شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 67384
تاریخ انتشار: 09 تير 1400 12:09
ارونقی از شناسایی سه مانع عمده در ترخیص کالاها خبر داد

کلاف سردرگم رسوب هزاران تن کالا در گمرک

معاون فنی گمرک ایران گفت: «تعیین تکلیف نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی»، «ابهام در ثبت سفارش کالا » و «تامین ارز» سه مانع عمده ترخیص کالا در گمرک است.

به گزارش راه امروز: «مهرداد جمال ارونقی» معاون فنی گمرک ایران در برنامه  تیتر امشب از ترخیص بیش از ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی از ابتدای سال خبر داد وگفت: این مقدار کالا اساسی در ۲۵ گروه گالایی به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده، که نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی ۱۰ درصد کاهش را نشان می دهد.
موجودی کالاهای اساسی  در گمرک  
او با بیان اینکه در بندر امام خمینی (ره) ۳.۳ دهم میلیون تن کالا‌های اساسی ذخیره شده است، افزود: ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی آماده ترخیص است و مشکلی ندارد. همچنین در بنادر ترخیص ۱۴ فروند کشتی معادل ۳۲۳ هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه و ۲۶ فروند کشتی در انتظار حل مشکل هستند.  بنابر آمار اعلامی ازسوی معاون فنی گمرک ایران، بیش از ۷ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور از جمله تهران و غرب کشور ذخیره شده است. کالا‌های اساسی ۲۵ گروه هستند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند که شامل «دارو، گندم، جو، ذرت، نهاد‌های دامی، سویا، روغن و دانه‌های روغنی» هستند.

مشکل ترخیص اشکال در چرخه توزیع است
ارونقی در ادامه از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت معادل ریالی آن از طرف صاحب کالا گفت و افزود: برخی مواقع به دلیل تحریم کالا وارد کشور نمی‌شود، اما الآن ترخیص کالا در گمرک به دلیل اشکال در چرخه توزیع به اشکال برخورده است. به گفته ارونقی، در مقطعی از زمان روند ترخیص کالا به ۶۰ تا ۷۰ هزار تن در روز هم رسید و این امر به خاطر مصوبه ترخیص کالای اساسی بود، اما ترس ستاد تنظیم بازار از ترخیص کالا بدون کد رهگیری بود. چنانچه صاحب کالا کالای خود را تامین کند و تامین ارز نکند با بانک مرکزی دچار مشکل می‌شود.

اینجا کلیک کنید


بلاتکلیفی ثبت سفارش ۳ میلیارد دلار کالا 
او گفت: از ابتدای سال تاکنون ثبت سفارش حدود ۳ میلیارد دلار کالا تاکنون به بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده شده که بلاتکلیف است. بنابه اظهارات معاون فنی گمرک، طبق بررسی‌های صورت پذیرفته موجودی ۶ قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی شامل «گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجالۀ سویا و روغن خام» در بنادر و گمرکات کشور بیش از ۴ میلیون تن برآورد شده است. او موجودی کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی موجود در بندر امام خمینی (ره) را بیش از ۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: به عبارت دیگر بیش از ۷۴ درصد کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده که متعلق به ۵۰ واردکننده است.
ظرفیت انبارها تکمیل است؛ دپویی ها باید ترخیص شوند
همچنین بنابرآمار اعلامی از سوی ارونقی، ۶ قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی دریافت کرده اند و ما از آن نام بردیم حدود ۳ و نیم میلیون تن کالاست که این کالا‌ها از طریق ۵۰ شرکت و یا شخص به صورت حقیقی یا حقوقی وارد، تخلیه و دپو شده و همچنان ترخیص نشده است؛ این در حالی است که ظرفیت انبار‌های ما در بندر امام خمینی ۳ و نیم میلیون تن است و با وجود این ۶ قلم کالای اساسی و دپو آنها، ظرفیت انبار‌های ما تکمیل است.

مشکل عمده صاحبان کالا عدم تامین پروانه است
معاون فنی گمرک در بخش دیگری از صحبت های خود به این موضوع نیز اشاره کرد: در تماسی که ما با صاحبان این کالا‌ها برای ترخیص کالاهایشان داشتیم، صاحبان کالا عمده مشکلات را عدم تامین پروانه عنوان کرده اند که این مستلزم واریز ارز ترجیحی و تامین کد رهگیری از بانک مرکزی است. او در عین حال تاکید کرد: ستاد تنظیم بازار نیز می‌تواند با تصویب مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ابلاغ آن کمک کند تا ۹۰ درصد کالا را ترخیص کنیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر