پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 63188
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1399 08:57
رصد بازار میوه در ماه پایانی سال؛

کشف قیمت میوه جات در بازار

براساس بررسی‌هایی صورت گرفته، بازار میوه وصیفی‌جات هفته‌های پرنوسانی را پشت سر می‌گذارد و همچنان قیمت برخی اقلام برای مصرف‌کنندگان گزارش می‌شود. با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار این نگرانی وجود دارد که قیمت‌ها با نزدیک شدن به سال نو صعودی‌تر شود.
به گزارش راه امروز: در هفته‌های اخیر شاهد قیمت‌های بی‌سابقه‌ای در بازار میوه و تره‌بار بودیم. به عنوان مثال در بهمن ماه قیمت موز به 65 هزار تومان نیز رسید. این در حالی است که، این میوه در اوایل امسال کیلویی 13 هزار تومان بود که در اواسط سال به 40 هزار تومان رسید، اما با اعتراض بسیاری از مردم همراه بود و برخلاف قول مسوولان در بررسی قیمت این میوه، اکنون در میوه‌فروشی‌ها بین 45 تا 65 هزار تومان به فروش می‌رسد. این درحالی است که بر اساس آمار‌های گمرک ایران هر کیلو موز کمتر از ۷۰ سنت وارد ایران می‌شود. این قیمت‌های عجیب شامل حال سایر میوه‌ها نیز می‌شود. به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم نارنگی بندری ۵۵ هزار تومان، سیب ۲۷ هزار تومان و پرتقال جنوب ۲۹ هزار تومان در اواخر ماه گذشته به فروش رسیده است. 

براساس کشف قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی در میدان میوه و تره بار مرکزی تهران، گوجه فرنگی بوته رس۲۵۰۰ تا4هزار تومان، پرتقال تامسون شمال 9 هزار تا ۱۳ هزارتومان، پرتقال جنوب۱۰ تا ۱۳ هزار تومان، پرتقال توسرخ 9 هزار تا ۱۴ هزارتومان، پرتقال ناول ۱۸ تا ۲۴ هزارتومان، خیار رسمی8 هزار تا ۱۳ هزار تومان، خیارگلخانه ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان، سیب زرد دماوند 8  تا ۱۶ هزارتومان، سیب زرد لبنانی 7هزار تا ۱۶ هزار تومان، سیب قرمز دماوند 5 تا 9 هزار تومان، سیب قرمز مراغه ۸ هزار تا ۱۳ هزارتومان، کیوی ۱۱ تا ۱۷ هزارتومان، موز ۳۴ تا۴۷ هزارتومان، نارنگی بندری ۲۲ تا ۲۸ هزارتومان است که با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها به فروش می رسد. 
همچنین براساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو موز داخلی ۳۸ هزارتومان، موز وارداتی ۵۰ تا ۶۰ هزارتومان، پرتقال تامسون شمال ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان، پرتقال جنوب ۲۸ تا ۳۸ هزارتومان، گوجه فرنگی درجه یک ۷۵۰۰ تومان، پیاز ۶۵۰۰ تومان، سیب زمینی ۷۹۰۰ تومان، سیب قرمز ۱۸ هزار و۹۰۰ تومان، سیب زرد ۱۸ هزار و۵۰۰ تومان، خیار ۱۵ تا ۱۷ هزارتومان، لوبیا سبز حدود ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان، فلفل دلمه ۱۳ هزار و۵۰۰ تومان، نارنگی بندری ۲۸ تا ۳۰ هزارتومان است.  البته باید به این نکته توجه داشت که قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق کمتر یا بیشتر باشد.  اما مسوولان چه تدبیری برای تعدیل و کنترل قیمت‌ها در دستور کار خود قرار دادند؟ 
براساس توضیحات عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار، امسال نسبت به سال‌های گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات اقلامی مانند سیب و پرتقال افزایش یافت که موجب رونق صادرات میوه شده است. وی، تغییرات آب‌وهوایی در برخی از استان‌های تولیدکننده میوه و مرکبات را یکی از عوامل کاهش عرضه میوه و ایجاد نوسان قیمتی در این بازار عنوان کرد و گفت: تغییرات جوی و بارش‌ها موجب ایجاد محدودیت‌هایی در بخش حمل‌ونقل می‌شود که همه این‌ موارد در میزان عرضه موثر است.قبادی با تاکید بر وجود ذخایر کافی میوه برای بازار عید و ایام پایانی سال، تصریح‌کرد: با توجه به میزان ذخایر کافی میوه، برای تامین و توزیع این کالا برای ایام عید مشکلی وجود ندارد.  به گفته وی، اقلام پرمصرف این ایام، با قیمت مناسب و به مقدار کافی در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.
 وی با غیرکارشناسی خواندن تاثیر ذخیره‌سازی میوه بر نوسانات اخیر قیمت‌ها، تاکید کرد: خرید و ذخیره‌سازی سیب و پرتقال برای شب عید از حدود ۲ ماه قبل انجام شد و این موضوع هیچ ارتباطی به نوسانات قیمتی در روزهای اخیر ندارد. دبیر ستاد تنظیم بازار به این نکته اشاره کرد که، میزان ذخیره‌سازی رقمی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن است که در مقایسه با تولید چند میلیون تنی سیب و پرتقال در کشور، رقم بسیار کوچکی است و موضوع ذخیره‌سازی به هیچ عنوان نمی‌تواند زمینه اختلال در بازار را فراهم کند.  همچنین قبادی علاوه بر قیمت میوه در بخشی از سخنان خود به موضوع تامین روغن در بازار که تاکنون حواشی بسیاری داشته است  اشاره کرد. به گفته این مقام مسئول در کشور روغن به اندازه کافی تولید می‌شود و مردم از بابت تامین روغن و دیگر مایحتاج عمومی خود در ایام پایانی سال و همین‌طور ماه مبارک رمضان اطمینان خاطر داشته باشند. 
علاوه بر این برای ایام پایان سال، هم روغن خانوار و هم روغن صنفی و صنعتی به مقدار کافی تولید و در اختیار مصرف‌کننده و قنادی‌ها قرار می‌گیرد.  دبیر ستاد تنظیم بازار در پایان تاکید کرد: طبق گزارش‌های اعلام شده، ترخیص روغن خام از گمرکات کشور طبق برنامه در حال انجام است و با توجه به ظرفیت خوب تولید در کشور هیچ مشکلی برای تامین نیاز بازار وجود ندارد. سیاست ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی از جمله روغن در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و تاثیر قیمتی متاثر از این موضوع اتفاق نخواهد افتاد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر