جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 72549
تاریخ انتشار: 10 آذر 1400 10:44
توپ طلا که دست پیدا کردن به آن آرزوی هر فوتبالیستی است، در واقع یکی از ده‌ها جایزه معتبری است که خانواده جواهر‌ساز معروف ایتالیایی – فرانسوی به نام میه ریو در پاریس می‌سازند. این خانواده که جواهر‌سازی در آن قدمتی ۴۰۰ ساله دارد،
توپ طلا که دست پیدا کردن به آن آرزوی هر فوتبالیستی است، در واقع یکی از ده‌ها جایزه معتبری است که خانواده جواهر‌ساز معروف ایتالیایی – فرانسوی به نام میه ریو در پاریس می‌سازند. این خانواده که جواهر‌سازی در آن قدمتی ۴۰۰ ساله دارد، یکی از معروف‌ترین جواهرسازان دنیا هستند و محصولاتشان توسط خانواده‌های سلطنتی و ثروتمندان بزرگ دنیا

فرانسوا و الیور میه‌ریو که مدیران فعلی این جواهر‌سازی هستند، در واقع نسل چهاردهم این خانواده محسوب می‌شوند که این شغل را ادامه می‌دهند. آن‌ها همچنین سازنده جام‌های زیادی از جمله کاپ قهرمانی رقابت‌های تنیس اوپن فرانسه معروف به رولان گاروس هستند.

توپ طلا در واقع یک کره برنجی است که با روکشی از طلا و پایه‌ای از جنس پیریت ساخته شده است. نمونه اولیه توپ طلا که در سال‌های ابتدایی این جایزه اهدا می‌شد، تقریبا یک سوم اندازه فعلی بود، اما از دهه ۸۰ به شکل فعلی درآمد. تمام مراحل ساخت توپ طلا توسط یک گروه ۶ نفره انجام می‌شود و به همین دلیل هیچ توپی، کاملا شبیه هم نیست؛ در واقع می‌توان آن را یک جواهر منحصر به فرد دانست. وزن توپ طلا چیزی حدود ۱.۳۲ کیلوگرم است (البته با توجه به متغیر بودن توپ طلا این وزن از ۱ تا ۳ کیلو خواهد رسید)

توپ طلای فوتبال جهان روی پایه‌ای از سولفید آهن قرار گرفته است. از سال ۱۹۵۶ که این جایزه ابداع شد و به سر استانلی متیوز رسید، تقریبا شکل خود را از دست نداده و ثابت بوده است.

فرانسوا ملریو

فرانسوا ملریو که همراه برادرش چهاردهمین نسل طلاساز در پاریس است، می‌گوید به این که جزئی از مراسم توپ طلا فوتبال جهان است، افتخار می‌کند.

در تاریخچه این جواهر منحصر به فرد نکات جالبی نهفته است. لو یاشین، تنها دروازه‌بان دنیای فوتبال است که توانسته توپ طلا را مال خود کند. اکثر برندگان توپ طلایی فیفا مهاجمان بوده‌اند و تنها ۳ مدافع در دنیای فوتبال توانسته‌اند این جایزه معتبر را مال خود کنند: فرانس بکن‌باوئر در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶؛ ماتیاس سامر در سال ۱۹۹۶ و فابیو کاناوارو در سال ۲۰۰۶. میشل پلاتینی و لیونل مسی تنها بازیکنان تاریخ دنیای فوتبال هستند که توانسته‌اند در ۳ سال متوالی توپ طلا را مال خود کنند (مسی با ۴ توپ طلا از پلاتینی پیشی گرفته است)، البته مارکو فن باستن، کارل هاینس رومنیگه، کوین کیگان و یوهان کرایف هم مثل مسی و پلاتینی ۳ توپ طلا را در کارنامه ورزشی‌شان کسب کرده‌اند، ولی نتوانسته‌اند در ۳ سال متوالی این افتخار را به دست بیاورند.

از نظر باشگاهی، بارسلونا با ۱۰ بار کسب توپ طلا پرافتخارترین تیم باشگاهی دنیاست و یوونتوس و میلان با ۸ توپ طلا در رده‌های بعدی هستند. رئال با ۷ توپ طلا، بایرن با ۵ دارنده توپ طلا (درطول تاریخ) و منچستریونایتد با ۴ توپ طلا در رده‌های بعدی هستند. اینتر، آژاکس، هامبورگ و دینامو‌کیف هم تاکنون ۲ بار شاهد اختصاص یافتن توپ طلا به یکی از بازیکنانشان بوده‌اند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر