شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 66513
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1400 08:42
راه امروز/آیا جلیلی تنها خواهد ماند؟

جدال در اردوگاه اصولگرایان

تقریبا حمایت تمام احزاب اصول‌گرا پشت سر سید ابراهیم رئیسی وجود دارد و در حالی که جلیلی روزهای تنهایی خود را می‌گذراند، همه به دنبال نشستن بر سر سفره خدمت به ملت هستند. در همین حال، برخی خبرها حکایت از جدال اصولگرایان در ستاد رئیسی و سهم خواهی آنها دارد.
به گزارش راه امروز: انتخابات 1400 بین اصول‌گرا و اصول‌گراتر برگزار می‌شود و اصولا این جریان باید از وضعیت فعلی خشنود باشد. با این حال حب خدمت چنان در قلوب آنان نفوذ کرده که اختلافات موجود میان شورای ائتلاف و شورای وحدت اصول‌گرایان حالا وارد مرحله جدیدی شده است. ریاست شورای ائتلاف بر عهده غلامعلی حداد عادل چهره شاخص اصول‌گرا است و شورای وحدت نیز با محوریت جامعه روحانیت مبارز اداره می‌شود. در این میان جبهه پایداری نیز همچنان با هیچکدام از این دو نهاد اجماع‌ساز دست دوستی نداده است. شورای وحدت و شورای ائتلاف پیش از ثبت‌نام‌های انتخابات بر نامزدی رئیسی در انتخابات اجماع کرده بودند اما جبهه پایداری همچنان مردد.  پایداری‌ها نمی‌دانستند که مانند سایر اصول‌گرایان از رئیس دستگاه قضا برای ریاست قوه‌مجریه حمایت کنند یا باید در این رقابت به سعید جلیلی، یعنی نامزد مورد پسند خود تکیه داشته باشند. در نهایت هر دو نفر در انتخابات نامزد شدند تا جبهه اصول‌گرا پیوسته آرایش‌های عجیب‌تری به خود بگیرد.

*جلیلی تنها ماند
سعید جلیلی پیروز انتصابات‌ها و بازنده انتخابات‌. درب نهادهای انتصابی همیشه  بر روی جلیلی باز بوده است اما او تا به حال پیروز درعرصه انتخابات نبوده است. 
 بعضی جلیلی را از آن امام صادقی‌های می‌دانند که راه چندان دشواری را برای فتح جایگاه‌ها پیش رو نداشته است. او در 27 سالگی مسئولیت اداره بازرسی وزارت خارجه شده و در سال‌های بعد نیز مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری شد. جلیلی در دولت احمدی‌نژاد معاون آمریکای وزارت خارجه شد تا مهر ماه سال ۸۶ که پس از اختلافات هسته‌ای میان لاریجانی در قامت دبیر شورایعالی امنیت ملی با احمدی‌نژاد در قامت رییس‌جمهوری، به سمت دبیری شورایعالی امنیت ملی از سوی رییس دولت منصوب شد و حدودا یک سال بعدش، مقام معظم رهبری در حکمی او را با عنوان نماینده رهبری در شوایعالی امنیت ملی به عضویت این شورا درآورد. 

جلیلی در سال 78 نامزد انتخابات مجلس ششم از حوزه انتخابیه مشهد بود اما موفق به کسب رای نشد، او همچنین در سال 92 نیز برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد اما مورد اقبال مردم قرار نگرفت. اکنون نیز خبرها نشان از آن دارد که اصول‌گرایان نیز علاقه‌ چندانی  به حمایت از او در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ندارند، تا جایی که پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، می‌گوید: «بعید می‌دانم آقای جلیلی بماند ولی در هر صورت فرایند رقابت ادامه دارد و نامزد ما همچنان آقای رئیسی است.» این سخن بدان معناست که جلیلی حمایت نیروهای ائتلاف را نخواهد داشت.
وضعیت برای این دیپلمات سابق چندان بهتر از انتخابات‌های گذشته نیست و سایر جریانات اصول‌گرا از جمله جبهه پایداری نیز پشت او را به نفع سید ابراهیم رئیسی خالی کرده اند. 

در اردوگاه رئیسی چه خبر است؟ 
شنیده ها حاکی از آن است  که برخی در اردوگاه رئیسی، پاداش حمایت خود را مطالبه می‌کنند. در همین باره رئیس شورای ائتلاف اصول‌گرایان درباره رئیسی به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: «رقیب اصلی او وضعیت گذشته است و هرکس که مدافع وضعیت کنونی باشد جزو رقبای او محسوب می‌شود.
از سوی دیگر، غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت‌وگو با ایرنا تصریح می‌کند: «سید ابراهیم رئیسی منحصرا نامزد شورای وحدت اصولگرایان است.» حالا مگر می‌توان از این کشمکش به گونه‌ای بیرون رفت که همه راضی باشند؟! اخیرا جبهه پایداری هم به این معادله اضافه شده و باید مطالبات او را نیز پاسخ داد، همین موارد کار را برای رئیسی دشوار  کرده است.

 پیوسته حرف و حدیث‌هایی نیز درباره احکام صادره از علی نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی، برای برخی افراد منتشر می‌شود. آش تا جایی شور شده است که جلیل میرمحمدی‌میبدی نماینده یزد، هم در نطقی گفته بود: «به نیرو‌های اصولگرایی که توانستند از طرف شورای نگهبان تأییدیه بگیرند، هشدار می‌دهم که وضعیت موجود را پیروزی خود تلقی نکنند. اختلاف و سهمیه‌بندی ستاد‌ها اصلا خوشایند نیست.» باید دید در ادامه این روند چه اتفاقی برای منتظران نشستن کنار سفره خدمت رخ خواهد داد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر