جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 64651
تاریخ انتشار: 21 فروردين 1400 12:05
آیا لغو تحریم ها پیشران بورس خواهد شد؟

اثرات برجام بر بازار سرمایه

تحلیلگران بازار معتقدند توافق برجام و برداشته شدن تحریم ها و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران باتوجه به قیمت دلار که با شرایط اقتصادی ایران همخوانی دارد، این بار باعث نمی شود که شاهد افت خیلی شدید قیمت دلار باشیم. نکته ای که سبب می شود بازار سرمایه از توافق برجام و کاهش قیمت ارز چندان متلاطم نشود.
به گزارش راه امروز: دور دوم مذاکرات ایران و کشورهای برجامی به پایان رسید و به نقل از عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اعلام شد که نشانه هایی از رفع کامل تحریم ها بروز کرده و دور سوم مذاکرات روز چهارشنبه ادامه پیدا خواهد کرد. 

 مذاکراتی که به گفته صاحبنظران اثرات مستقیمی بر بازارهای داخلی خواهد داشت که یکی از آن ها با توجه به حضور۵۰ میلیون نفر سهام دار، بورس است؛ 

حال با توجه به مذاکرات برجامی، این پرسش قابل طرح است که اثرات توافق در مذاکرات ایران و طرف های برجامی و لغو تحریم ها بر بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟

 بورس از ابتدای امسال دائم روزهای قرمز و ریزش را پشت سر گذاشته و شاخص کل بیش از۵۰ هزار واحد افت داشته است، روند نزولی که با توافق برجامی و کاهش قیمت دلار می تواند در کوتاه مدت ادامه داشته باشد، اما در نهایت در بلند مدت بورس روی خوش به هرگونه توافق برای لغو تحریمها نشان خواهد داد و در بلندمدت با رشد رو به رو می شود. تحلیلگران بر این باورند که توافق سیاسی بر سر برجام می‌تواند از طریق افزایش توان تولید، تسهیل روابط ارزی، رشد سرمایه‌ گذاری، حضور شرکت های خارجی و همینطور عادی‌سازی‌ روابط بین‌المللی منجر به رشد عملکرد شرکت‌ها و رشد سهام آن ها شود. 

در این میان ذکر این نکته مهم ضروری است که  بخش مهمی از رشد بازار سرمایه و شاخص ها وابسته به رشد قیمت دلار و ارزهای دیگر بوده است و حالا سهام داران نگران هستند که با توافق برجامی قیمت دلار کاهش یابد و به دنبال آن شاخص های بازار سرمایه هم شاهد ریزش شدید باشد، اتفاقی که اصلا در کوتاه مدت غیرقابل پیش بینی نیست. 

در این میان تحلیلگران بازار معتقدند توافق برجام و برداشته شدن تحریم ها و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران باتوجه به قیمت دلار که با شرایط اقتصادی ایران همخوانی دارد، این بار باعث نمی شود که شاهد افت خیلی شدید قیمت دلار باشیم. نکته ای که سبب می شود بازار سرمایه از توافق برجام و کاهش قیمت ارز چندان متلاطم نشود.

تجارب اقتصاد ایران در دوران تحریم به‌ویژه چند سال گذشته که شدت تحریم‌ها افزایش یافته است نشان می‌دهد که تحریم‌ها از جنبه‌های مختلفی روند تولید و فروش را در ایران با مشکل مواجه کردند. تحریم‌ها از یک طرف به‌دلیل ایجاد محدودیت در واردات مواداولیه، ماشین آلات و تجهیزات موانع جدی بر سر راه تولید ایجاد کردند و از طرف دیگر باعث خلل در فروش محصولات در بازار‌های مرزی و منطقه‌ای شدند. 

همه اینها به غیر از محدودیت‌هایی بود که شرکت‌های ایرانی در نقل و انتقال ارز به کشور داشتند و حالا با برداشته شدن این موارد عملا تولید و صادرات رشد می کند و شرایط اقتصادی شرکت های بزرگ بورسی را بهبود می بخشد. به اعتقاد کارشناسان بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ و شرکت‌هایی که بخش قابل ملاحظه‌ای از مبادلات ایران را انجام می‌دهند خبر خوبی باشد. بازار سرمایه در 2سال اخیر براساس تورم بالا رفته و درصورت بازگشت آمریکا به برجام انتظار می‌رود رشد تورمی جای خود را به رشد واقعی بدهد.

تحلیلگران می گویند گره ‌زدن همه‌‌چیز به دلار موجب شده زمانی که اسم برجام به میان می‌آید همه تصور کنند قیمت دلار کاهش می‌یابد و متقابلا بازار سهام نیز افت می‌کند درحالی‌که بسیاری از صنایع مانند خودرو‌سازان ارز‌بری بالایی دارند و کاهش قیمت مواد اولیه زیان آنها را کاهش می‌دهد، بنابر این درصورت کاهش قیمت مواداولیه عملکرد این صنعت هم بهبود پیدا می‌کند و افزایش تولید خودرو می‌تواند صنعت لیزینگ را هم فعال کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر