پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 63167
تاریخ انتشار: 03 اسفند 1399 15:47
ذخیره 40 تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید

مردم بابت روغن نباتی خاطرجمع باشند

دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به ذخایر میوه و نیز ظرفیت تولید کشور برای روغن، شرایط تامین اقلام مورد نیاز ایام عید را خوب توصیف کرد و گفت: مشکلی در مورد تامین اقلام پرمصرف برای بازار عید و ایام ماه مبارک رمضان وجود ندارد.


مردم بابت روغن نباتی خاطرجمع باشند/ ذخیره 40 تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس قبادی با اشاره به ذخایر میوه و نیز ظرفیت تولید کشور برای روغن، شرایط تامین اقلام مورد نیاز ایام عید را خوب توصیف کرد و گفت: در مورد تامین اقلام پرمصرف برای بازار عید و ایام ماه مبارک رمضان مشکلی وجود ندارد.

دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص نوسانات قیمت در بازار میوه با اشاره به افزایش نرخ ارز، گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته، صادرات اقلامی مانند سیب و پرتقال افزایش پیدا کرده است که یکی از دلایل آن افزایش نرخ ارز است که باعث رونق صادرات میوه شده است.

وی  تغییرات آب‌وهوایی در برخی از استان‌های تولیدکننده میوه و مرکبات را به عنوان یکی از عوامل کاهش عرضه میوه و ایجاد نوسان قیمتی در این بازار عنوان کرد و افزود: در کنار. این عوامل، تغییرات جوی و بارش‌ها نیز موجب ایجاد محدودیت‌هایی در بخش حمل‌ونقل می‌شود که تمام این‌ موارد در میزان عرضه موثر است.

 قبادی در ادامه با تاکید بر وجود ذخایر کافی میوه برای بازار عید و ایام پایانی سال، تصریح کرد: خوش‌بختانه با توجه به میزان ذخایر خوب میوه، برای تامین و توزیع میوه ایام عید مشکلی وجود ندارد و اقلام پرمصرف این ایام، با قیمت مناسب و به مقدار کافی در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

قبادی با غیرکارشناسی خواندن تاثیر ذخیره‌سازی میوه بر نوسانات اخیر قیمت‌ها، تاکید کرد: خرید و ذخیره‌سازی سیب و پرتقال برای شب عید حدود ۲ ماه قبل انجام شد و این موضوع هیچ ارتباطی به نوسانات قیمتی در روزهای اخیر ندارد؛ از طرفی میزان ذخیره سازی رقمی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تُن است که در مقایسه با تولید چند میلیون تُنی سیب و پرتقال در کشور، رقم بسیار کوچکی است و موضوع ذخیره‌سازی اصلا نمی‌تواند زمینه اختلال در بازار را فراهم نماید.

دبیر ستاد تنظیم بازار در ادامه به موضوع تامین روغن مورد نیاز بازار اشاره کرد و گفت: در کشور روغن به اندازه کافی تولید می‌شود و مردم از بابت تامین روغن و دیگر مایحتاج عمومی خود در ایام پایانی سال و همین‌طور ماه مبارک رمضان خاطر جمع باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نگرانی‌های جامعه در مورد تهیه اقلام و کالاهای مورد نیاز، ناشی از شایعات، اخبار غیر مستند و ایجاد بحث‌های روانی است، تصریح کرد: برای ایام پایان سال، هم روغن خانوار و هم روغن صنفی و صنعتی به مقدار کافی تولید و در اختیار مصرف‌کننده و قنادی‌ها قرار می‌گیرد و من درخواست می‌کنم، مردم نسبت به شایعات منتشر شده در مورد کمبود این اقلام نگرانی نداشته باشند؛ طبق گزارشات اعلام شده، ترخیص روغن خام از گمرکات کشور طبق برنامه در حال انجام است و با توجه به ظرفیت خوب تولید روغن که در کشور وجود دارد، هیچ مشکلی برای تامین نیاز بازار وجود ندارد.

دبیر ستاد تنظیم بازار تاکید کرد که سیاست ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی از جمله روغن در سال 1400 ادامه خواهد داشت و تاثیر قیمتی متاثر از این موضوع اتفاق نخواهد افتاد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر