پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 71040
تاریخ انتشار: 26 مهر 1400 05:11
یک روز پس از آغاز به کار رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص کل دوباره رخت قرمز بر تن کرد و با ریزش حدود ۱۳۰۰ واحدی در سطح یک‌میلیون و ۴۳۶‌هزار واحد قرار گرفت.
این ریزش در حالی اتفاق افتاد که با روی کار آمدن مجید عشقی، کورسوی امیدی در دل سهامداران ایجاد شده بود که شاید با تغییر رئیس قبلی سازمان بورس و انتخاب گزینه مورد نظر دولت، وضعیت بازار سرمایه هم تغییر کند و دوباره بورس روی خوش خود را به سهامداران نشان دهد. اما این خوش‌بینی تنها یک روز دوام داشت و بعد از رشد ۴۰‌هزار واحدی شاخص در روز شنبه، دیروز بار دیگر بازار سرخ‌‌‌پوش شد و ۱۳۰۰ واحد ریزش کرد. اما واکنش سهامداران فعال در فضای مجازی به این وضعیت قابل‌‌‌توجه و جالب بود. گروهی شور و شعف روز شنبه سهامداران از بالا رفتن ۴۰‌هزار واحدی شاخص و اطمینان آنان به ادامه‌‌‌دار بودن این روند را یادآور شده بودند و خطاب به آنان می‌‌‌‌‌‌گفتند که «چه زود شکست عشقی خوردند» یا «نتیجه صعود عشقی و هیجانی همین می‌شود که این روند یک روز هم دوام نمی‌‌‌آورد.» 

یکی از کاربران با ذوق هم شعری از «حافظ» را در واکنش به مدیریت مجید عشقی بر بازار سرمایه توییت کرد و نوشت: «همان‌طور که حضرت حافظ پیش‌بینی کرده بود، عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌‌‌ها.» برخی دیگر از کاربران هم به خاستگاه مجید عشقی که مانند بسیاری از مدیران دولت سیدابراهیم رئیسی، دانشگاه امام صادق(ع) است اشاره داشتند و کنایه می‌‌‌زدند که دیگر حتی از دست شاگردان دانشگاه امام صادق(ع) هم کاری برای بورس برنمی‌‌‌آید و باید فکری اساسی‌‌‌تر کرد. 

برخی هم بدون توجه به تغییرات مدیریتی در بازار سرمایه وضعیت بازار را اینگونه تحلیل می‌کردند که «وقتی صف فروش خاصی در بازار وجود ندارد و صف خرید زیادی هم شکل نمی‌گیرد، به آن معناست که سهام به قیمت‌هایی رسیده که توجیه فروش ندارد ولی تقاضای موثری هم برای بالارفتن قیمت‌ها وجود ندارد؛ یعنی شناوری بالا و نقدینگی کم.»

قطع شدن سایت TSETMC و سخنان کارشناس صداوسیما درباره سهامداران نیز دو سوژه دیگر داغ فعالان بورسی در فضای مجازی بود. در روزی که هسته‌‌‌ فنی سازمان بورس دچار اختلال و شاخص کل بورس منفی شد، صداوسیما با دعوت از یک کارشناس بورس، سهامداران را مقصر اوضاع فاجعه‌‌‌بار بازار معرفی کرد. این کارشناس در یک برنامه تلویزیونی گفت که مشکلات بورس ریشه در کودکی سهامداران دارد. واکنش کاربران فضای مجازی به صحبت‌‌‌های این کارشناس دو نوع بود؛ گروهی برنامه‌‌‌های متنوع صداوسیما در روزهای اوج بازار را یادآور می‌‌‌شدند که مردم را تشویق می‌کردند دارایی‌‌‌های خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند اما حالا که بازار در سراشیبی قرار دارد، مردم را مقصر این وضعیت معرفی می‌کنند. گروه دوم اما معتقد بودند منظور کارشناس پایین بودن سواد مالی سهامداران بوده و تاکید داشته‌اند که باید دانش بورسی از دوره‌‌‌های ابتدایی به افراد آموزش داده شود.

 امین امیری/ کارشناس بازار سرمایه 

وقتی نقدینگی نسبت به شناوری عدد ناچیزیه با توجه به متوسط تاریخی، عین کویریه که آب توش نیست، آب به تعادل دمای شب و روز کمک می‌‌‌کنه وقتی آب نیست این اختلاف دما خیلی زیاده، وقتی یه روز برای خیرمقدم به رئیس جدید مقدار کمی خرید می‌کنند، همه چیز صف خریده ولی فرداش همه چیز صف فروش!

امیر فهیمی/ کارشناس بازار سرمایه

طبق اطلاعیه جدید بانک مرکزی، ملاک تبدیل سپرده‌‌‌های ریالی به ارز در گواهی‌‌‌های تمکن مالی، نرخ فروش اسکناس خواهد بود. قبلا بسیاری از بانک‌ها از نرخ ۴۲۰۰تومانی برای تسعیر ارز در گواهینامه تمکن استفاده می‌کردند. اما الان موجودی ارزی قابل ارائه افراد به سفارت‌‌‌خانه‌‌‌ها کاهش قابل ملاحظه‌‌‌ای میکنه.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر