پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 63245
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1399 16:23
با آغاز فرایند جذب سرمایه برای پروژه یک شرکت دانش‌بنیان

تامین مالی جمعی در پلتفرم «کارن» کلید خورد

مدیرعامل سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن، گفت: تیم کارن ۱۳۰۰ طرح را در حوزه‌های مختلف بررسی کرده و طی دو سال گذشته ۸۷ میلیارد تومان تامین مالی انجام داده است.
به گزارش راه امروز: مدیرعامل سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه با تاکید بر اینکه تامین مالی جمعی مدل نوظهوری است که طی 5 الی 6 سال گذشته به دوران اوج خود رسیده ، گفت: هفته گذشته از بازار تامین مالی جمعی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس رونمایی شد.

علی عمیدی در تشریح جزییات سکوی مالی کارن تصریح کرد: ما در سکوی تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن طرح‌های مختلفی را برای سرمایه‌گذاران ارائه کرده‌‌ایم که در روش تامین مالی جمعی برای هر طرح و پروژه تا ۱۰ میلیارد تومان امکان جذب سرمایه داریم.

وی به دو مدل تامین مالی در این مجموعه اشاره کرد و افزود: مدل مشارکت در درآمد و مشارکت در سهام دو مدلی محسوب می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران در طرح‌ها و پروژه‌های دانش‌بنیان بهره برد که البته سامانه کارن با توجه به پتانسیل‌های کشور از طریق مدل اول اقدام به فرایند جذب سرمایه برای طرح‌ها می‌کند.

به گفته مدیرعامل سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن تیم کارن ۱۳۰۰ طرح را در حوزه‌های مختلف بررسی کرده و طی دو سال گذشته ۸۷ میلیارد تومان تامین مالی انجام داده است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر قصد داریم برای یکی از طرح‌های یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری اصفهان که در حوزه تجهیزات پزشکی سابقه خوبی دارد، از طریق مدل مشارکت در درآمد تامین مالی جمعی کنیم ، افزود: طرحی که به تازگی فرایند تامین مالی آن در بازار تامین مالی جمعی آغاز شده، اولین طرح تامین مالی جمعی در پلتفرم کارن است و افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت karencrowd.com در این طرح سرمایه‌گذاری کنند.

عمیدی با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان برای تولید دستگاه رادیولوژی سقفی اقدام به جذب سرمایه ۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون می‌کند، اظهار کرد: قرار است ۵۰ درصد از سود حاصل از فروش این دستگاه به سرمایه‌گذاران اختصاص پیدا کند و خوش‌بین هستیم که سود شیرینی نصیب آنان شود.

به گفته وی طبق دستورالعمل تامین مالی جمعی، خود این شرکت 10 درصد از یک میلیارد و 370 میلیون تومان را برای اطمینان دهی به سرمایه‌گذاران تامین کرد است و باقی مبلغ توسط افراد حقیقی و حقوقی تامین خواهد شد.

عمیدی زمان آغاز فرایند تامین مالی جمعی این طرح را از 25 بهمن‌ماه و مهلت آن را تا 26 اسفندماه جاری اعلام کرد و در خصوص جزییات سودآوری این طرح گفت: سود پیش‌بینی شده برای ۴ ماه فعالیت این شرکت ۲۱ درصد در نظر گرفته شده و با توجه به عدم تضمین در بحث کرادفاندینگ این عدد ممکن است تغییر کند.

وی در خصوص تضمین سرمایه‌گذاری فوق گفت: این تامین مالی گروهی فعلا تضمینی ندارد اما با بررسی‌هایی که با نهادهای حمایتی انجام شده این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک بخشی از سرمایه‌های مردم، تضمین شود البته موضوع فعلا در دست بررسی است و نهایی نشده که به محض نهایی شدن اعلام رسمی می‌شود.

عمیدی با تاکید مجدد بر اینکه سودآوری این طرح فعلا تضمینی ندارند، گفت: اما تضمین از سوی مدیران شرکت داده شده که این دستگاه رادیولوژی تولید و مثل سابق فروخته شود؛ ضمن آنکه شرکت تولیدکننده در حال مذاکره با وزارت بهداشت برای عقد قرارداد است و پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاران شیرینی سود را بعد از 4 ماه بچشند.

مدیرعامل سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن ارزش‌گذاری طرح‌های تامین مالی جمعی را بسیار مهم و حساس دانست و گفت: در اجرای این طرح‌ها مخاطب عموم مردم هستند و زمانی که سرمایه‌گذاران عامه مردم هستند ارزش‌گذاری طرح‌ها باید با دقت و حساسیت بیشتری همراه باشد، البته سرمایه‌گذاران باید بدانند که ورود به این نوع از سرمایه‌گذاری باید با نگاه بلندمدت باشد اما واضح است که تامین مالی جمعی نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه در تامین مالی جمعی حساسیت بیشتر است و طرح‌های با ریسک معقول مورد بررسی قرار می‌گیرند، افزود: رویکرد مجموعه کارن در بازار تامین مالی جمعی تاکید بر نظارت است، به این ترتیب که با نظارت‌های دقیق مانع از انحراف‌های جدی در ارزش‌گذاری‌ها هستیم.

عمیدی در توصیه به سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به حضور در بازار تامین مالی جمعی هستند، گفت: نباید فراموش کرد که سود مشارکت قطعی نیست و باید در این نحوه سرمایه‌گذاری‌ها میزان ریسک‌پذیری را در نظر گرفت و حتی مواردی مثل احتمال شکست در طرح را مد نظر قرارداد، هرچند بر اساس برنامه‌ریزی‌ها حتی اگر طرح شکست بخورد، شرکت بخشی از ضررها را جبران می‌کند اما سرمایه‌گذاران برای نقدینگی که وارد این بازار می‌کنند میزانی از ریسک را در نظر بگیرند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر