جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 70888
تاریخ انتشار: 22 مهر 1400 22:49
واکنش‌ها به درگیری‌های مرگبار در لبنان

تنش در «بیروت»

امروز چند صد تن از هواداران گروه‌های شیعه امل و حزب‌الله که سیاه پوشیده بودند در برابر کاخ دادگستری لبنان تجمع کردند و خواستار برکناری طارق بیطار، قاضی مسئول تحقیق در مورد انفجار بیروت شدند.


 

تجمع طرفداران جنبش "حزب الله لبنان" و "جنبش أمل" علیه قاضی بیطار، بازپرس پرونده انفجار مهیب بندر بیروت در چهارم اوت در اطراف مقر دادگستری بیروت به ویژه در منطقه "الطیونة" به خشونت کشیده شد. در این درگیری‌ها دست کم شش تن جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر هم زخمی شدند. 

 پس از ساعت‌ها درگیری و تیراندازی آرامشی شکننده در منطقه الطیونه و اطراف آن حاکم است و تیراندازی متوقف شده است.

این درگیری خسارت‌های سنگینی وارد کرده است.

براساس گزارش‌ها هویت ۱۰ تن از تحریک کنندگان و شرکت کنندگان در حمله الطیونه برای سرویسهای امنیتی مشخص شده است.

برخی رسانه‌ها اعلام کردند که ارتش برای ورود به ساختمانی در الطیونه که تک تیراندازان مجهول الهویه از آن به طرف مردم و حامیان حزب الله تیراندازی می‌کردند، در تلاش است.

بیانیه رهبرن حزب‌الله و جنبش امل

رهبران حزب‌الله و جنبش امل در بیانیه‌ای اعلام کردند: "معترضانی که به دلیل تحقیقات بندر در مقابل کاخ دادگستری در بیروت تظاهرات کردند، مورد حمله مسلحانه گروه‌های حزب نیروهای لبنان قرار گرفتند که در محله‌های مجاور و بر روی پشت بام منازل مستقر شده و اقدام به هدف قرار دادن تظاهرات کنندگان کردند. این شبه نظامیان به قتل عمد روی آوردند و علت این شمار از شهیدان و زخمی شدگان هم، همین است"

در این بیانیه تصریح شده است که حزب الله و جنبش امل "این اقدام جنایتکارانه و عمدی را که ثبات و آرامش مدنی را هدف قرار می‌دهد محکوم می‌کند. آنها از ارتش و نیروهای امنیتی می خواهند که به مسئولیت خود در بازگرداندن امور و دستگیری عاملان عملیات عمل کنند.

در این بیانیه تاکید شده است: عاملان قتل و تحریک کنندگان از اتاق سیاه این عملیات را اداره کردند؛ آنها باید محاکمه و به شدیدترین وجه مجازات شوند. به خانواده شهیدان متعهد می‌شویم تا تحقق عدالت موضوع را دنبال کنیم.

پیش از  این حزب الله و جنبش امل در بیانیه‌ اول خود در خصوص حمله امروز به تظاهرات الطیونه گفتند که هدف این حمله کشاندن کشور به یک نزاع عمدی است که تحریک کنندگان و افراد دخیل در ریخته شدن خون قربانیان و شهدای بندر بیروت به منظور تحقق دستاوردهای سیاسی مغرضانه شان مسئولیت آن را بر عهده دارند.

تنش در بیروت؛ ماجرا چیست؟

نا آرامی‌ها از کجا آغاز شد؟ 

امروز چند صد تن از هواداران گروه‌های شیعه امل و حزب‌الله که سیاه پوشیده بودند در برابر کاخ دادگستری لبنان تجمع کردند و خواستار برکناری طارق بیطار، قاضی مسئول تحقیق در مورد انفجار بیروت شدند.

هواداران حزب‌الله و امل دستور قاضی تحقیق برای بازجویی از دو وزیر سابق لبنانی را که وابسته به این گروه‌ها هستند غیرعادلانه دانسته‌اند. این دو نفر از جمله پنج سیاستمدار لبنانی هستند که قاضی بیطار برای بازجویی به ظن سهل‌انگاری احضار کرده است.

پیشتر یک دادگاه بیروت درخواست این دو نفر برای لغو احضاریه خود توسط قاضی طارق بیطار را رد کرده بود.

در جریان برگزاری تجمع امروز از ساختمانی در محل تجمع به سوی معترضین تیراندازی شد. این آغاز درگیری شدید بین دو طرف بود.

تنش در بیروت؛ ماجرا چیست؟

شش کشته و ده‌ها زخمی 

بسام المولوی، وزیر کشور لبنان تعداد کشته‌های تیراندازی‌ها را ۶ تن و زخمی‌ها را ۱۶ تن اعلام کرده است.

وزیر کشور لبنان گفت، شورای امنیت مرکزی بر لزوم حفظ صلح داخلی تاکید کرده است.

وی افزود: کسانی که در تظاهرات حضور یافتند به ما تاکید کردند که مسالمت آمیز خواهد بود. تبادل تیراندازی با عملیات تک تیراندازی آغاز شد و چهار خمپاره b۷ در هوا شلیک شد.

خبرنگار النشره نیز از شلیک "آر پی جی" به اطراف منطقه الطیونه خبر داد.

 نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان همگان را به آرامش و عدم کشیده شدن به سمت فتنه به هر دلیلی فراخواند و در عین حال خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت ملی شد.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز اعلام کرد: این جنایت تلاشی برای ایجاد فتنه است که باید با برخورد عاقلانه و خویشتنداری پایان یابد. این مجلس ارتش و نیروهای امنیتی را مسئول شناسایی تحریک کنندگان و افراد دخیل در ریختن خون بیگناهان و مجازات آنها دانست.

اتحادیه عرب

دبیرکل اتحادیه عرب نیز با هشدار نسبت افتادن در یک دور خطرناک خشونت از مردم لبنان خواست که خویشتنداری نشان دهند.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب ، از همه طرف‌های لبنانی خواست تا خویشتنداری داشته و از فتنه جلوگیری کنند و هشدار داد که در پی وقایع الطیونه ، وضعیت به یک دور خشونت می رسد.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی اتحادیه عرب، ابوالغیط گفت: ما از همه طرف‌های لبنانی می خواهیم که خویشتنداری کنند ، از فتنه ، زبان تحریک کننده و اقدامات تشدید کننده بپرهیزند و منافع لبنان را فراتر از هرگونه منافع حزبی و یا افراطی قرار دهند.

تنش در بیروت؛ ماجرا چیست؟

واکنش سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا 

یوانا فرونتسکا هماهنگ کنده سازمان ملل در لبنان درباره تحولات خشونت بار امروز بیروت ابراز نگرانی کرد و گفت: در این شرایط حساس، خویشتنداری و تضمین بازگشت آرامش و حمایت از شهروندان ضروری است.

اتحادیه اروپا، مقامات سیاسی لبنان را مسئول تحولات این کشور دانست.

اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری در لبنان شد و اعلام کرد: ما مکانیسم تحریم‌ها علیه لبنان را حفظ کرده و احتمال فعال‌سازی آن وجود دارد.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرانسه نگرانی عمیق خود را در مورد موانعی که بر روند صحیح تحقیقات در مورد انفجار در بندر بیروت و خشونت‌های اخیر تأثیر گذاشته است ابراز می‌دارد و ما از همه می‌خواهیم که آرام شوند.

فرانسه بر "ضرورت اجازه دادگستری لبنان برای کار مستقل و بی طرفانه بدون مانع ، با حمایت مقامات ، برای انجام تحقیقات در مورد انفجار بندر بیروت" تأکید کرد و خاطرنشان کرد: مردم لبنان منتظر اطلاع از نتیجه تحقیقات هستند، و آنها حق دارند اطلاعات لازم را بدست آورند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر