جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 76951
تاریخ انتشار: 01 خرداد 1401 11:35
مسئولان برنامه فوتبال برتر بعد از بازی استقلال و آلومینیوم اراک تصاویری از بازیکنان استقلال را با کاپ قهرمانی نشان داد که این بار برخلاف دفعه قبل، عکس وریا غفوری هم در بین بازیکنان استقلال دیده می‌شد. رفتاری که البته با سانسور تشویق و تصاویر مربوط به حمایت از او، ساعتی قبل در ورزشگاه آزادی، در تضاد بود.
تلویزیون که این روز‌ها با تهیه گزارش‌های جذاب (!) درباره یارانه و پول اضافه‌ای که از این یارانه در حساب مردم می‌ماند، حسابی مشغول دلبری است، موضعی تردیدآمیز در قبال وریا غفوری، کاپیتان باشگاه استقلال در پیش گرفته است. مسئولان این نهاد، خاصه آن‌هایی که در شبکه سه و در برنامه فوتبال برتر مشغول به فعالیت هستند، هنوز نمی‌دانند باید وریا غفوری را ممنوع‌التصویر کنند یا اینکه عکس او را کنار سایر بازیکنان این تیم روی ال‌سی‌دی‌های بزرگ استودیو به نمایش بگذارند. آن‌ها که ید طولایی در سانسور دارند، ابتدا تصویر وریا غفوری را مشمول ممنوع‌التصویری کردند، ولی بعد از مواجهه با واکنش‌های منفی، دوباره تصویر وریا غفوری را به قاب تلویزیون برگرداندند تا نشان دهند مشکلی با کاپیتان باشگاه استقلال ندارند. گو اینکه در این بازه تردیدآمیز، اتفاقاتی رخ داده که نشان می‌دهد تلویزیون هنوز تکلیفش را با وریا غفوری نمی‌داند.

ماجرا از کجا شروع شد؟
وریا غفوری، کاپیتان استقلال، سال‌هاست که به غیر از صحبت و فعالیت درباره فوتبال، به مسائل رخ‌داده در حوزه اجتماعی و تا حدودی سیاسی پرداخته و در اینستاگرام شخصی‌اش، واکنش‌های متنوعی به این موضوعات داشته است؛ از اعتراض به آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه در زاهدان گرفته تا بالارفتن نرخ ارز و سکه، ابلاغ حکم «افساد فی‌الارض» علیه پنج فعال محیط زیست، تیراندازی به کولبران، اظهارات محمدجواد ظریف و البته داستان ساقط‌کردن هواپیمای اوکراینی. او بیشتر وقت‌ها فارغ از اینکه نگرانی خاصی درباره حرفه فوتبالش داشته باشد، سعی کرده کنار مردم بماند و از زبان آن‌ها حرف بزند.

موضوع تازه‌ای که تلویزیون را در مواجهه با وریا غفوری سردرگم کرده، اظهارات او بعد از دیدار تیم‌های استقلال و فولاد در لیگ برتر است؛ دیداری که منجر به مسجل‌شدن قهرمانی استقلال شد. او بعد از بازی در مواجهه با این پرسش که فکر می‌کند این قهرمانی باعث خوشحالی بخشی از مردم می‌شود یا نه می‌گوید: «هر زمانی که من درباره مسائل اجتماعی و مدنی صحبت می‌کنم، برای من فوتبال در اولویت نیست. جایگاهی که قرار گرفته‌ام، باید از آن استفاده کنم. هواداران ما با هزاران بدبختی بلیت را تهیه می‌کنند و ما را تشویق می‌کنند، در نتیجه ما باید زبان آن‌ها باشیم. زمانی که می‌بینم و فکر می‌کنم، همیشه بغض گلویم را می‌گیرد. واقعا ناراحت می‌شوم و کاری از دست آدم برنمی‌آید. من نمی‌دانم مسئولان شرمنده نمی‌شوند که این موقعیت‌ها را می‌بینند؟ من می‌دانم که الان در اهواز خیلی درگیری‌ها و مشکلات وجود دارد و خیلی‌ها اعتراض کرده‌اند، ولی امیدوارم به بهترین شکل جمع شود و مردم ما بتوانند چیزی که لایق آن هستند، به آن شکل زندگی کنند. عمر ما کوتاه است و باید سعادتمند زندگی کنیم. این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند».

حرف‌های وریا غفوری اگرچه با واکنش مثبت مردم مواجه شد، ولی با بدسلیقگی مسئولان تلویزیون روبه‌رو شد. برنامه دوشنبه‌شب همان هفته فوتبال برتر که مرتبط با قهرمانی زودهنگام تیم استقلال در لیگ برتر بود، تصویر وریا غفوری کاپیتان استقلال در گرافیک طراحی‌شده برنامه را حذف کرد و در کل برنامه هم از او اسمی برده نشد. این اتفاق با اعتراض هواداران استقلال، جامعه ورزشی و رسانه‌ها همراه شد و شایعه ممنوع‌التصویری او به گوش رسید.

اقدام تلویزیون با اعتراض گسترده چهره‌های سرشناس ورزش، سینما و سیاست روبه‌رو شد. علی دایی، سیداحمد خمینی و پیمان معادی، تعدادی از این چهره‌ها بودند که رفتار تلویزیون را زیر سؤال بردند. علی دایی که خودش مدت‌هاست با انتقادات تندوتیز از مسئولان، جبهه‌اش را مشخص کرده با انتشار پستی در اینستاگرام از وریا غفوری حمایت کرد و نوشت: «ساکت‌کردن منتقد، فقط و فقط پاک‌کردن صورت‌مسئله است. مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند و باید فکر اساسی برای حل مشکلات‌شان کرد. فارغ از رنگ‌ها، از هر فردی که صدای مردمش است حمایت می‌کنم همان‌طور که در تمامی این سال‌ها تلاش کردم حامی و صدای مردم سرزمینم باشم». مسعود شجاعی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران هم در واکنش به شایعه ممنوع‌التصویری وریا نوشت: «شرافت یعنی همیشه کار درست را انجام دهید؛ حتی اگر کسی شما را تماشا نکند».

دوگانگی تلویزیون

این موضوع باعث شد تا دیدار استقلال با آلومینیوم که بعد از حوادث رخ‌داده برای وریا غفوری بود، حسابی حساس شود؛ از یک سو برای هواداران استقلال و از سوی دیگر برای مسئولان شبکه سه. تماشاگرانی که خودشان را به ورزشگاه رسانده بودند روی سکو به صورت یکپارچه وریا غفوری را تشویق کردند و با سردادن شعار‌های معنادار، از کاپیتان تیم حمایت کردند. آن‌ها انتهای این دیدار هم با تشویق ایسلندی و هماهنگ که با بازیکنان صورت گرفت، به تشویق وریا پرداختند و رفتار تلویزیون را مورد نقد قرار دادند. با وجود این، تلویزیون حمایت تماشاگران از وریا را سانسور کرد و حتی در انتهای دیدار که قصد مصاحبه با مهدی رحمتی را داشتند، آن‌قدر صبر کردند تا شعار‌های تماشاگران در حمایت از وریا غفوری به پایان برسد و بعد مصاحبه را روی آنتن ببرند.

این رفتار عجیب با وریا با واکنش تند فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، در کنفرانس خبری بعد از بازی مواجه شد. او حاضر به پاسخ‌گویی به خبرنگار برنامه فوتبال برتر شبکه سه نشد و گفت فشار‌های بیرونی زیادی به آن‌ها وارد شده که در این برنامه حاضر شوند، ولی هرگز حاضر به پذیرش چنین اتفاقی نیستند. مجیدی گفت: «من جواب شما را نمی‌دهم. وقتی شما به خودتان اجازه می‌دهید که عکس کاپیتان تیم من را روی صفحه تلویزیونتان محو کنید، یعنی وقاحت در چه حد؟ من هیچ‌وقت جواب شما را نمی‌دهم. فوتبال برتر با چه رویی این کار را می‌کند؟ وریا کاپیتان تیم من است و اجازه ندارید این کار را بکنید. از شما عذرخواهی می‌کنم. دوست نداشتم حرف بزنم، ولی خیلی حرف است که می‌توانم بگویم که چه نهاد‌هایی به ما فشار آوردند در برنامه شما (فوتبال برتر) شرکت کنیم، ولی من موافقت نکردم. اگر دوست داشتید بعدا برایتان توضیح می‌دهم. یعنی در کل دوست دارم آخر فصل صحبت کنم و خیلی مسائل را عنوان کنم. اینکه فشار بیاورند و بگویند باید به این برنامه بروید، ما باید نداریم. من فرزند حجازی هستم و کسی نمی‌تواند به من بگوید باید به این برنامه بیایید. خواستم این را بدانید».

تلویزیون، اما بعد از فشار و انتقاد‌های موجود، عکس وریا غفوری را به صفحه برگرداند. مسئولان برنامه فوتبال برتر بعد از بازی استقلال و آلومینیوم اراک تصاویری از بازیکنان استقلال را با کاپ قهرمانی نشان داد که این بار برخلاف دفعه قبل، عکس وریا غفوری هم در بین بازیکنان استقلال دیده می‌شد. رفتاری که البته با سانسور تشویق و تصاویر مربوط به حمایت از او، ساعتی قبل در ورزشگاه آزادی، در تضاد بود.

منبع: روزنامه شرق
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر