جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 63548
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1399 11:49
توزیع میوه شب عید از 22 اسفند کلید می‌خورد

وضعیت نابسامان اقلام مصرفی در بازار

با نزدیک شدن به شب عید قیمت کالاهای مصرفی صعودی‌تر می‌شود. اما امسال گرانی و افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها باعث به وجود آمدن دامنه وسیعی از نارضایتی‌ها در کشور شده است.

به گزارش راه امروز؛با نزدیک شدن به شب عید قیمت کالاهای مصرفی صعودی‌تر می‌شود. اما امسال گرانی و افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها باعث به وجود آمدن دامنه وسیعی از نارضایتی‌ها در کشور شده است. حال در روزهای پایانی اسفند مسوولان تنظیم بازار ادعا می‌کنند که مشکلی در تامین اقلام مصرفی مردم از جمله «مرغ، تخم مرغ، روغن، میوه و ...» نیست. اما رصد بازار گویای چیز دیگری است. یا نیست یا اگر هم هست گران است. با این حال متولیان ستاد تنظیم بازار، از متعادل شدن بازار می‌گویند. به گفته آنها، امسال از 22 اسفند ماه توزیع میوه سال نو آغاز خواهد شد و قیمت هر کیلو موز که در بهمن امسال نسبت به دی ماه ۳۳ درصد و در مقایسه با بهمن پارسال ۱۹۳.۲ درصد گران‌تر شده، با واردات موز این افزایش قیمت جبران خواهد شد. اما مساله کمبود روغن همچنان جنجال‌برانگیزاست؛ مسوولان می‌گویند مشکلی در تامین روغن نیست و به اندازه کافی روغن موجود است و مردم احتکار نکنند؛ اما رصد بازار از کمبود روغن حکایت دارد. به‌طوری‌که حتی برخی فروشگاه‌ها و مغازه‌ها اصلا روغن عرضه نمی‌کنند. حال مشخص نیست وقتی جنسی در بازار نیست، مردم چگونه می‌توانند اقدام به احتکار کنند. به نظر می‌رسد، مسوولان باید مساله را از بعد دیگری بررسی کنند. 

    از بازار میوه چه خبر؟

امسال شاهد قیمت‌های بسیار بالایی در بازار کالاهای مصرفی بودیم. میوه نیز به عنوان یکی از کالاهای مصرفی نوسانات زیادی را تجربه کرد. اما این افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای بوده که پیشبینی می‌شود با نزدیک شدن به سال نو تامین اقلام اساسی به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شود.اما دبیر ستاد تنظیم بازار می‌گوید، با انباشت میوه در کشور مواجهیم. به گفته عباس قبادی، نزدیک به ۵۰۰ هزار تن پرتقال در شمال کشور و بیش از این مقدار نیز سیب داریم که به نوبت عرضه خواهد شد، حتی به دنبال صادرات سیب نیز هستیم و مردم از لحاظ تامین میوه مورد نیاز خود نباید نگرانی داشته باشند. حدود ۲۰ استان میوه خود را از انبارهای شمال و غرب کشور به استان‌های متبوع خود برده‌اند و اگر تمامی این میوه‌ها جابه‌جا شود از ۲۲ اسفندماه توزیع میوه شروع خواهد شد. وی با بیان اینکه قیمت میوه در همان ایام تعیین خواهد شد که یقینا کمتر از قیمت فعلی بازار خواهد بود، تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم سیب در میدان بهمن تهران تقریبا ۷ تا ۹ هزار تومان و در میادین میوه و ‌تره‌بار کمتر از ۱۰ هزار تومان است. سیب قرمز و سیب زرد هم حدود ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.عباس قبادی در ادامه با بیان اینکه صادرات میوه در سال ۱۳۹۸ نسبت به ۱۳۹۷ حدود ۷۰ درصد و امسال به نسبت سال ۱۳۹۸ حدود ۳۰ درصد رشد داشته، گفت: باید توجه داشت که سرکوب قیمت از طرفی سبب به مخاطره افتادن تولید و متعاقب آن صادرات می‌شود. در مدت اخیر قیمت موز در بازار نوسان زیادی داشته و با رشد قابل توجه تا بیش از ۶۰ هزار تومان نیز فروش رفته است. این در حالی است که بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که در بهمن ماه پارسال قیمت هر کیلو موز به‌طور متوسط حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان بوده که در بهمن امسال به متوسط ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. وی همچنین وعده داد که با واردات موز، افزایش قیمت جبران شود و قیمت موز در هفته‌های آتی به تعادل می‌رسد و در خصوص نوسان قیمت میوه در بازار نیز گفت: فصل تولید با فصل عرضه متفاوت است. مثلا تولید برخی میوه‌ها در پاییز اما پیک مصرف آنها فروردین ماه است که بخشی از نوسانات به این موضوع برمی‌گردد.در میانه بهمن ماه، قیمت هر کیلو موز وارداتی در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان رسید. بر اساس گزارش مرکز آمار از تغییر قیمت کالاهای خوراکی، در دی‌ماه امسال قیمت هر کیلو موز در دی ماه پارسال به‌طور متوسط ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که در همین ماه در سال جاری به متوسط قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و افزایش ۱۴۰.۳ درصدی داشته است. از اردیبهشت ماه امسال واردات موز به دلیل محدودیت‌های ارزی به نوعی ممنوع و در ادامه واردات آن مشروط به صادرات سیب شده است. البته اخیرا ستاد تنظیم بازار با واردات موز در مقابل صادرات محصولات کشاورزی ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی موافقت کرد.

    اما وعده‌های بی‌سرانجام تامین روغن

این روزها، بازار روغن اوضاع نابسامانی را تجربه کرده و با مساله کمبود یا نبود روغن مایع و جامد مواجه بودیم. در واقع روغن مایع در بازار به ندرت یافت می‌شود، روغن جامد هم اگر باشد با قیمت چندین برابری وجود دارد. مسوولان تنظیم بازار بارها وعده حل شدن کمبود روغن را داده‌اند اما تغییر قابل توجهی در بازار ایجاد نشده است. این در حالی است که، رییس سازمان حمایت از مردم خواسته بود تا از احتکار خانگی روغن خودداری کنند؛ در حالی که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که روغنی در بازار نیست تا مردم احتکار کنند. اما همچنان با وجود این شرایط، معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص تامین روغن خام مورد نیاز واحدهای تولیدی گفت که در این زمینه مشکلی وجود ندارد و بالغ بر ۴۵۰ هزار تن روغن خام در گمرکات کشور وجود دارد که به اندازه نیاز ۴ ماه کشور است. در سال‌های گذشته کارخانجات روغن حدود ۱۵ روز تعطیلی داشتند (تعطیلات نوروز) که امسال مقرر شد تعطیلی‌ها به حداکثر سه روز کاهش یابد و کارخانجات با سه شیفت کار کنند تا کسری روغن در بازار جبران شود. وی با اعلام اینکه سهمیه ورق نیز برای کارخانجات روغن در نظر گرفته شده، اظهار کرد: مقرر شد که کل نیاز حلب کارخانجات روغن تأمین شود که خوشبختانه معاونت امور صنایع وزارت صمت این کار را انجام داده است. به گفته این مقام مسوول در این جلسه سازمان حمایت گزارشی از روند قیمت‌ها در بازار را ارایه داد که بر اساس این گزارش در هفته گذشته تنها در سه یا چهار قلم کالا افزایش قیمت داشته و در مابقی کالاها ثبات نسبی حاکم بوده است و در حوزه کالاهای اساسی نیز شرایط خوب است. روند ورودی کالا به کشور نیز با ثبات و مناسب است، رقم‌های قابل توجهی کالا در بنادر و گمرکات کشور در حال ترخیص است. او ادامه داد: ورودی کالا به کشور به نسبت هفته گذشته بالغ بر ۴۵۰ هزار تن بوده که عدد خوبی است.قبادی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که همچنان تامین روغن جامد در بازار با مشکل مواجه است.  اکنون سری به بازار گوشت و مرغ بزنیم. در هفته‌های گذشته قیمت هر کیلو گوشت مرغ به حدود ۳۰ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید. این در حالی است که نرخ مصوب هر کیلو مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ و هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است.قبادی در این خصوص نیز می‌گوید: در خصوص گوشت قرمز مشکل خاصی نداریم و قیمت‌ها با ثبات است و روند کاهشی قیمت تخم مرغ را نیز در بازار داریم. در خصوص گوشت مرغ مقرر شد که وزارت جهاد کشاورزی ورودی مرغ را به بازار بیشتر کند تا التهاب موجود برطرف شود. البته از لحاظ تامین مرغ مشکلی وجود ندارد و نزدیک به ۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی بیشتر از ماه گذشته بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است و امیدواریم این مشکل حل شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر