شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 66326
تاریخ انتشار: 07 خرداد 1400 12:45
«عبدالناصر همتی» می تواند آراء اصلاح طلبان را به نفع خود مصادره کند؟

دوگانه «همتی – رئیسی» یا «همتی – جلیلی»؟

با توجه به ترکیب نامزدهای تایید صلاحیت شده، پیش بینی می شود که دوگانه انتخابات ۱۴۰۰ میان «جلیلی و همتی» باشد؛ چراکه شنیده ها حاکی از این است که رئیسی به نفع جلیلی از عرصه انتخابات کناره گیری خواهد کرد. در مقابل اکثریت پیش بینی ها حکایت از دوگانه «رئیسی و همتی» دارد. البته با توجه به اینکه «عبدالناصر همتی» رئیس کل کنونی بانک مرکزی به جریان تکنوکرات اصلاح طلبی نزدیک است و از طرفی می تواند بخشی از بدنه اصولگرایی را نیز با خود همراه کند، حتی می توان شانس بیشتری نسبت ۤبه دیگر کاندیداها برای او در این رقابت متصور بود.

تازه واردان به گود انتخابات
به گزارش راه امروز- فرشته فریادرس: پس از اعلام اسامی نهایی از سوی شورای نگهبان، هفت نامزد تایید صلاحیت و برخی چهره های شاخص رد صلاحیت شدند. «سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی،  محسن مهر علیزاده،  عبدالناصر همتی» هفت نامزد نهایی تایید شده برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری هستند که می توانند از امروز فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کنند. 

در این میان، «علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت،مسعود پزشکیان وزیر پیشین بهداشت و نایب رئیس سابق مجلس،محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه خاتم انبیا» نیز با رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان از لیست نهایی نامزدهای انتخاباتی خط خوردند.
در میان لیست تایید شدگان انتخاباتی، آنچه بیش از همه نظرها را به خود جلب کرد، احراز صلاحیت کسانی چون «عبدالناصر همتی، علی رضا زاکانی و قاضی زاده هاشمی» است. افرادی که برای نخستین بار در قامت نامزد وارد گود انتخابات می شوند. البته زاکانی در سال ۹۲ نامزد شد اما احراز صلاحیت نشد، اما قاضی زاده هاشمی و همتی برای اولین بار در تلاشند تا بخت خود را در این رقابت بیازمایند. 

پیش از رد صلاحیت چهره های شاخصی چون، لاریجانی، بیشتر گمانه زنی ها بر این استوار بود که در انتخابات پیش رو، شاهد دوگانه رئیسی ولاریجانی باشیم. اما دست رد شورای نگهبان به سینه لاریجانی بسیاری معادلات انتخاباتی را بهم زد. 
دوگانه همتی – جلیلی؟ 
در این میان اگرچه اصلاح طلبان در بیانیه ای اعلام کردند، از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهند کرد، امااز لحاظ طیف بندی سیاسی، «عبدالناصر همتی و مهرعلیزاده» را میتوان دو گزینه نزدیک به جریان اصلاحات نام برد. از این رو، به نظر می رسد، این روزها بازی جدیدی در زمین انتخابات در حال جریان باشد؛ چراکه رسانه های اصولگرا در تلاش هستند تا همتی و مهرعلیزاده را به عنوان کسانی معرفی کنند که در جبهه اصلاحات قرار دارند. اتفاقی که می تواند  بخشی از بدنه اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات ترغیب کنند. در این میان سناریوی دیگری که وجود دارد، و آن اینکه برخی بازیگردانان سیاسی در تلاشند که بر خلاف تصور عموم، با کناره گیری رئیسی از عرصه رقابت، دوگانه جلیلی – همتی شکل بگیرد.

در همین رابطه یک منبع آگاه نزدیک به جریان اصولگرایی به «راه امروز» گفت: برخلاف تصور و پیش بینی ها، «ابراهیم رئیسی»، گزینه اصلی انتخابات پیش رو نیست و رقابت اصلی بین همتی – جلیلی صورت  خواهد گرفت. به گفته این منبع آگاه، نزدیکی همتی به جزیان اصلاح طلبی و نبود گزینه جدی دیگر از این طیف، می تواند برگ برنده او باشد. 

مطلب دیگری که توجه ها را بیشتر به سمت همتی می کشاند این است که او اخیرا در صحبت های خود اعلام کرد:«چهار بیشتر نمی‌خواهم در ریاست جمهوری بمانم تا از همان اول اقدامات خود را اجرایی کنم و وقت را تلف نکنم.»  این اظهارنظر همتی تا حدی این گزاره را نیز تقویت می کند، که این دوره آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران باشد و شاید هم او گزینه جدی برای تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری باشد. 

دوگانه همتی -رئیسی؟
از سوی دیگر، همچنان اکثریت پیش بینی ها از این حکایت دارد که باتوجه به ترکیب نامزدهای تایید صلاحیت شده دوگانه انتخابات ۱۴۰۰ میان رئیسی و همتی باشد. زیرا بخش زیادی از نامزدهای تایید صلاحیت در چارچوب گفتمانی ابراهیم رئیسی دسته بندی می شوند.  اما در مقابل همتی که بیشتر خاستگاه اقتصادی دارد تا سیاسی در بیانیه انتخاباتی خود تاکید کرده که  ترجیح می دهد در مقام رئیس قوه مجریه نقش ایفا کند و اولویت خود را اقتصاد قرار دهد. این اظهارت نظر می تواند این تکنوکرات نزدیک به جریان اصلاح طلبی را در مقابل رئیسی که از قوه قضائیه آمده است، قرار دهد.
با همه اینها،  هرچند برای پیش بینی قطعی، خیلی زود است، اما  همچنان بر روی کاغذ دوگانه «همتی و رئیسی» محتمل تر است. 


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر