شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 74113
تاریخ انتشار: 07 بهمن 1400 11:46
بنا به گفته متا، (این شرکت) قصد دارد قدرتمندترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان را بسازد.
به گزارش خط بازار، متا از سال ۲۰۱۳ بر کار روی هوش مصنوعی متمرکز شده است. این شرکت مالک فیسبوک آنچه را که «ابَرگروه پژوهش هوش مصنوعی» یا «آر‌اس‌سی» (RSC) می‌نامد، طراحی کرده و ساخته است، و می‌گوید از سریع‌ترین ابررایانه‌های هوش مصنوعی جهان است.

متا امیدوار است تا میانه سال ۲۰۲۲ در صدر این گروه قراربگیرد، که قدم بزرگی به سوی افزایش ظرفیت‌های هوش مصنوعی‌اش خواهد بود.

این ابررایانه تاحدودی روی متاورس متمرکز می‌شود، که متا آینده‌اش را روی آن گذاشته است. در اطلاعیه متا آمده است با این فناوری جدید، «برنامه‌ها و محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا خواهند کرد».

بر اساس اعلام متا، از آر‌اس‌سی در ایجاد مدل‌هایی استفاده می‌شود که برای پردازش زبان عادی و همین‌طور زبان رایانه‌ای کاربرد دارد. این شرکت امیدوار است در آینده، از آر‌اس‌سی در تشخیص گفتار و سایر فناوری‌ها استفاده کند.

متا همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند سیستم‌های هوش مصنوعی کاملا جدیدی بسازد. به گفته متا، این می‌تواند توانایی ارائه ترجمه صوتی بی‌درنگ برای گروه‌های بزرگ افراد را شامل شود‌ــ بنابراین یک گروه بزرگ، که هر فرد به زبانی متفاوت صحبت می‌کند، می‌توانند با هم کار یا بازی کنند.
 
این امر نیازمند فناوری میزبانی خواهد بود که هنوز کامل محقق نشده است. برای این کار باید قادر بود مقادیر زیاد داده‌ها را در محیط‌هایی پرسروصدا مانند کنسرت، تجزیه و تحلیل کرد و آن را به زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت فهمید.

متا از سال ۲۰۱۳ که آزمایشگاه پژوهشی هوش مصنوعی فیسبوک را ساخت، به‌شدت درگیر کار روی هوش مصنوعی بوده است. این شرکت پیش‌تر برای این کار فناوری‌های رایانه‌ای ساخته است‌ــ اما آر‌اس‌سی بزرگ‌ترین و چشمگیرترین آن‌ها است.

بنا بر اعلام فیسبوک، برنامه ساخت زیرساخت رایانه‌ای جدید برای تقویت این کار، از صفر و از اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز شد. هدف این بود که مد‌ل‌های رایانه‌ای آموزش داده شوند تا مجموعه داده‌هایی به بزرگی یک اگزابایت را تجزیه و تحلیل کنند‌ــ هر اگزابایت معادل ۳۶ هزار سال ویدیو با کیفیت‌ بالا است.

آر‌اس‌سی الان هم کار می‌کند. اما متا می‌گوید به گسترش آن ادامه خواهد داد‌ــ تا از بیش از ۶۰۰۰ واحد پردازش گرافیکی (GPU) که امروز تشکیل شده است به ۱۶ هزار تا برسد و به این ترتیب، عملکرد هوش مصنوعی‌اش ۲.۵ برابر افزایش پیدا کند.

متا در پستی وبلاگی نوشت این فناوری به متا امکان خواهد داد تا هوش مصنوعی مورد استفاده در خدمات فعلی‌اش را بهبود ببخشد، «اما از طرفی تجربه کاربری کاملا جدیدی را، به‌خصوص در متاورس، ممکن می‌کند».

 منبع: خط بازار

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر