پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 78067
تاریخ انتشار: 30 تير 1401 12:49
وضعیت تجارت ایران و روسیه نشان می دهد

تراز تجاری ایران به نفع روس ها

آمار و ارقام از تجارت ایران و روسیه طی سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و دو ماهه۱۴۰۱ حاکی از آن است که تراز تجاری با این کشور طی بازه‌های مورد بررسی به نفع روس‌ها بوده‌ و صادرات ایران به این کشور قابل توجه نیست.
آمار و ارقام از تجارت ایران و روسیه طی سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و دو ماهه۱۴۰۱ حاکی از آن است که تراز تجاری با این کشور طی بازه‌های مورد بررسی به نفع روس‌ها بوده‌ و صادرات ایران به این کشور قابل توجه نیست. حال آنکه مقامات دو طرف عزم جدی برای توسعه روابط با یکدیگر دارند. پوتین در پنجمین سفر خود به تهران که پس از جنگ اوکراین و تحریم‌های یک‌جانبه غرب بود، نشان داد درصدد است روابط با تهران را هر چه زودتر به سطح شراکت استراتژیک برساند.

به گزارش دنیای اقتصاد، به دنبال سفر ولادیمیر پوتین به تهران، مبادلات تجاری 26ماهه ایران و روسیه بررسی شد. براساس داده‌های موجود در تمام این دوره، منحنی تراز تجاری به نفع مسکو در حرکت بوده است. البته این رویداد در شرایط تحریمی ایران چندان دور از ذهن نیست. روسیه در دوران تحریم جزو 15 کشور مهم شریک تجاری بوده و در این مدت مهمترین اقلام اساسی از جمله غلات از مبدا آن به ایران وارد شده است. بدین ترتیب برمبنای آمار منتهی به اردیبهشت 1401 سازمان توسعه تجارت ایران، مجموعه مبادلات 26 ماه ایران و روسیه، 4میلیارد و 164میلیون دلار است. در این مدت یک‌میلیارد و 152میلیون دلار کالا و خدمات از ایران به مقصد روسیه صادر شده است و در مقابل 3میلیارد و 12میلیون دلار کالا وارد شده است.

البته ایران به دنبال کسب حجم بیشتری از بازار 100میلیارد دلاری روسیه است. بازاری که مشتاق کالاهایی همچون مصالح ساختمانی، محصولات دریایی، لبنیات، پوست، خرما، خشکبار، چرم، لباس، کیف و کفش ایرانی است. بر همین اساس نیز سیاستگذار به دنبال تاسیس مرکز توسعه تجارت ایران در روسیه است تا 80 درصد کالاهای مبادله‌ای بین دو کشور تحت عنوان تجارت آزاد انجام شود. رویدادی که روس‌ها نیز نسبت به آن علاقه‌مند هستند. البته روسیه پیش از تحریم تمایل چندانی به گسترش تجارت با تهران نداشت، زیرا 60درصد تجارت روسیه با اروپا و 20درصد با چین بود. اما درحال حاضر شاهد چرخش این کشور برای گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری با تهران هستیم. تجارتی که زیرساخت‌ها آن هنوز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. 

به باور کارشناسان موضوع انتقال ارز، عدم شناخت تجار ایرانی از بازار روسیه، مسایل گمرکی، بیمه‌ای، حمل‌و‌نقل و لجستیک از جمله مهمترین چالش‌های پیش روی گسترش تجارت دو کشور است. هرچند به گفته مقامات دولت ایران، با تاسیس سفارت تجاری ایران در مسکو بخش زیادی از چالش‌های موجود حل خواهد شد. در این بین موضوع شناخت بازار روسیه به عهده بخش خصوصی است. بازار روسیه بازاری سنتی همچون بازار عراق نیست و ورود بدون شناخت سبب دافعه می‌شود. بر این اساس ضرورت دارد تجار ایرانی این بازار و توزیع‌کنندگان آن را بشناسند. طبق اطلاعات موجود در سال‌های گذشته توزیع کالاهای ایرانی در روسیه توسط کشورهای ثالث انجام می‌شد. این رویداد باید تغییر کند تا ایران بتواند تراز تجاری را به نفع خود تغییر دهد.

مبادلات ایران و روسیه در 26 ماه

براساس داده‌های منتهی به اردیبهشت 1401 سازمان توسعه تجارت ایران، مجموعه مبادلات 26 ماه ایران و روسیه 4میلیارد و 164میلیون دلار بوده. در این مدت یک‌میلیارد و 152میلیون دلار کالا و خدمات از ایران به مقصد روسیه صادر و در مقابل 3میلیارد و 12میلیون دلار کالا وارد شده است. در این مدت کمترین میزان صادرات ایران به لحاظ ارزشی در فروردین 1401 گزارش شده؛ این رقم 22 میلیون دلار بوده است. در ضمن کمترین میزان واردات ایران از روسیه به لحاظ ارزشی در مهر 1399 بوده؛ میزان واردات ایران در آن زمان 42میلیون دلار بوده است. در این میان بیشترین میزان صادرات ایران به مقصد روسیه در شهریور 1399 اتفاق افتاده است.

40درصد رشد تجارت ایران و روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در پایان سفر کاری خود به ایران درباره گسترش روابط اقتصادی بین روسیه و ایران گفت: زمینه‌های همکاری امیدوارکننده‌ای، از جمله توسعه زیرساختار‌ها، وجود دارند.به گزارش خبرگزاری «نووستی»، وی یادآور شد: طی شش ماه گذشته، تجارت بین روسیه و ایران 40 درصد رشد داشته و این یک شاخص بسیار خوب است. ما عرصه‌های امیدوارکننده خوبی داریم. روابط روسیه و ایران با سرعت خوبی در حال توسعه است و ارقام تجاری رکوردشکنی به ثبت رسیده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر