پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 69940
تاریخ انتشار: 03 مهر 1400 08:57
مریم منصف، با برادرخواندن گروه طالبان که دولت کانادا آن را در فهرست تروریستی خود دارد، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. او در پاسخ گفت که برادرخواندن طالبان یک "اصطلاح فرهنگی" است و به هیچ وجه نشان‌دهنده تغییر سیاست کانادا نیست.
مریم منصف، عضو افغان‌تبار پارلمان کانادا و وزیر در کابینه جاستین ترودو، در انتخابات دیروز رای نیاورد و یکی از بازنده‌های اصلی انتخابات این دور محسوب می‌شود.

منصف، روز دوشنبه صندلی خود را به میشل فرری، شخصیت تلویزیونی و تازه کار سیاسی، در تنها باخت حزب لیبرال در جنوب انتاریو در شب انتخابات از دست داد.

حزب لیبرال کانادا به رهبری جاستین ترودو در انتخابات پیش از موعد این کشور با اختلاف جزئی، پیروز شده، اما موفق نشده اکثریت پارلمان را از آن خود کند.

مریم منصف، در سال گذشته به عنوان وزیر در امور برابری جنسیتی کار می‌کرد. با به قدرت رسیدن گروه طالبان در کابل، کانادا هم مجبور به تخلیه شهروندان و پیمانکاران نظامی خود از افغانستان شد.

کمتر از یک ماه مانده به انتخابات در کانادا و ده روز پس از تصرف کابل از سوی گروه طالبان، خانم منصف، در صحبتی در مورد تخلیه افراد مربوط به کانادا از کابل، طالبان را "برادر" خطاب کرد.

او گفت:"من می‌خواهم از این فرصت برای صحبت با برادران‌مان طالبان استفاده کنم. " او گفت که دولت کانادا از این گروه می‌خواهد که اطمینان دهند که هر کسی که بخواهد از افغانستان خارج شود می‌تواند با خیال راحت این کار را انجام دهد، توافق صلح را پاس‌دارند و صدا‌های گروه‌های اقلیت را "به شکلی معنی دار" بشنود.

مریم منصف، با برادرخواندن گروه طالبان که دولت کانادا آن را در فهرست تروریستی خود دارد، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. او در پاسخ گفت که برادرخواندن طالبان یک "اصطلاح فرهنگی" است و به هیچ وجه نشان‌دهنده تغییر سیاست کانادا نیست.

ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار اظهارات خانم منصف را "غلط" خواند. آقای اوتول گفت:"زبان مورد استفاده دولت ترودو کاملاً غیرقابل قبول است. اوتول گفت: "من به زنان و دختران {افغانستان} در معرض خطر فکر می‌کنم".

جاستین ترودو در دفاع از مریم منصف گفت که سیاست دولت‌اش در قبال طالبان عوض نشده و او دولت طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت.

در رسانه‌های داخلی کانادا معلوم می‌شود که اظهارات مریم منصف در مورد برادر خواندن طالبان برایش دردسر ساخته بوده، اما روشن نیست که باعث شکست او شده باشد.

دولت کانادا مانند کشور‌های زیادی به دلیل آنچه "بدمدیریتی تخلیه شهروندان و پیمانکاران نظامی از افغانستان " خوانده می‌شود، مورد انتقاد قرار دارد.

منصف در سن سی سالگی، جوان‌ترین عضو کابینه نخست جاستین ترودو، شش سال پیش بود و نخستین زنی بود که به نمایندگی از منطقه پیتربرو در ایالت انتاریو به مجلس این کشور راه یافته بود. طی شش سال نمایندگی خود در پارلمان کانادا، سه سمت متفاوت را در کابینه پشت سر گذاشت.

منصف عضو حزب لیبرال کانادا است و سال‌ها در این کشور مشغول فعالیت سیاسی و اجتماعی بوده است.

او در سال ۱۹۸۵، در مشهد ایران تولد شده است. مادر او با بدتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان و پس از فوت پدرش از افغانستان به ایران فرار کردند.

او سال گذشته با مت دی‌کرسی، عضو پیشین پارلمان این کشور نامزد شد.

منبع: بی بی سی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر