جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 66864
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1400 09:43
در فینال نفس گیر مناظره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت؟

مردم و تحریم در راند پایانی

در مناظره سوم و پایانی که با موضوع«دغدغه‌های مردم» برگزار شد، مواضع نامزدها درباره موضوعات کلیدی چون «برجام و مذاکرات هسته ای» روشن شد.
به گزارش راه امروز: فرشته فریادرس در گزارشی در روزنامه تعادل نوشت: مناظره سوم، عصرگاه ۲۲ خردادماه با حضور هفت کاندیدای منتخب ریاست جمهوری برگزار شد. مناظره‌ پایانی که با موضوع «دغدغه‌های مردم» برگزار شد، از لحاظ شکل و ساختار به مانند دو مناظره قبل بود، به جز فرصت جمع بندی که از سه دقیقه به پنج دقیقه افزایش یافت. در این فینال نفس گیر، همه چیز بر اساس قرعه کشی مشخص شد. در مناظره‌های پیشین نامزدها به نحوه برگزاری مناظرات انتقاد کردند، اما در عمل برای بهبود مناظره اتفاق خاصی نیفتاد. با این حال، مناظره سوم کمی گرم تر از مناظره اول و دوم بود. چراکه کاندیداها برنامه های خود در زمان بیشتری توانستند روشن  کنند. 
همچنین انتقادات نامزدهای از یکدیگر جدی تر و از حالت هجمه خارج شد. در این مناظره مواضع نامزدها درباره موضوعات کلیدی چون «برجام و مذاکرات هسته ای» روشن شد. به طوریکه «ابراهیم رئیسی» موافقت ضمنی خود را با برجام اعلام کرد اما «سعید جلیلی» با آن مخالفت کرد. «عبدالناصر همتی» نیز بر ادامه برجام تاکید کرد. در بحث FATF اما جلیلی قاطعانه عنوان کرد که امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای ایران ندارد. 
برخی از کنشگران سیاسی اما  در واکنش به مناظره پایانی عنوان کردند که سطح گفت‌وگو‌های کاندیداها در مناظره‌ در حد یک رئیس‌جمهور نیست وظاهرا طراحان پرسش‌ها تمایلی به طرح موضوعات جدی‌‌تر نداشتند. به گفته آنها،  مناظره‌ها بیشتر شبیه صحنه تهدید و تخریب شده و هنوز در بدنه خاموش جامعه، انگیزه‌ای برای رای دادن ایجاد نشده است. 

راند نخست
در راند نخست مناظره پایانی، که عصر روز گذشته برگزار شد،  کاندیداها  بیشتروقت خود را صرف پاسخگویی به اظهارات، انتقادات و طعنه های دیگر کاندیداها کردند. در این مناظره اما بحث اصلی حول محور «تحریم،   برجام و اف ای تی اف» چرخید که واکنش برخی از کاندیدها را به همراه داشت. برخی از  نامزدها از جمله «زاکانی و قاضی زاده هاشمی» از همان شروع مناظره با ادبیاتی تند حسن روحانی رئیس جمهور را به مناظره دعوت کردند. 

 قاضی‌زاده هاشمی در ابتدای اظهاراتش عنوان کرد: « من خطاب به مسئولین مربوطه از جمله آقای روحانی می‌گویم امروز کسی نیست که عملکرد دولت را بر عهده بگیرد. ایشان از دفتر خودشان بیرون بیایند و در صدا و سیما حاضر شوند. من حاضرم درباره مسائل مختلف مناظره کنم.» محسن رضایی، اما دیگر نامزد انتخاباتی عنون کرد: «جنگ زرگری ایجاد می‌کنند تا مشکلات دیده نشود و نگذارند دولت‌ها روی مسائل مهم کشور متمرکز شود .»  رییسی هم در بخش اول مناظره، به ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال دولت اشاره و آن را امکانپذیر دانست. 

اما نوبت به زاکانی که رسید، گفت:  «تلاشم این است در این ۴۲ سال، صدای غارت شدگان و خفتگان باشم.» او به مردم قول داد که  «250 هزار میلیارد تومان را از حلقوم سه برادر بیرون می کشد و ریشه فساد را می خشکاند.»  جلیلی دیگر نامزد انتخاباتی اما گفت: «دغدغه مردم این است چرا مشکلات حل نمی‌شود، دغدغه و مشکلات مردم مثل کرونا ناشناخته نیست؛‌چرا دولت‌ها از مسائل مردم، عقب هستند؟ نگرانی مردم عدم ثبات تورم است.»  

در این میان همتی که این روزها شائبه دوگانه او با رئیسی هم مطرح می شود، در پاسخ به انتقاد سایر کاندیداها درباره وضعیت کنونی اقتصاد، تحریم را مسبب وضع فعلی کشور عنوان کرد و گفت: « تحریم در یک دهه گذشته معادلات اقتصادی ما را برهم زده است.» او تاکید کرد: «جریانی می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم ومیگویند باید بدون دنیا زندگی کنیم، شما نمی‌توانید. این درحالی است که ترامپ و کاسبان تحریم باهم زیر میز برجام زدند» او در اینجا خطاب به  رئیسی  این پرسش را مطرح کرد: «اگر قدرت دست شما بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟» 

مهرعلیزاده اما برخلاف سایر کاندیداها، وضعیت کنونی را نتیجه عدم صداقت در رفتار مدیران عنوان کرد و گفت: «کاری شده که مرجعیت رسانه از تهران به لندن انتقال پیدا کرده است.» او گفت که امروز صدا و سیما حتی نماینده اقلیتِ اقلیت هم نیست و باید نگاه ارباب رعیتی باید از بین برود. این نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز اقتصاد و معیشت هم دچار فضای سیاست‌زدگی شده، با کنایه گفت: راه حل مشکلات اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن نیست؛ مردم صداقت و شفافیت می‌خواهند. او  یک طعنه هم به رئیسی زد و گفت:  «اگر کرونا خطرناک است، خوزستان که شرایط سختی دارد، چرا آقای رئیسی آنجا تبلیغات می‌کنند و هزاران نفر را جمع می‌کنند.»
راند دوم مناظره
در بخش بعدی مناظره، نامزدهای ریاست جمهوری فرصت یافتند که به اظهارات دیگر نامزدها درباره خودشان پاسخ بدهند.  در این بخش، زاکانی بازهم خطاب به همتی که شما درخواست کرده بودید قیمت بنزین ۵ هزار تومان شود تا کسری بودجه دولت جبران شود، گفت: مستندات آن موجود است؛  مشکل ما دروغ گویی است، چرا دروغ می‌گویید؟ او در ادامه گفت: آبان۹۸ آقای همتی گفتند ۴ درصد در تورم تاثیر دارد، البته آقای همتی بعدا گفتند بنده با این گرانی مخالفم، چرا دروغ میگویید؟! او در اینجا به روحانی هم حمله کرد  وگفت: بی کفایتی از این بالاتر که رئیس جمهور پس از این اتفاق بگوید صبح جمعه فهمیدم؟! شامورتی بازی جواب نمی دهد!. این نامزد ریاست جمهوری همچنین گفت که همتی خیانت کرده و اطلاعات مالی را در اختیار صندوق بین المللی پول قرار داده است. در این میان اما، محسن رضایی با بیانی آرام تر نسبت به سایر کاندیداها، از ضرغامی یاد کرد وگفت: باید زیر میز بزنیم! او البته در اظهاراتی گفت: قرار بود اقدامات دولت، به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم ها تبدیل شود؛ تحریم ها که برطرف نشد هیچ، تحریم های سنگین بوجود آمدند.
وقتی نوبت به همتی رسید، ترجیح داد که به کنایه ها و انتقادات زاکانی پاسخی ندهد و درعوض از پشت پرده سقوط بورس سخن بگویید.  او گفت: آقای زاکانی به عنوان پلیس بد ورود کردند و من جواب حرف‌های‌شان را نمی‌دهم. همتی در ادامه توضیح داد: مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد؛ چراکه مدت‌ها قبل به دفتر رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری نامه خصوصی نوشتم که هشدار دادم که مردم را به حضور در بورس تشویق نکنند، اما تیم اقتصادی دولت توجهی نکردند و مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کردند و در طول یکسال ۳ بار رئیس سازمان بورس را عوض کردید. البته همتی خطاب به جلیلی هم گفت: «شما می‌گویید چرا با چند کشور مذاکره می‌کنیم، شما کشور را یک دهه با بیانیه معطل کردید؛ دنیا بدون حل مشکل تحریم با شما کار نمی‌کند.»
در همین حال، رییسی  که از او به عنوان «نامزد خاص» در انتخابات ۱۴۰۰ یاد می شود، در واکنش به انتقادات دیگر کاندیداها گفت: در بحث خوزستان؛ ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه گرفته شده بود؛ دانشگاه علوم پزشکی هم پروتکلی نوشته بود برای این اجتماع. این در حالی است که آقای روحانی به محدودیت های توصیه شده در نوروز، توجه نکرد؛ صدای همه بلند شد و به همه خسارت وارد شد. رئیسی با کنایه به دولت فعلی گفت: «برجام را یک دولت مقتدر می تواند اجرا کند نه شما!» البته ستاد ملی کرونا در واکنش به اظهارات رئیسی طی اطلاعیه ای اعلام کرد که پروتکل های بهداشتی در اجتماع خوزستان به هیچ عنوان رعایت نشده است.   قاضی‌زاده هاشمی هم برخلاف سایر نامزدها ترجیح داد از برنامه هاش بگویید. مثل اینکه میتواند مسئله بورس را حل کند یا وزارت خانواده تشکیل دهد؛ یا اینکه در ۴ سال تورم را به زیر ۵ درصد می‌رساند. 

راند سوم 

در این بخش از مناظره اما بحث اصلی بین «همتی» و « رئیسی» بر لیست بدهکاران بانکی شکل گرفت. همتی با پاکتی در دست به سمت آقای رئیسی رفت و خطاب به او گفت: جناب رییسی این لیست را به قوه قضاییه دادیم. پرونده های آنها هست. شاید به دلایلی پیش نمی رود. اینها در زمان من نبوده است. اگر صلاح می دانید اسامی را اعلام کنید. او با بیان اینکه آقای رییسی دو سال است دارند تبلیغ می کنند، گفت: «می دانید اینترنت امنی که رئیسی از آن گفته، یعنی چه؟ می گوید اینترنت را طبقه بندی کنندو هر روز وزیر شجاع ما آذری جهرمی را احضار می کنند دادگاه.»   همتی با بیان اینکه آقای رئیسی، اینجا کره  شمالی نیست، گفت:« صریحا بفرمائید موافق نظرات آقای علم الهدی امام جمعه مشهد راجع به زنان هستید یا خیر؟» 

همتی در ادامه بحث FATF را پیش کشید و درسخنانی گفت: آقای جلیلی شوخی می کند؛ شما و کره شمالی فقط می گویید «اف ای تی اف» به درد نمی خورد؛ یعنی 200 کشور دیگر این را نمی فهمند؟ اجازه بدهید کشور نفس بکشد.  جلیلی پیش تر خطاب به همتی گفت: «آقای همتی می گویند که 200 کشور عضو FATF هستند و ما چرا نیستیم. شما مگر نمی‌دانید که ما هم هستیم و توصیه‌های آن و برنامه اقدام را اجرا کرده‌ایم؟ مگر نمی‌دانیم که 29 بند آن را اجرا کرده‌ایم و آن‌ها گفته‌‌اند قبول نیست. به جای اینکه از آن‌ها طلبکار باشید که چرا بندهای اجرایی توسط ما را نپذیرفته‌اید، از داخل طلبکار هستید؟» البته جلیلی قاطعانه بیان کرد که امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ما ندارد و حاضر است با هر کسی در این باره مناظره کند. خوشبیانه می‌گویم نمی‌دانید.

ارائه لیست بدهکاران بانکی آنهم در یک مناظره زنده تلویزیونی واکنش تند رئیسی را به دنبال داشت. او گفت: «درباره لیستی که آقای همتی دادند، باید بگویم اگر قرار بود این لیست را بدهند، چرا الان می‌دهند؟ وسط مناظره؟» رییسی همچنین تاکید کرد که در موضوع بنزین بسیار بی تدبیرانه بودو اگر می خواهید مقصر را بدانید گزارش های مربوطه را بخوانید. او گفت: «روحانی باید نسبت به موضوع بنزین پاسخگو باشد.»  رئیسی همچنین خطاب به همتی گفت: اگر می‌خواهید دوقطبی ایجاد کنید با وجود شماها (همتی) راه نمی‌افتد!  در نهایت مشخص هم نبود در پاکت مذکور نام چه کسانی قید شده بود، که هیچ یک از دو نامزد ریسک بیان اسامی آن را به جان نخریدند.  
در همین حال  زاکانی یکبار دیگر به همتی حمله کرد وگفت:  روحانی چون اقتصاد بلد نبود شما را به عنوان رییس بانک مرکزی انتخاب کرد.  او گفت: دولتی که به همه افراد توهین می‌کند امروز به من پلیس بد می‌گوید. 
البته اظهارات رئیسی و زاکانی از سوی همتی بی پاسخ نماند.  همتی بیان کرد: «آقای رییسی شما که ادعا می‌کنید که می‌توانید سود بانکی را از طریق راهکارهای قضایی پایین بیاورید، چرا تا کنون این کار را انجام نداده‌اید؛‌ آقای رییسی، اقتصاد را نمی‌توان مثل زندان اداره کرد.» او خطاب به قاضی زاده هاشمی هم گفت: «خانمی که در ستاد شماست همان کسی است که ادعا می‌کند بیل گیتس قصد کاهش ۱۵ درصدی جمعیت جهان را با استفاده از واکسن کرونا دارد.» همتی همچنین در نقد سایر نامزدها در اظهاراتی خطاب به مردم گفت: «مردم عزیز نگذارید نگاه ارباب رعیتی در کشور حاکم شود. دوستان مجلسی، بودجه خرید گندم تضمینی را به رانت‌خواران قیر پرداخت کردند.»  مهرعلیزاده نیز در اینجا گفت:« آقای رئیسی گفتند من خودم اینستاگرام و تلگرام دارم؛ الان که با مردم مهربان شده‌اید لطفا همین الان دستور دهید که فیلترینگ‌ها برداشته شود.»

اظهارات پایانی 
در قسمت پایانی مناظره آخر هم نامزدهای ریاست جمهوری فرصت یافتند تا آخرین مباحث خود را بیان کنند.  همتی با یک بیانیه طوفانی به جمع بندی صحبتهایش پرداخت و گفت: «همه می دانند من در بانک مرکزی با دست خالی با ترامپ جنگیدم؛ من می دانستم اگر وارد صحنه انتخابات شوم تندروها مرا تخریب می کنند اما حس کردم اگر نیایم خودم را نمی بخشم و دوساعت مانده به ثبت نام وارد صحنه شدم؛ روحانی رییس جمهور خوبی بود اما هیچ کس ترامپ و‌کارهای او را پیش بینی نمی کرد، او نتوانست در جنگ اقتصادی آن طور که باید عمل کند؛ مردم عزیز، دشمن خارجی و تندروهای داخلی هر دو از شما می ترسند؛ شعار رای من کو دانشجویان، تبدیل به شعار رای بی رای شد؛ مردم عزیز بیایید همه با هم یار دبستانی را بخوانیم؛ من قول می دهم کشور را از پیچ خطرناک رد کنم؛‌ از فردوسی پور تا دایی، از مسجد جامعی تا ظفرقندی و ظریف، از صفایی فراهانی تا جنیدی در دولت من جا دارند.»  همتی ادامه داد: «من هیچ ترسی ندارم نه برادرانم فاسدند نه همسر و فرزندانم. به هیچکس باج نداده و نخواهم داد.» او گفت: «روز انتخابات‌ بزنید زیر میز و نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲9 مرداد. قدرت خود را به همه کسانی نشان دهید که می‌گویند اگر مشکل دارید بگذارید و بروید. اینجا وطن ماست.»

جلیلی هم در اظهاراتی عنوان کرد: «رئیس جمهور باید رئیس‌ همه جمهور باشد و همه حقوق مردم را ببیند و رئیس جمهور باید بداند در بدنه دولت و دستگاه ها چه خبر است؛‌ ۸ سال است مسائل کشور را دنبال کردیم کار خودب را تایید، کار ناقص را جبران و کار خطا را اعلام کردیم.» قاضی زاده هاشمی هم در اظهاراتی  گفت: «آمده ام تا سفره انقلاب را بتکانم!» رئیسی هم گفت: «مردم بدانند رییس جمهور، رییسی است که نسبت به همه مردم نگاهی یکسان دارد و زن و مرد و شیعه و سنی برای او فرقی ندارد.»  محسن رضایی هم بیان کرد: « قول‌هایی که می‌دهیم را ۱۰۰ درصد انجام می‌دهیم.» در همین حال، سعید جلیلی نیز طی سخنانی خطاب به همتی و مهرعلیزاده گفت: «مسائل را غلط عنوان نکنید، مشکلات با اداره روزمره حل نمی‌شود.»  

اما مهر علیزاده هم در نطق پایانی ومتفاوت خود گفت: «قرار بود جمهوریت جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در راس امور باشند؛ می دانم امروز با این قرارها فاصله داریم اما امروز دو راه پیش روی ماست؛ راه اول این است که با صندوق های رای قهر کنیم و در انتخابات شرکت نکنیم و راه دوم این است که با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیده روی صحنه آرایی خطرناک، با امید به آینده، جهت جلوگیری از به خطر افتادن ایران‌مان در آینده، بر سر صندوق‌ها حاضر شویم. در خرداد ۷۶ نیز ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای انتخاب یک فرد به میدان آمده بودند لکن قدرت خواست مردم نتیجه دیگری را رقم زد و تشکیل دولت اصلاحات به عنوان کارآمدترین دولت پس از انقلاب را به ارمغان آورد. امروز قدرت در دست مردم است؛ شرکت در انتخابات حق مردم است لکن عدم شرکت محروم ساختن بیش از حد خویشتن است.»





نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر