جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 70788
تاریخ انتشار: 20 مهر 1400 09:28
نزدیک به دو ماه مقامات وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و وزارت بهداشت ایران تاکید کردند که بازی ایران با کره‌جنوبی که امروز در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود با حضور تماشاچیان و استفاده از تکنولوژی VAR خواهد بود.

روزنامه اعتماد: نزدیک به دو ماه مقامات وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و وزارت بهداشت ایران تاکید کردند که بازی ایران با کره‌جنوبی که امروز در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود با حضور تماشاچیان و استفاده از تکنولوژی VAR خواهد بود. در حالی که تا همین روز شنبه همچنان مقامات فدراسیون مصرانه می‌گفتند میزبانی ایران با حضور تماشاگران خواهد بود، در فاصله ۴۸ ساعت مانده به آغاز بازی فدراسیون اعلام کرد نه خبری از تماشاگر هست نه کمک‌داور ویدیویی.

فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا دو ماه همه مردم و رسانه‌ها را سر کار گذاشته هیچ توضیحی نداد، اما در این چند روز آن‌قدر گاف داده که بتوان به صورت ضمنی فهمید از روز اول اراده‌ای برای حضور تماشاچیان در استادیوم نبوده است. اول از همه چند روز قبل مشخص شد که فدراسیون بابت میزبانی با حضور تماشاگران نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا ارسال نکرده است درحالی که باید این اتفاق حداقل ۱۴ روز مانده به شروع بازی انجام می‌شد. بعد از رسانه‌ای شدن این کم‌کاری مشکوک، سایت رسمی فدراسیون فوتبال به نقل از شریفی مدیر روابط عمومی فدراسیون نوشت: «۲۱ سپتامبر نخستین مکاتبه برای بازی با کره‌جنوبی انجام شد که اعلام شد می‌خواهیم از تماشاگران استفاده کنیم. با پیگیری‌های انجام شده و تاکید عزیزی خادم باعث شد تمام استاندار‌دها را رعایت کنیم؛ استاندارد‌هایی که وزارت بهداشت و فیفا تعیین کرده بودند. در مکاتبه دوم ما که ۷ اکتبر بود به AFC اعلام کردیم شرایط حضور تماشاگران چگونه است و با دستگاه‌های داخلی هم هماهنگی شد.»

صادق باشید و بگویید مشکل حضور زنان است

این نقل‌قول بلافاصله از خروجی سایت فدراسیون فوتبال حذف شد، چراکه این ادعای احتمالا دروغ می‌توانست خشم مقامات فیفا و ای‌اف‌سی را به دنبال داشته باشد و آن‌ها ضمن تکذیب نامه‌نگاری جریمه‌هایی را برای فدراسیون فوتبال ایران در نظر بگیرند.

سپس نوبت به حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال رسید تا توضیحاتی عجیب و غریب در رابطه با لغو حضور تماشاچیان در استادیوم بدهد. کامرانی‌فر گفت: «چون نمی‌توانستیم ترتیبی بدهیم تا تماشاگران با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وارد استادیوم شوند»، «چون نتوانستیم تمهیدی برای آپلود کارت واکسن مهیا کنیم» و «چون تست پی‌سی‌آر قبل از ورود به استادیوم گران تمام می‌شد» بازی ایران و کره بدون تماشاچی است. کامرانی‌فر این اظهارات را بدون اینکه درنظر بگیرد فدراسیون فوتبال برای انجام این کار‌های ساده حداقل دو ماه زمان داشته، بر زبان آورد. نکته مهم دیگر اینکه کامرانی‌فر جوری وانمود کرد که انگار نهاد‌های بین‌المللی مشکلی با ورود تماشاگران نداشته‌اند و این خود فدراسیون فوتبال است که تصمیم گرفته بازی بدون تماشاگر باشد.

کامرانی‌فر در این رابطه گفت: «عدم حضور تماشاگران به مسائل بیرونی ربطی ندارد و ما در داخل به این نتیجه رسیدیم.» در چنین شرایطی فدراسیون فوتبال باید توضیح بدهد که چطور دو ماه به این نتیجه رسیده بود که بازی با تماشاگر باشد و یک شبه تصمیم گرفت بازی بدون تماشاگر باشد؟ چطور مقامات بهداشتی کشور مشکلی با پروتکل‌های بهداشتی حضور تماشاچیان در استادیوم نداشتند، اما فدراسیون فوتبال احساس کرده مسائل بهداشتی آن‌طور که باید و شاید رعایت نمی‌شود؟ آیا «دکتر» عزیزی خادم در مسائل بیماری‌های عفونی هم صاحب تخصص است؟ در مرحله سوم حمید سجادی وزیر ورزش بود که آمد و همه گفته‌های مقامات فدراسیون فوتبال را زیر سوال برد و مشکل را گردن AFC انداخت!

روز گذشته وزیر ورزش در مورد برگزاری بازی بدون حضور تماشاچیان گفت: «تا دیروز تمام تمهیدات اندیشیده شده و مجوز برای ۱۰ هزار نفر صادر شده بود. از اینکه بازی با تماشاگر برگزار شود استقبال می‌کردیم، چون در این صورت این پیام را داشتیم که واکسیناسیون در ایران موفق بوده و ما هم می‌توانیم تماشاگر داشته باشیم ولی از طرف AFC مجوز فروش بلیت داده نشد.»

اینکه چرا فدراسیون فوتبال با وجود آمادگی کامل همه زیرساخت‌های لازم برای حضور تماشاگران در بازی با کره‌جنوبی این مزیت بزرگ را از تیم ملی در حساس‌ترین بازی مقدماتی جام جهانی گرفته، اینکه چرا وقتی وضعیت واکسیناسیون در کشور سرعت بالایی پیدا کرده، مقامات بهداشتی با حضور ده هزار تماشاگر موافقت کرده‌اند و از همه مهم‌تر خود مردم این همه مشتاق هستند که بعد از دو سال دوری از استادیوم در یک بازی بزرگ به ورزشگاه برگردند، شهاب‌الدین عزیزی خادم و همکارانش نخواسته‌اند کار درست را انجام دهند و اینکه این حجم زیاد از تناقض‌گویی بین مدیران ورزشی از کجا ناشی می‌شود همه و همه سوالاتی است که باید پاسخ داده شود. برای پاسخ دادن به این سوالات مهم باید به عقب برگردیم.

۲۰ شهریور و بعد از ملاقات عزیزی خادم با اینفانتینو رییس فیفا در همین روزنامه اعتماد به این ملاقات و دو شرط اینفانتینو یعنی VAR و حضور زنان برای میزبانی کشور ایران در مسابقات بین‌المللی پرداختیم. در آن مطلب به این نکته اشاره کردیم که با روی کار آمدن ابراهیم رییسی و قدرت گرفتن تندرو‌ها در کشور متاسفانه زمزمه‌هایی از گوشه و کنار شنیده شده و ممکن است به خاطر گره‌خوردگی حضور زنان در ورزشگاه، کمک‌داور ویدیویی و میزبانی به یکدیگر شیطنت‌هایی از سوی برخی نهاد‌های غیرفوتبالی صورت بگیرد. همان‌هایی که به خاطر حضور گزینشی زنان در استادیوم آزادی در فروردین ۹۸ می‌خواستند رییس‌جمهور وقت را برکنار کنند. در آن مطلب هشدار دادیم که شاید وزارت ورزش و فدراسیون تحت فشار این نهاد‌ها و برای پاک کردن صورت مساله «حضور زنان در استادیوم» کلا قید میزبانی را بزنند. مخصوصا ذکر این نکته حایزاهمیت است که عزیزی خادم در ابتدا می‌خواست تحت عنوان «قدردانی از کادر درمان» مساله حضور زنان در استادیوم را با دعوت از چند نفر از پرسنل کادر درمان حل کند که با مخالفت فیفا مواجه شد و آن‌ها گفتند که بلیت‌فروشی باید به صورت برابر و آزادانه برای همه انجام شود.

با تمام این تفاسیر فدراسیون فوتبال یک‌جور زرنگی به خرج داد و کاری کرد که بدون از دست رفتن میزبانی، دردسر‌های حضور زنان فعلا برطرف شود. فدراسیون تا روز شنبه و پیش از آمدن تیم کره‌جنوبی به تهران با جوسازی رسانه‌ای تاکید می‌کرد هم تماشاگران حضور دارند هم VAR داریم. حتی وقتی رسانه‌ها به ماجرای کم‌کاری در نامه‌نگاری پی بردند، فدراسیون زیربار نرفت. اما به محض اینکه کاروان تیم کره‌جنوبی در هتل محل اقامت‌شان مستقر شد و عملا دیگر امکان تغییر میزبانی وجود نداشت واقعیت را نمایان کرد و آب پاکی را روی دست همه ریخت، منتها برای اینکه رسانه‌ها و افکار عمومی نتوانند روی مساله حضور زنان در استادیوم متمرکز شوند، مساله کمک‌داور ویدیویی را هم به ناتوانی‌هایش اضافه کرد تا همه‌چیز طبیعی‌تر به نظر برسد.

این سناریویی است که نزدیک‌ترین قرابت را با حقیقت دارد، چراکه هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند بپذیرد یک کشور آن هم در آستانه حساس‌ترین مسابقه ملی‌اش بی‌دلیل و عامدانه خودش را از حضور تماشاگران محروم کند. فدراسیون فوتبال و آن نهاد‌های تاثیرگذار با خودشان فکر کردند فعلا کار را به این شکل پیش ببرند و تا بازی بعدی خانگی تیم ملی که بهمن ماه برگزار می‌شود هم بالاخره یک فکری می‌کنند. آن‌طور که از فدراسیون فوتبال به گوش رسیده به دلیل وجود همین سناریوی احتمالی و تناقض‌های گفتاری و رفتاری مقامات فدراسیون فوتبال ایران، فیفا بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن خبر نبود تماشاگران و کمک‌داور ویدیویی، با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران درخواست توضیح کرده است. مطمئنا اگر فیفا در این موضوع اقناع نشود باید منتظر جریمه‌های سنگینی برای فوتبال کشورمان باشیم که کمترینش می‌تواند از دست رفتن تمام میزبانی‌ها تا پایان مسابقات مقدماتی جام جهانی باشد.

به هر حال امروز تیم ملی فوتبال ایران مقابل کره‌جنوبی به میدان می‌رود و کره‌ای‌ها بابت این اتفاقات و بابت اینکه در ایران تعدادی تندرو سر کار هستند که به خاطر راه ندادن زنان به استادیوم حتی حاضر می‌شوند منافع تیم ملی فوتبال را به خطر بیندازند بسیار خوشحال هستند. درست مثل رسانه‌های نزدیک به تندرو‌ها که به خاطر لباس رسمی تیم ملی زنان و دیرخوابیدن بازیکنان تیم ملی فوتبال چند روز جنجال رسانه‌ای به راه انداختند و فدراسیون فوتبال را کوبیدند، اما امروز بابت این ظلم آشکار به منافع تیم ملی فوتبال و هواداران تنها به ذکر خبر چند خطی اکتفا کردند؛ انگار که اصلا اتفاق خاصی رخ نداده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر