شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 64548
تاریخ انتشار: 18 فروردين 1400 10:54
گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان منتشر شد

پیش‌بینی رشد ۲.۵ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۲۱

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید «چشم‌انداز اقتصادی جهان» نرخ رشد اقتصادی ایران و جهان در سال جاری میلادی را به ترتیب 2.5 و 6.0 درصد پیش‌بینی کرده است.
 به گزارش راه امروز: صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین نسخه از گزارش «چشم‌انداز اقتصادی جهان» بار دیگر پیش‌بینی خود از نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال 2021 را افزایش داد.

بر اساس گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود که اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی رشد 6.0 درصدی را تجربه کند که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی قبلی صندوق بین‌المللی پول که در نخستین روزهای سال نو میلادی منتشر شده بود، 0.5 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 2022 را نیز با بهبود 0.2 واحد درصدی نسبت به گزارش قبلی، 4.4 درصد اعلام کرده است. از طرف دیگر بنابر اعلام این نهاد بین‌المللی که 190 کشور عضو آن هستند، اقتصاد جهان در سال 2020 نسبت به سال قبل از آن 3.3 درصد کوچکتر شده است؛ این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول در برآورد اولیه خود در گزارش قبلی چشم‌انداز اقتصادی جهان منتشر شد، نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال 2020 را منفی 3.5 درصد اعلام کرده بود.

در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2021 و 2022 به ترتیب 2.5 و 2.1 درصد پیش‌بینی شده است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش قبلی خود نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2021 و 2022 را به ترتیب 3.0 و 2.0 درصد پیش‌بینی کرده بود. نکته قابل‌توجه این است که صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی را 1.5 درصد اعلام کرده است تا ایران جزو معدود کشورهایی باشد که سال سخت 2020 را با رشد اقتصادی مثبت پشت سر گذاشته‌اند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایران طی سال‌های 2021 و 2022 را به ترتیب 39.0 و 27.5 درصد پیش‌بینی کرده است. بر اساس گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری در ایران که در سال گذشته میلادی 10.8 درصد بوده است، در سال 2021 به 11.2 درصد و در سال 2022 به 11.7 درصد برسد.

نرخ رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی (بر اساس طبقه‌بندی صندوق بین‌المللی پول) در سال 2021 نیز در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول با 0.7 واحد درصد بهبود نسبت به گزارش قبلی، 3.7 درصد پیش‌بینی شده است. بر اساس این گزارش، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال 2020 منفی 2.9 درصد بوده است. در بین کشورهای این منطقه، علاوه بر ایران کشورهای دیگری از جمله ترکمنستان، مصر، ازبکستان و تاجیکستان نیز سال 2020 را با رشد اقتصادی مثبت به پایان رسانده‌اند.


در نسخه جدید گزارش صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصادی جهان، پیش‌بینی نرخ رشد برخی اقتصادهای بزرگ –اعم از توسعه‌یافته یا نوظهور- به میزان محسوسی بهبود یافته و همین مسئله تأثیر قابل‌توجهی بر بهبود پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی جهان داشته است. صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری میلادی را 6.4 درصد پیش‌بینی کرده است که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی (5.1 درصد) بهبود چشمگیری نشان می‌دهد. پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی چین در سال 2021 نیز در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول 0.3 واحد درصد بهبود یافته و به 8.4 درصد رسیده است.

پروفسور گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، طی یادداشتی در ابتدای نسخه جدید گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان خاطرنشان کرده است: «اگرچه هنوز نااطمینانی‌های زیادی درباره همه‌گیری کرونا وجود دارد، اما راه خروج از این بحران هرروز بیش از پیش نمایان می‌شود. به لطف نبوغ جامعه علمی جهان، ما اکنون چندین واکسن در اختیار داریم که می‌توانند از شدت و فراوانی موارد ابتلا به ویروس کرونا بکاهند. هم‌زمان، خو گرفتن مردم به زندگی همراه با همه‌گیری کرونا، اقتصاد جهانی را قادر ساخته است که علی‌رغم محدودیت‌ها، عملکرد خوبی داشته باشد و این روند باعث بهبود فراتر از انتظار اقتصاد جهانی شده است.»

در عین حال، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول درباره پیش‌بینی‌های این نهاد بین‌المللی هشدار داد: «با توجه به ریسک‌ها و نوسانات احتمالی، سطح بالایی از نااطمینانی پیرامون این پیش‌بینی‌ها وجود دارد. تحقق این پیش‌بینی‌ها تا حد زیادی به نتیجه رقابت میان ویروس کرونا و واکسن‌ها بستگی دارد. هرچه پیشرفت بیشتری در واکسیناسیون حاصل شود، احتمال بهبود فراتر از انتظار اقتصادی جهانی بیشتر خواهد شد و در صورتی که گونه‌های جدید ویروس کرونا بر واکسن‌ها غلبه کنند، اقتصاد جهانی ممکن است به سمت یک افت شدید سوق یابد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر