جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 73204
تاریخ انتشار: 04 دی 1400 10:39
خبر می‌رسد که احتمالا وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال راهی مالزی شوند تا در دیدار با مسئولان AFC مانع از حذف احتمالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شوند. این مورد هنوز نهایی نشده و در حد گمانه‌زنی است؛ ولی موضوع اینجاست که حضور وزیر و رئیس فدراسیون فوتبال در مقر AFC دردی را دوا می‌کند؟

فوتبال ایران مدت‌هاست به شوکه‌شدن عادت کرده است؛ این فوتبال هنوز از کابوس قرارداد بحث‌برانگیز مارک ویلموتس بلژیکی، اعطا‌نکردن میزبانی، جریمه‌های مالی، راه‌ندادن تماشاگران زن به ورزشگاه و بلوکه‌شدن پول پاداش‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا فارغ نشده که حالا خبر می‌رسد دو تیم مطرح پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس هم در آستانه حذف از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته‌اند.

این خبر در شرایطی تبدیل به تیتر یک ورزشی این روز‌ها در ایران شده که پیش‌تر عنوان شده بود مشکل دو باشگاه حل شده و سدی برای صدور مجوز حرفه‌ای برای آن‌ها نیست. با‌وجود‌این نامه‌ای که از کنفدراسیون فوتبال آسیا به این دو باشگاه ارسال شده، نشان می‌دهد که در ۴۸ ساعت آینده (تا روز دوشنبه) تهدید حذف عملی می‌شود و این دو باشگاه از گردونه لیگ قهرمانان آسیا در سال آتی کنار می‌روند.

پیش‌از‌این کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در فدراسیون فوتبال هم عنوان کرده بود دو تیم پرسپولیس و استقلال جواز لازم را به دست نخواهند آورد؛ ولی با ورود نهاد‌های بالاتر، آن مجوز صادر و البته اعلام شد موقتی است و فقط سه ماه اعتبار دارد. پیش از پایان مهلت مقرر، اما AFC رأسا وارد عمل شده و هشدار داده که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به همراه باشگاه گل‌گهر سیرجان، مجوز حرفه‌ای را به دست نیاورده‌اند و اگر نتوانند تا روز دوشنبه مدارک لازم را ارائه دهند، از چرخه لیگ قهرمانان آسیا کنار می‌روند.

مشکل تیم‌های ایرانی چیست؟
کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌های ارسالی‌اش به دو باشگاه مطرح ایرانی سه دلیل عمده برای صادر‌نکردن محوز حرفه‌ای این باشگاه‌ها برشمرده است. اولی میزان بدهی داخلی و خارجی است. ادعا شده که دو باشگاه مطرح ایرانی قریب به ۲۰۰ شکایت داخلی و خارجی داشته‌اند که همین مورد حساسیت‌های AFC را برانگیخته است؛ اما مورد دوم بدهی مالیاتی باشگاه‌های ایرانی است که انباشته شده و رقمی بسیار درشت را تشکیل داده است. مشکل سوم هم مربوط به مالکیت این دو باشگاه است که دولتی است و رئیس هیئت‌مدیره هر دو هم وزیر ورزش است. این موارد به قوت خود باقی مانده و حالا کنفدراسیون فوتبال آسیا دیگر حاضر به همکاری با باشگاه‌های ایرانی نیست. سخت‌گیری AFC در این زمینه به حدی رسیده که حتی مدارک جدید را هم قبول ندارد.

پای شرکت آلمانی در میان است
کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اینکه به صورت تخصصی‌تر موارد مربوط به حرفه‌ای‌سازی را در فوتبال این قاره دنبال کند، بخش‌های تخصصی را به شرکت‌های مطرح برون‌سپاری کرده و پای خودش را از این میان بیرون کشیده است. درمورد بررسی مدارک حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌های ایرانی، پای یک شرکت تخصصی از آلمان در میان است. آن‌ها با بررسی پرونده‌ها و مدارک موجود عنوان کرده‌اند اطلاعاتی که از باشگاه‌های ایرانی مخابره می‌شود، چندان با واقعیت موجود همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد در این زمینه پرونده‌سازی صورت گرفته است. در کنار این مورد، سخت‌گیری AFC هم در مقایسه با سال‌های قبل بیشتر شده است. مثلا مشکلی که باعث عدم صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه گل‌گهر شده، این است که این باشگاه به یکی از بدن‌سازهایش که شکایت کرده، ۴۰ روز با تأخیر، رقم مد‌نظر را پرداخت کرده است. با وجود آنکه این رقم پرداخت شده؛ ولی AFC به دلیل تأخیر رخ‌داده در این پرونده حسابی سخت‌گیر شده است. درمورد پرسپولیس هم در یک مورد فقط داستان کالدرون مطرح و گفته شده به دلیل آنکه موعد پرداخت شهریورماه بوده؛ ولی تأخیر صورت گرفته، نباید پوئن مثبتی برای این باشگاه در نظر گرفته شود.

پای فدراسیون گیر است
در‌این‌میان فارغ از محرومیت احتمالی که گریبان استقلال و پرسپولیس را گرفته، فدراسیون فوتبال ایران هم ناخواسته وارد ریسک پرخطری شده که حالا ممکن است تاوان سختی بدهد. ماجرا از این قرار است که کنفدراسیون فوتبال آسیا ابتدا به فدراسیون‌های مربوطه برای صدور مجوز حرفه‌ای اعتماد می‌کند. مشکل اینجاست که فدراسیون فوتبال ایران به دلیل حمایت از این دو باشگاه و البته منافع ملی، مدارک مربوط به حرفه‌ای‌بودن این دو باشگاه را تأیید کرده و آن را در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار داده است. حتی عنوان شده که فدراسیون عزیزی‌خادم در این زمینه بیشترین همکاری ممکن را داشته و همین روز گذشته اعلام شد که رئیس فدراسیون برای حل مشکل این دو باشگاه حاضر به ارائه نامه سفید شده است؛ اما حالا همین موارد می‌تواند فدراسیون را در وهله اول و فوتبال ایران را در سطحی بالاتر اسیر مشکل کند. فدراسیون اگر متهم به پرونده‌سازی در این زمینه شود، در سخت‌گیرانه‌ترین حالت ممکن، احتمال دارد با جریمه تعلیق از سوی AFC روبه‌رو شود. در حالت بعدی، اگر اثبات شود که فدراسیون آگاهانه مدارک ناقص این دو باشگاه را تأیید کرده، آن وقت باید منتظر جریمه مالی سنگین از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد.

فدراسیون سال پیش جریمه شده است!
این یکی هم از آن دست اتفاقات عجیب‌و‌غریبی است که تا به حال درباره‌اش صحبت نشده است. ماجرا از این قرار است که کنفدراسیون فوتبال آسیا، سال گذشته هم نمی‌خواست اجازه حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را بدهد؛ ولی فدراسیون فوتبال به همراه وزارت ورزش، تضمین‌های لازم را دادند تا مشکل برطرف شود؛ اما در این زمینه مشکل جدیدی به وجود آمد و برای AFC مشخص شد که فدراسیون ایران در تأیید مدارک اقدامات درستی نداشته است. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم فدراسیون فوتبال ایران را به دلیل این اشتباه ۱۲۰ هزار دلار جریمه تعلیقی کرده است. از این رقم ۳۰ هزار دلارش گرفته شده و مابقی در صورت تخلف مجدد اعمال خواهد شد. دردسر بزرگ اینجاست که اگر دوباره مشخص شود فدراسیون مدارک نادرست را تأیید کرده، نه‌تن‌ها باید ۹۰ هزار دلار قبلی را بپردازد؛ بلکه احتمالا با جریمه ۲۰۰ هزاردلاری جدیدی هم روبه‌رو می‌شود. حالا ۳۰۰ هزار دلار جریمه برای فدراسیون فوتبال که اصولا نقشی در اداره امور باشگاه‌ها ندارد، به وجود آمده است.

رایزنی جواب است؟
در چنین شرایطی حالا خبر می‌رسد که احتمالا وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال راهی مالزی شوند تا در دیدار با مسئولان AFC مانع از حذف احتمالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شوند. این مورد هنوز نهایی نشده و در حد گمانه‌زنی است؛ ولی موضوع اینجاست که حضور وزیر و رئیس فدراسیون فوتبال در مقر AFC دردی را دوا می‌کند؟ شاید چنین باشد؛ ولی به طور مشخص درباره فدراسیون فوتبال این علامت سؤال وجود دارد که رئیس فدراسیون فوتبال به AFC برود تا چه چیزی را توضیح دهد؟ اینکه فدراسیونش در پرونده‌سازی برای این دو باشگاه دست داشته است؟ این یکی هم از آن بحران‌های عجیب‌و‌غریبی است که می‌تواند به فوتبال ایران تحمیل شود؛ بحرانی که دست‌کمی از موضوع اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که همچنان با وجود هشدار‌های زیاد در مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد و به تأیید نمی‌رسد، ندارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر