دولت روسیه داشت. در دوره پادشاهی او سوء قصدی علیه او شد که نافرجام ماند. محمدعلی‌شاه در سال (۱۳۰۴شمسی) در ایتالیا درگذشت و او را در کربلا به خاک سپردند.

اما ملکه جهان فرزند کامران میرزا و نوه ناصرالدین‌شاه بود که در سال ۱۲۹۲ هجری قمری به دنیا آمد.

او در ۲ شعبان ۱۳۱۰ به عقد محمدعلی میرزا فرزند مظفرالدین میرزا ولیعهد درآمد. شرطی که برای این ازدواج وجود داشت، طلاق محمدعلی از همسر صیغه‌ایش بود که پذیرفته شد.

حاصل ازدواج وی با محمدعل شاه پنج فرزند بود که به ترتیب عبارت بودند از احمد میرزا، محمدحسن میرزا، محمود میرزا، عبدالمجید میرزا و فاطمه خانم. احمد میرزا در سن ۳۳ سالگی و محمد حسن میرزا در ۴۲ سالگی درگذشتند.

ملکه جهان خانم، هفده سال پس از مرگ پسرش احمدشاه در آبان ۱۳۲۶ در سن کلو، فرانسه درگذشت و در کنار فرزند و همسر و دیگر اعضای خاندان قاجار در کربلا دفن شد. کتاب برهان‌الایمان که مجموعه‌ای از ادعیه و اذکار است تألیف اوست.

او از مخالفان سرسخت تغییر نظام سلطنت بود و تلاش کرد که رضاخان را از میدان به در کند اما به جایی نرسید. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر