جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 70377
تاریخ انتشار: 11 مهر 1400 13:50
تحلیل بنیادی فولاد مبارکه نشان می‌دهد

بهبود نسبت‌های مالی طی دو سال گذشته

تولید ۷ میلیون تن تختال درکارخانه اصلی فولادمبارکه و ۱۰میلیون تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه، دستاوردی بود که در سال ۹۹ توسط این شرکت به انجام رسید.
 با این حساب تولید فولاد خام در سال ۹۹ با افزایش ۴/ ۷درصدی روبه‌رو شد و کل تولید فولاد خام این شرکت از بدو تاسیس از ۱۲۵ میلیون تن عبور کرد. این تولید با وجود قابل توجه بودن در مقابل تولید شرکت‌های بزرگ تولید فولاد جهان بزرگ نیست. درمجموع ۵/ ۱‌درصد از کل تولید فولاد جهان در ایران صورت می‌پذیرد که فولاد اصفهان کمتر از ۵۰‌درصد از این تولید را پوشش می‌دهد.

برنامه‌ریزی، طراحی و تولید 8 گرید فولادی، تامین منابع ارزی-ریالی مورد نیاز توسعه شرکت بیش از 1000میلیارد تومان با توجه به مدیریت بهینه سبد تامین مالی و پرداخت معوقات ارزی شرکت به‌رغم محدودیت‌های بانکی در داخل و خارج از کشور. پرداخت اقساط معوق تسهیلات ارزی بابت خرید شرکت‌های فولاد هرمزگان و تولید ورق خودروی چهارمحال و بختیاری. از جمله اقدامات مهم انجام گرفته در سال 99 بود که آینده فعالیت‌های این شرکت را بیش از پیش تسهیل می‌کند.

 عملکرد تولید
ایران با تولید 29 میلیون تن فولاد در حدود 5/ 1‌درصد از تولید کل جهان را به خود اختصاص داده است. «چین با بیش از 50‌درصد از تولید فولاد در جهان بزرگ‌ترین است.» فولاد مبارکه با تولید حدود 10 میلیون تن انواع فولاد 5/ 43‌درصد از سهم تولید فولاد کشور را در اختیار دارد. بعد از آن فولاد خوزستان با در اختیار داشتن 7/ 16‌درصد تولید در مقام دوم قرار است. عملکرد تولیدی شرکت در سال 99 همگام با برنامه‌ریزی انجام شده ادامه یافت و حتی در بخش‌هایی مانند تختال و کلاف گرم از برنامه جلوتر بود.

میزان محصولات قابل فروش در سال 99 نسبت به سال قبل یک‌درصد افزایش یافت. در همین بازه محصولات گرم با تولید 8/ 1‌درصد افزایش و محصولات سرد به همین میزان کاهش داشت. همچنین محصولات پوشش دار به میزان سال قبل تولید شد و تغییری نیافت. در سال 99، 59درصد از محصولات این شرکت از طریق بورس کالا و 29‌درصد از طریق ثبت در اتاق پایاپای و 12‌درصد از طریق خارج از سفارش بوده است. همچنین در این سال حدود 47/ 6 میلیون تن از محصولات در داخل کشور به فروش رسیده است.

صادرات این شرکت اما نسبت به سال گذشته با 25/ 1 میلیون تن، نسبت به 45/ 1میلیون تن درحدود 13‌درصد کاهش داشته است. این روند در سال جاری اصلاح شد و شرکت توانست تا مرداد صادرات خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش دهد. اما در مورد مجموع فروش داخلی و خارجی، این شرکت با افزایش 2‌درصدی روبه‌رو بوده است که معادل ریالی آن با توجه به نوسانات دلار و قیمت جهانی فولاد، با افزایش 98‌درصدی نسبت به سال قبل روبه رو بوده است.

درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال 99 بیش از 77 هزار میلیارد ریال بود که نسبت به 39هزارمیلیارد ریال در سال قبل رشد داشته است. در کنار درآمد‌ها، هزینه‌های عملیاتی این شرکت نیز رشد داشته و از حدود 225 هزار میلیارد ریال از سال 98 به حدود 406 هزار میلیار ریال در سال 99 رسیده است که افزایش آن حدود 80‌درصد بوده است. با این حساب مشاهده می‌شود که درآمد‌های این شرکت نسبت به هزینه‌ها، رشد بالاتری داشته و بهره‌وری در تولید این شرکت افزایش داشته است.

هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ‌نیز با 56‌درصد افزایش به 6/ 18 هزارمیلیارد ریال رسید که در کنار هزینه‌های مالی با رشد 100‌درصدی، بیشترین اثر منفی را در رشد سود سازی این شرکت داشته است. درمجموع سود خالص این شرکت در حدود 383هزارمیلیارد ریال بود که به ازار هر سهم 131 تومان سود شناسایی شده است. تغییرات سرمایه این شرکت در سال 1400 از طریق سود انباشته (40‌درصد) پیگیری شد و سرمایه این شرکت درمجموع به 293هزار میلیارد ریال رسید. درجدول زیر برخی از مهم‌ترین نسبت‌های مالی این شرکت نشان داده شده است.

با توجه به ارقام موجود درجدول؛ حاشیه سود ناخالص این شرکت در دوره اول امسال بهبود یافته است، عدد 49 در ستون مربوط به سه ماهه اول 1400 به این معناست که شرکت از هر 1000 تومان فروش 49‌درصد سود ناخالص شناسایی کرده است که به معنای سود سازی مناسب کالاهای فروش رفته است. این نسبت با افزایش بهره‌وری در تولید، بهبود یافته است. افزایش در بهره‌وری را می‌توان در مورد بازده دارایی‌ها نیز استنباط کرد. این نسبت در دوره اول امسال به 5/ 51‌ درصد رسیده که به معنای بهبود است.

درمورد گردش موجودی کالا (گردش موجودی کالا بیانگر این است که موجودی کالا و مواد اولیه شرکت، در یک بازه زمانی مشخص چند بار به فروش رسیده و جایگزین شده است.) افزایش این نسبت به معنای این است که فروش این شرکت نسبت به موجودی کالای آن افزایش بیشتری داشته وشرکت از کارآیی عملیاتی بهتری برخوردار است یا چرخه رکود موجودی کالا در انبار کوتا است. همچنین می‌تواند نشان دهد که سرمایه‌گذاری شرکت در موجودی کالا کمتر شده است. با توجه به افزایش در موجودی مواد اولیه و بزرگی مقیاس فولادمبارکه، این نسبت در شرایط ایده‌آلی قرار دارد.

نسبت آنی این شرکت با توجه به افزایش فروش، و پیش دریافت‌های این شرکت نسبت به سال‌های قبل بهبود یافته که نشان از افزایش توان شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری آن و متعاقبا کاهش ریسک فعالیت‌های شرکت دارد.

 روند معاملات فولاداصفهان در بازار سهام
درحال حاضر ارزش بازاری این شرکت به بیش از 3‌میلیون میلیارد ریال می‌رسد. اگر ارزش این شرکت را با میانگین قیمت دلار (درحدود 28 هزارتومان) محاسبه کنیم به حدود 11میلیارد دلار می‌رسد. این عدد در مقایسه با شرکت‌های بزرگ فولادی جهان مانند پوسکو (23.28 میلیارد دلار)، هبئی آیرون اند استیل )32.36) و آرسلور میتال، لوکزامبورگ (27.54 میلیارد دلار) چندان بزرگ نیست. باید توجه داشت که برای مقایسه بهتر در مورد ارزش شرکت‌ها باید به عوامل دیگری مانند ‌درصد انحصاری بودن در حوزه فعالیت، نسبت بازدهی فعالیت‌ها و قوانین حاکم بر فعالیت‌های شرکت، توجه کرد. تغییرات نسبت قیمت به فروش این شرکت نیز نشان می‌دهد این نسبت با افزایش فروش و کاهش قیمت سهام در یک سال گذشته از حدود 9/ 9 به حدود 8/ 2 رسیده است که نشان از بهبود دارد. عدد 8/ 2 در این نسبت به معنای این است که قیمت بازاری سهام شرکت در حدود 8/ 2 برابر بزرگ‌تر از ارزش کالای فروش رفته آن است. عواملی مانند خوش‌بینی سهامداران نسبت به ارزش آتی فعالیت‌ها و عوامل بیرونی مانند انتظارات نسبت به ارزش ریال  یا عوامل تاثیرگذار بر روند کلی بازار می‌تواند بر تغییرات این نسبت تاثیر بگذارد.

درمجموع فولاد مبارکه توانسته با افزایش بهره‌وری در تولید و همچنین توسعه تولیدات خود، جایگاه خود را در ایران و دنیا به صورت روزافزونی ارتقا بخشد. امید است با بهبود شرایط تجارت در ایران و بهبود سیاست‌ها متناسب با بهره‌وری، رشد و توسعه این شرکت تداوم یابد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر