جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 61913
تاریخ انتشار: 08 بهمن 1399 11:40
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت وگو با «راه امروز»:

تاثیر دوگانه «بایدن» بر بازار نفت

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی درباه حضور «جو بایدن» درکاخ سفید و اثر سیاست های او بر بازار جهانی نفت، گفت:‌ حضور «بایدن» یک تاثیر دوگانه بر بازار نفت خواهد گذاشت؛ چراکه با تغییر سیاست های نفتی او این امکان وجود دارد تا کشورهایی مثل «ایران، لیبی و ونزوئلا » به بازار جهانی بازگردند. اما در حالت دوم، از آنجایی که دموکرات¬ها برخلاف جمهوری خواهان افزایش قیمت نفت نیستند، نمی توان خیلی بر نقش «بایدن» به عنوان عاملی برای افزایش قیمت نفت حساب باز کرد.
به گزارش «راه امروز»، سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده¬های نفت، گاز و پتروشیمی، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان افزایش قیمت نفت با توجه به  تحولات بین المللی وجود دارد یا خیر، به «راه امروز» گفت: ‌ نشست اخیر اوپک خروجی خوبی داشت؛ ‌در حالی که بسیاری به دنبال بازگرداندن سهمیه¬ها و رها کردن کاهش سهمیه¬ها بودند، تا بتوانند افزایش ظرفیت داشته باشند؛ اما عربستان مقاومت کرد و تنها ۵۰۰ هزار بشکه اضافه شد. از طرفی عربستان یک میلیون بشکه از ظرفیت صادراتی خود را کاهش داد. این اتفاق به بازار کمک کرد، به گونه¬ای که قیمت نفت در بازار به  ۵۴ تا ۵۵ دلار افزایش پیدا کرد. اما اینکه عربستان تا چه زمانی به این کار ادامه دهد و خوشبینی بازار تا چه زمانی ادامه پیدا کند، مشخص نیست.


به عقیده حسینی، به نظر می رسد، که این روند در بازار نفت ادامه دار نباشد؛ چراکه قیمت ها ریزش خواهد کرد و بازار به آن نسبتی که در حال حاضر مورد توجه است و قیمت های بسیار خوبی دارد، مورد توجه نخواهد بود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به اینکه آیا روی کارآمدن «جو بایدن» شاهد لغو تحریم های نفتی خواهیم بود، نیز گفت: حضور بایدن یک تاثیر دوگانه بر بازار نفت دارد؛ چراکه در حالت نخست با حضور او در کاخ سفید و تغییر سیاست های نفتی آمریکا این امکان وجود دارد تا کشورهایی مثل «ایران، لیبی و ونزوئلا» به بازار جهانی بازگردند. در این حالت، حتی اگر تحریم ها هم برداشته نشود،  اعمال سیاست های متفاوت «جو بایدن» با «دونالد ترامپ» بر بازار اثرگذار خواهد بود. 


حسینی با بیان اینکه سخت گیری هایی که رئیس جمهور جدید آمریکا  بر روی تولید نفت شل اعمال می کند، ممکن است به نفع بازار باشد، گفت: اما به طور کلی بستگی دارد که کدام اتفاقات رخ دهد. به عنوان مثال اولین فرمانی که صادر کرد متوقف کردن ساخت یک خط لوله بود. قطعا در نتیجه این اقدام تولید نفت شل آمریکا کاهش پیدا می کند. 

اما در سناریوی دیگری، به گفته حسینی، از آنجایی که تولیدکنندگان نفت در دنیا طرفدار جمهوری خواهان هستند و صاحبان پالایشگاه ها و مصرف کنندگان طرفدار دموکرات هستند،  از این منظر، دموکرات ها سعی می کنند که قیمت نفت و فرآورده برای صاحبان پالایشگاه و مصرف کنندگان افزایش پیدا نکند. به طور کلی، دموکرات ها برخلاف جمهوری خواهان افزایش قیمت نفت نیستند.  بنابراین نمی توان خیلی بر نقش «بایدن» به عنوان عاملی برای افزایش قیمت نفت حساب باز کرد.
 
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز وپتروشیمی همچنین در رابطه با لغو یا برقراری تحریم ها و تاثیر آن بر بازار و قیمت نفت گفت: با توجه به فشار اروپا بر آمریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم ها دور از ذهن نیست. اروپایی ها به شدت تاکید دارند تا آمریکا برای ادامه همکاری با اروپا باید به برجام برگردد، زیرا اروپایی ها بر این باورند که ایران لنگرگاه ثبات خاورمیانه است و با حل مشکلات ایران، مسائل خاورمیانه حل خواهد شد. البته مساله دیگری هم که وجود دارد این است که اروپا دیگر توانایی جذب هزاران مهاجر از خاورمیانه را ندارد.

به گفته حسینی، اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد، بیشتر برسر نحوه بازگشت به برجام است، که  این اتفاق بر صادرات نفت ما اثر مثبت دارد؛ اما لزوما بر بازار جهانی نفت اثر مثبت ندارد.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ما با هر قیمتی به بازار جهانی نفت باز می گردیم،  گفت: مانند دفعه گذشته که در مدت کوتاهی به بازار جهانی نفت بازگشتیم؛ بنابراین با بازگشت ایران به بازار جهانی نفت،  در سال آینده صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه امکان پذیر است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر