پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 66402
تاریخ انتشار: 09 خرداد 1400 09:17
بغزیان اقتصاددان در گفت و گو با «راه امروز» تشریح کرد

دو اولویت مهم رئیس جمهور آینده

آلبرت بغزیان اقتصاددان معتقد است که اولین اقدام رییس جمهور برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور باید تثبیت نرخ ارز و کاهش نرخ ارز باشد و اولویت دوم ومهم دیگر او، ساماندهی سیستم بانکی کشور است.
به گزارش راه امروز: برای دستیابی به ثبات اقتصادی و اقتصاد رقابتی دولت آینده باید دست به اقدامات اساسی برای اصلاح ساختار اقتصادی بزند. اما اولویت های مهم رئیس جمهوری بعدی چه باید باشد؟ 

آلبرت بغزیان در گفت وگو با ر«اه امروز» درباره  اولویت های مهم  دولت آینده گفت: اولین مسئله ای که به عنوان یک متغیر کلان، مردم و فعالان اقتصادی را گیج کرده و بازارهای ما را به همین ترتیب معطل کرده، نرخ ارز است و بر همین اساس اولین قدم دولت جدید باید تثبیت نرخ ارز و کاهش نرخ ارز باشد.

وی با تاکید بر اینکه حتی بالا ماندن نرخ ارز هم نمی تواند معضلات موجود را کمتر کند، ادامه داد: ثبات نرخ ارز در محدوده فعلی تنها می تواند وضعیت موجود را وخیم تر نکند. بنابراین اگر بنا باشد این وضعیت را بهبود ببخشیم، باید نرخ ارز پایین بیاید.

بغزیان با بیان اینکه در شرایط کنونی به دلیل بالا بودن نرخ ارز واردات صرفه اقتصادی ندارد و یا انجام نمی شود و صادرکننده نیز ارز خود را با ترفندهایی به نرخ آزاد تبدیل می کند، ادامه داد: از طرفی قیمت خودرو و لوازم خانگی هم در قیمت های کنونی باقی می ماند و بدیهی است که اگر قیمت ها در همین وضعیت باقی بمانند و گرانتر نشوند، باز هم راضی کننده نیست.

وی در این راستا توضیح داد: چون در شرایط کنونی وضعیت بیکاری و رفاه مردم به اندازه کافی وخیم است و سفره های مردم به خاطر قیمت ها بالای مواد غذایی مثل گوشت، مرغ، برنج و... خالی مانده است. بنابراین بهبود وضعیت موجود در گرو کاهش نرخ ارز است و هیچ راهی به جز این نداریم و صرف ثبات قیمت ارز کافی نیست.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر داشتن خانه و خودروی خوب حتی برای اقشار متوسط جامعه به یک رویا تبدیل شده و بدیهی است که قشر ضعیف و کارگران در شرایط به مراتب بدتری به سر می برند.

نرخ بالای دلار باعث احتکار می شود

وی افزود: اگر نرخ ارز کاهش یابد و تثبیت شود، فعالان اقتصادی تکلیف خود را با هزینه ها و تولیدشان مشخص می کنند وبه دنبال حفظ و احتکار مواد اولیه و یا تولیدات و محصولات خود نخواهند بود. اما امروز به دلیل اینکه نمی دانند اگر مواد اولیه و تولیدات خود را بفروشند، دوباره با چه نرخی می توانند آنها را جایگزین کنند، بنابراین بلاتکلیف هستند و ثبات و کاهش نرخ ارز این معضل را برطرف می کند.

بغزیان تشریح کرد: در این صورت است که بازارهایی مثل بازار خودرو از رونق می افتد و سازندگان و افرادی که در بازار مسکن حضور دارند، از نگه داشتن واحدهای مسکونی خود به امید سودآور بودن منصرف می شوند و خانه های خود را می فروشند و به دنبال ساخت و سازهای جدیدتر می روند و این چرخه به همین صورت تداوم می یابد.
به گفته وی، در غیر این صورت هر اقدامی که انجام بگیرد، اما دلار در محدوده نرخ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار هزار تومان باقی بماند، به این معناست  که امکان بهبود این وضعیت و شرایط وجود ندارد.

اولویت دوم رئیس جمهور آینده 
این اقتصاددان اولویت دوم رییس جمهور جدید را ساماندهی سیستم بانکی دانست و تاکید کرد: بانک های ما باید از بنگاهداری خارج شوند و منابع خود را از املاک و مستغلات خارج کنند و آنها را بفروشند. چون در حال حاضر با حفظ این املاک در حال سوداگری هستند. یعنی به جای اینکه به مردم تسهیلات ارائه کنند، در بخش ساخت و ساز سرمایه گذاری کرده اند.
وی افزود: در صورتیکه این املاک را بفروشند، دستشان برای ارائه وام به بخش تولید آزاد خواهد شد و می توانند به بخش تولید هم وام بدهند و این موضوع در ماه های باقی مانده از سال جاری که شعار آن هم منطبق بر حمایت از تولید است، تحقق پیدا کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر