پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 6903
تاریخ انتشار: 01 آبان 1392 13:39
افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان آمریکا و فرانسه

افشاگری‌ تازه درباره آمریکا ؛ جاسوسی از فرانسه علیه ایران!

ماجرای شنود مکالمات تلفتی در فرانسه از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا، موضوع داغ روزنامه‌های امروز فرانسه است. پس از آنکه روزنامه لوموند به نقل از "ادوارد اسنودن"، افشا کرد که تلفن‌های تجار، مظنونان عملیات تروریستی و مقام‌های فرانسوی از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا شنود می‌شده، امروز این روزنامه قسمت دوم افشاگری خود در این زمینه را منتشر کرده و در تیتر یک خود خبر داده که آمریکا در سفارتخانه‌های فرانسه نیز جاسوسی می‌کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ لوموند، با بیان این که تنش‌های دیپلماتیک میان آمریکا و فرانسه بالاگرفته، از تماس تلفنی باراک اوباما- رییس جمهور آمریکا با فرانسوا اولاند- رییس جمهور فرانسه، در این زمینه نوشته و اضافه کرده که ژان مارک ارو- نخست وزیر فرانسه، در این باره گفته که عمیقاً شوکه شده است.

همچنین لوموند عکس صفحه اول خود را به دیدار امروز "لوران فابیوس"- وزیر امورخارجه فرانسه با "جان کری"- همتای آمریکایی خود اختصاص داده که در آن آقای فابیوس علی‌رغم آنکه دست کری را فشرده، اما از او روی برگردانده است.

لوموند، در گزارشی مفصلی که در این زمینه در صفحه دوم شماره امروز خود منتشر کرده است، نوشته مدارکی که "ادوارد اسنودن"- کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا، برملا کرده نشان می دهد که جاسوسی آمریکا از سفارتخانه‌های فرانسه فقط به شنود تلفنی و جاسوسی الکترونیکی ختم نمی‌شود، بلکه این مدارک نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا علاوه بر این، به طور سنتی نیز در این سفارتخانه‌ها به جاسوسی می‌پرداختند.

بر اساس اطلاعاتی که لوموند به دست آورده، آمریکا سفارت فرانسه در واشنگتن و همچنین نمایندگی فرانسه در سازمان ملل را تحت نظر داشته و لوموند دقیقاً با شرح جزییات، حتی نام پروژه‌هایی را که بر اساس آن آمریکا در این دو سفارت فرانسه جاسوسی می‌کرده، منتشر کرده است.

لوموند، در بخش دیگری از این گزارش می نویسد که در بودجه سال 2011 آمریکا، 652 میلیون دلار فقط برای یکی از پروژه‌های جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا اختصاص داده شده بود.

جاسوسی از فرانسه علیه ایران

لوموند، همچنین بر اساس یک سند دیگر که تاریخ ماه اوت 2010 را دارد، می نویسد که این سند دقیقاً مقصود آمریکا را از این جاسوسی از راه دور مشخص می کند. آمریکا از اطلاعات کشورهای خارجی به ویژه فرانسه برای تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران در نهم ژوئن 2010 بهره برده است؛ این قطعنامه شدیداً از سوی آمریکا مورد حمایت بود و آمریکا از مخالفت کشورهای دارای اقتصاد نوظهور در این زمینه می‌هراسید. روسیه و چین از این قطعنامه حمایت کردند، اما برزیل و ترکیه به آن رأی ندادند.

علاوه بر لوموند، روزنامه‌های لیبراسیون و فیگارو- دو روزنامه چاپ صبح فرانسه، نیز به این موضوع پرداخته‌اند.

فیگارو، با اختصاص چندین صفحه، از خشم فرانسه نسبت به این جاسوسی آمریکا نوشته است.

فیگارو با انتشار عکسی از سفیر آمریکا در فرانسه، نوشته که وزارت امورخارجه فرانسه روز دوشنبه وی را احضار کرد و لوران فابیوس- وزیر امورخارجه فرانسه، به مدت سی دقیقه با سفیر آمریکا در پاریس گفت وگو کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر