چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 66307
تاریخ انتشار: 07 خرداد 1400 10:29
راه امروز/ رد صلاحیت‌ها اصلاح‌طلبان را از مشارکت فعال ناامید کرد

خروج اصلاحات از مدار انتخابات

پس از رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری، جریان اصلاحات از مشارکت در انتخابات خداحافظی کرد و از شرایط اینگونه بر می‌آید که همتی و مهرعلیزاده مورد حمایت این جریان قرار نخواهند گرفت.
به گزارش راه امروز: پس از اعلام رسمی ونهایی اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح‌طلبان با شوک عجیبی مواجه شدند.   برنامه جبهه اصلاحات برای انتخابات این بود که یکی از 9 نامزد ثبت‌نام کرده از لیست پیشنهادی خود را به عنوان نامزد اجماعی معرفی کند و سایر اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شده نیز به نفع او از ادامه رقابت کنار بروند. با این حال وضعیت به گونه دیگری پیش رفت و حتی یکی از نامزدهای مورد نظر اصلاح‌طلبان احراز صلاحیت نشد. 
این امر جرقه‌ای شد تا بخشی از بدنه اصلاحات که از زمزمه‌های تحریم انتخابات راضی نبودند نیز به نوعی حضور در انتخابات را امری مذموم قلمداد کنند، تا جایی که سید حسن خمینی نوه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در اظهاراتی عنوان کرد: «من اگر جای آنها[نامزدهای انتخابات] بودم، انصراف می‌دادم.» این سخن پس از اشاره تلویحی آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، درباره ناتوانی اصلاحات از مشارکت فعال در انتخابات، معنایی جز کنار رفتن اصلاحات از رقابت خرداد 1400 نداشت.

*کشور در آستانه یکدست‌سازی
تعداد چهره‌های نزدیک به جریان اصلاحات در نهادهای انتصابی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام اندک است. همچنین ریاست دستگاه قضا نیز با انتخابات روی کار نمی‌آید، بنابراین تنها مسیری که برای ورود اصلاح‌طلبان به نهادهای اداره کننده کشور وجود دارد، قوه‌مقننه و قوه‌مجریه است. نامزدهای اصلاح‌طلب به حدی در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شدند که شاید اصلاح‌طلبان به اندازه انگشتان دست در بهارستان نماینده داشته باشند. از همین رو تنها امید این جریان به تایید صلاحیت نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری بود و به همین منظور رئیس دولت اصلاحات چند هفته قبل از ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در نامه به مقام معظم رهبری خواستار تایید صلاحیت نامزدهای اصلاحات شد. با اعلام اسامی نامزدها این چهره شاخص اصلاحات نیز ساکت نماند و در کانال تلگرامی خود نوشت: «در واقع جمهوریت نظام که مبتنی بر رأی آزاد ملت است و روز به روز هم کم‌رنگ‌تر شده است، مورد تهدید جدی‌تر قرار گرفته است و هیچ جریانی با هر وابستگی و رویکردی که دارد نمی‌تواند و نباید نسبت به این خطر بزرگ بی‌تفاوت باشد.» مسئله شکاف میان بخشی از بدنه حکومت و اصلاح‌طلبان را عمیق‌تر خواهد کرد.

*اصلاح‌طلبان کنار کشیدند
سایر گروه‌های اصلاح‌طلب نیز پیش و پس از انتشار پیام رئیس دولت اصلاحات مواضع خود درباره انتخابات را اعلام کردند. حزب مجمع ایثارگران اکثریت مردم را خواهان عدم مشارکت در انتخابات دانست و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما می¬‌خواستیم رای بدهیم و در انتخاباتی پرشور و رقابتی شرکت کنیم اما نگذاشتند.» 
حزب اتحاد ملت نیز با انتشار بیانیه دیگری سخنان مشابهی را مطرح کرده و اعلام کردند: «آنچه در ابرازنظر شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات اتفاق افتاد، عملا مفهوم انتخابات را از معنا تهی کرد.» بر این اساس بخش دیگری از اصلاح‌طلبان نیز از عرصه انتخابات کنار رفتند. 
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز طی بیانیه‌ای انتخابات را فرمایشی، بی رونق و فاقد رقابت خوانده و اظهار کردند: «از روزهای نخست انقلاب که مرحوم امام (ره) بر جمهوریت نظام تاکید می‌کرد و  واژه «جمهوری اسلامی» را نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد می‌دانست، برخی با رأی مردم و جمهوریت نظام سر سازگاری نداشتند و حاکمیت را انتصابی می‌دانستند.» مجموع این رویدادها را باید خداحافظی جریان اصلاحات از انتخابات ریاست جمهوری دانست.

اصلاح طلبان فعلا از هیچ نامزدی حمایت نمی کنند
برخی نامزدهای رد صلاحیت شده نیز گلایه‌های بسیاری از تایید نشدن صلاحیت خود داشتند که آن را نه به صورت عمومی که در لفافه بیان کردند. اسحاق جهانگیری رد صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی برای رقابت عادلانه گرایش‌های سیاسی عنوان کرد و گفت: «به خدا پناه می‌برم» 
علی لاریجانی هم از بی‌اطلاعی درباره علل رد صلاحیت خود خبر داد و ضمن ابراز تاسف از تصمیمات شورای نگهبان، اعلام کرد که برای رد صلاحیت او دلیل جور کرده اند. 
با این تفاسیر شرایط ملتهب جامعه بر تصمیم سکوت نامزدهای رد صلاحیت شده نیز تاثیر گذاشته است و آنان نیز علاقه‌ای به کوتاه آمدن ندارند. در این میان اخبار و تحلیل‌هایی به صورت غیر رسمی و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از عبدالناصر همتی یا محسن مهرعلیزاده سخن می‌گویند. امروز در یکی از روم‌های سیاسی کلاب هاوس عده‌ای شعار «امید یک ملتی/عبدالناصر همتی» سر دادند اما هیچ حزب اصلاح‌طلبی تا این لحظه از این نامزد انتخابات حمایت نکرده است. 
در این میان خبرگزاری فارس وابسته به جریان اصولگرا، در خبری اعلام کرد که جبهه اصلاح‌طلبان از محسن مهرعلیزاده به عنوان نامزد این جریان حمایت خواهند کرد اما آذر منصوری در واکنش به این خبر در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «با توجه به رد صلاحیت فله‌ای شورای نگهبان، نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات۱۴۰۰نداریم.»
 او از فارس خواست تا اعلام کند، این جبهه‌ای که از آن نام برده، متشکل از چه احزاب و چه افرادی است. با وجود اعلام نظر قطعی بخشی از احزاب اصلاح‌طلب و شخص رئیس دولت اصلاحات، حمایت این جریان از نامزدی خاص تا به اینجای کار امری محال به نظر می‌رسد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر