پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 65900
تاریخ انتشار: 25 ارديبهشت 1400 08:39
فاطمه مقیمی/ فعال اقتصادی
از زمان شیوع کووید۱۹ و گسترده پراکندگی اش در سطح دنیا، تمامی معادلات جهانی و اقتصادی بهم ریخته است.  شیوع کرونا تحول عظیمی در جهان و سبک زندگی تمامی افراد به وجود آورد، در این میان کسب‌وکارها نیز از این تحولات مصون نماندند و بسیاری از آن‌ها تحت تأثیر شرایط ویژه‌ای که این ویروس به وجود آورد قرار گرفتند. ویروس منحوسی که خسارت آن به اقتصاد، تجارت، بنگاه های اقتصادی در سرتاسر دنیا قابل پیش بینی نبود.
 
از زمان گسترش آن تمامی اقتصادهای دنیا با یک رکود سنگین و کاهش تقاضا مواجه شدند. در این میان اما  اقتصاد ایران در دوران شدت این پاندمی نسبت به سایر کشورها، شرایط متفاوت تری را تجربه می کند؛ چرا که جدا از درگیری با کرونا ویروس، با مشکلات دیگری از جمله تحریم نیز دست وپنجه نرم می کند.  
در همین حال شرایط نامطمئن اقتصاد ایران نیز به این وضعیت بغرنج دامن زده و کار را برای بسیاری از کسب وکارها سخت تر کرده است. برهمین اساس، دولتمردان بایستی با لحاظ کردن این شرایط بنگاه های بخش خصوصی را بیشتر مورد توجه قرار می دادند و حتی با اجرای قوانینی مثل قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار که سالهاست روی زمین مانده، شرایط فعالیت را برای این بخش از اقتصاد تسهیل می کردند. اما نه تنها قوانین تسهیل کننده موجود اجرا نشد، بلکه هیچ گونه تسهیلاتی برای عبور از این شرایط سخت برای بنگاه های اقتصادی ترسیم نشد. 

این درحالی است که تعاملات اقتصادی، تجاری   وبانکی ایران به دلیل  همان مساله تحریم و عدم پیوستن به FATF ، با مشکلات عدیده ای روبرو است. در چنین شرایطی یک بنگاه اقتصادی چگونه می تواند برنامه ریزی مناسبی برای تولید و صادرات داشته باشد. 

از سوی دیگر، حتی در دوران پاندمی که نیاز بود بسیاری از فعالیت ها به صورت الکترونیکی و در یک فضای آنلاین انجام شود، اما به دلیل  عدم آموزش کافی و نبود بسترهای لازم نیز در این زمینه هم با مشکل مواجه شدیم. این درحالی است که بسیاری از کشورها، برای کمتر آسیب دیدن از حمله پاندمی، فضا را برای فعالیت در این بستر فراهم کردند. اما تنها خدمتی که دولتمردان ما به صاحبان بنگاه های اقتصادی در این دوران کردند، این بود که  برای حفظ سلامت جامعه فعالیت آنها  را محدود و بسیاری از مشاغل را تعطیل کنند. آنهم در شرایطی که هیچ گونه امتیاز یا تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته نشد. نه از بخشودگی های مالیاتی وبیمه ای خبری بود و نه از وام های ارزان.

 بنگاه های اقتصادی نیز چاره ای نداشتند جز اینکه به تعطیلات اجباری دولت تن بدهند، یا در بهترین حالت دست به تعدیل نیرو بزنند. نتیجه این بی توجهی ها هم این شد که در این مدت بخش اعظمی از کسب و کارهای خرد، کارگاه های کوچک و مشاغل و صنوف خدماتی دچار آسیب شوند. بخشهایی که بیشترین اشتغال طبقات پایین جامعه در آنها شکل گرفته است. حال باید هم به فکر حفظ بنگاه ها و فعالیت های اقتصادی در دوران کرونا باشیم، هم به دنیای پساکرونا بیاندیشیم. 
 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر