پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 61708
تاریخ انتشار: 03 بهمن 1399 16:32
مدیر گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع):

پذیرایی از ۳۰ هزار زائر پاکستانی

مدیر گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) شهرستان زاهدان با بیان اینکه خدمت‌رسانی جهادگران شیعه و سنی نمی‌شناسد، از برگزاری اردوی جهادی ۱۴ روزه برای ۳۰ هزار زائر پاکستانی از سوی این گروه جهادی خبر داد.
به گزارش ایکنا، گروه‌های جهادی مختلف تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمانی که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شد، برای خدمت به همنوعان خود در عرصه حاضر شده‌اند. با شیوع بیماری کرونا و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، فعالیت گروه‌های جهادی در کشور نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و بسیاری از آن‌ها به صورت خودجوش به اجرای طرح‌های مختلف به ویژه طرح‌های مربوط به معیشت اقدام کرده‌اند.

گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) شهرستان زاهدان یکی از گروه‌‎های فعال در استان سیستان و بلوچستان است که در طول سه سال فعالیت خود توانسته است با اجرای برنامه‌های مختلف جهادی از جمله برپایی اردوهای مختلف، اقدامات فراوانی را در حوزه محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف این استان انجام دهد.

خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان بدون در نظر گرفتن مذهب و شریعت ایشان، یکی از ویژگی‌های مهم این گروه جهادی است. یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین برنامه‌های اعضای گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) زاهدان، اسکان و پذیرایی از ۳۰ هزار زائر پاکستانی مراسم اربعین حسینی است که طی برپایی اردوی ۱۴ روزه انجام شد.

محسن تازه‌روز، مدیر گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) شهرستان زاهدان استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با نحوه راه‌اندازی و فعالیت‌های مختلف این گروه جهادی اظهار کرد: گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) در اولین روز از شهریورماه سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده و فعالیت‌های جهادی خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: گروه جهادی ما تاکنون موفق شده است بیش از ۱۱۰ مورد فعالیت ویژه جهادی را در حاشیه شهرستان زاهدان و مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان به سرانجام برساند. فعالیت‌های فراوانی را نیز در شهرستان‌های خاش، زرآباد کنارک و ... در قالب اردوهای چند روزه انجام دادیم که برای مثال می‌توان به برگزاری اردوهای ۱۴ روزه و ۲۰ روزه در هنگام وقوع سیل در مناطق مختلف سیستان و نیز منطقه بنت بلوچستان اشاره کرد.

تازه‌روز با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا در کشور با تشکیل چند کارگروه اقدام به برنامه‌ریزی در این زمینه کردیم، تصریح کرد: اولین کارگروهی که در این رابطه ایجاد کردیم، کارگروه ضدعفونی و تولید و توزیع ماسک بود. این کارگروه با ضدعفونی تخصصی معابر و بیمارستان‌ها آغاز به کار کرد و سپس، اعضای گروه اقدام به تهیه پارچه و دوخت و توزیع ماسک در بین نیازمندان، نمازگزاران مساجد و مدارس حاشیه شهر کردند که در این مدت بیش از هشت هزار ماسک تولید و توزیع شد.
 
مدیر گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) زاهدان ادامه داد: کارگروه بعدی که ایجاد کردیم، اشتغال‌زایی و رفع مشکلات معیشتی نیازمندان بود که در این مدت با ایجاد اشتغال برای افرادی که به واسطه کرونا از کار بیکار شده بودند، سعی در رفع مشکلات ایشان کردیم. در این زمینه با تهیه جوجه مرغ‌های یک ماهه و تهیه یک ماهه خوراک برای مرغ‌ها، به اشتغال‌زایی برای نیازمندان پرداختیم که تأثیرات خوبی نیز داشت. همچنین، نسبت به تهیه مواد اولیه برای کسب و کارهایی که به دنبال بروز بیماری کرونا دچار رکود شده بودند نیز اقدام کردیم که این موضوع باعث رونق این مشاغل شد.

وی با اشاره به ایجاد کارگروه بیماران کرونایی و بخش درمان از سوی گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) نیز بیان کرد: در این طرح، اعضای گروه در قالب کمک به بیماران کرونایی در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها حاضر شده و به کادر درمان یاری رساندند. همچنین برخی از اعضای گروه نیز در حوزه تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی اقدام به فعالیت کردند.

تازه‌روز ادامه داد: گروه‌های جهادی با توکل بر خدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری همیشه در گلوگاه‌های سخت وارد میدان شده و به کمک نیازمندان آمده‌‎اند و تونسته‌‎اند با فعالیت‌های تأثیرگذار خود در دورترین نقاط کشور، یعنی جایی که کمتر مسئولی وارد می‌شود، اقدام به خدمت‌رسانی کنند.

مدیر گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) زاهدان بیان کرد: شاید تنها انتظاری که گروه‌های جهادی از مسئولان نهادهای مختلف دارند، به رسمیت شناختن و حمایت از آن‌هاست. یکی از مشکلاتی که جهادگران با آن روبه‌رو هستند، عدم حمایت مسئولان است. برخی از جهادگران در برنامه‎های جهادی حضور یافته و دچار مشکلات جبران‌ناپذیری شده‌اند که برای مثال در بحث کرونا می‌توان به بیمار شدن جهادگران در بیمارستان‌های محل خدمت‌رسانی و غسال‌خانه‌ها اشاره کرد.

وی افزود: در این کشاکش و سختی‌های معیشتی که دشمن بر ما تحمیل کرده است، می‌توانیم با روحیه جهادی، وحدت، کمک به یکدیگر و نیز انجام کارهایی که در توان هر کدام از ماست، بسیاری از گرفتاری‌ها را برطرف کنیم. نوع نگاه گروه جهادی ما کمک حداکثری به هم‌نوعان است. از دیدگاه ما کمک به شیعه و سنی در یک درجه اهمیت است. به همین دلیل هر زمانی که قصد توزیع بسته معیشتی و کمک مؤمنانه داشتیم، تمامی این کمک‌ها را به صورت مساوی بین این عزیزان تقسیم کرده‌ایم. یعنی همانگونه که به یک کودک اهل تشیع خدمت‌رسانی کرده و کمک می‌کنیم، همانگونه نیز با برادران اهل سنت خود برخورد کرده و شأن و منزلت ایشان را رعایت می‌کنیم.

تازه‌روز اظهار کرد: از دیگر فعالیت‌های این گروه جهادی می‌توان به اسکان و اطعام بیش از ۳۰ هزار زائر پاکستانی اربعین امام حسین(ع) به مدت ۱۴ روز اشاره کرد. همچنین، در ایام پیش از شیوع کرونا نیز به طور متوسط طی هر ماه اقدام به پخت و توزیع غذای گرم(عدس) در بین دانش‌آموزان مدارس مختلف کردیم.

مدیر گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) زاهدان با بیان اینکه امسال نیز بیش از شش هزار پرس غذا در حاشیه شهر زاهدان توزیع کرده‎‌ایم، ادامه داد: گروه جهادی مسجد علی بن‌ابیطالب(ع) طی سال گذشته به عنوان گروه جهادی برتر در جشنواره مالک اشتر انتخاب شده است.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت‌های مهم گروه جهادی ما حرکت در مسیر فعال‌سازی اقتصاد روستاها است که در این رابطه نسبت به ایجاد بازار فروش برای محصولات روستاهای مورد نظر اقدام کردیم. در یکی از روستاهای مدنظر، مردم روستا تبحر ویژه‌ای در کار سوزن‌دوزی داشتند، اما امکان فروش محصولات برای آن‌ها فراهم نبود که در این زمینه با بازاریابی در اصفهان، شیراز و تهران و نیز تغییر در سبک تولید مانند کار بر روی کناره مانتو، پائین شلوار، دستبند، گوشواره‌های سوزن‌دوزی شده و ... بازار نسبتاً خوبی برای این روستا ایجاد شد.

تازه‌روز تصریح کرد: رنگ‌آمیزی دو مدرسه در حاشیه شهرها، تهیه و توزیع ۵۰۰ عدد کیف و نوشت‌افزار، توزیع ۵۰ جفت کفش، ایجاد اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار، آموزش سنگ‌تراشی جهت اشتغال‌زایی، ساخت خانه ۶۰ متری برای نیازمندان، کمک به احداث مدرسه سه کلاسه در خاش، کمک به احداث مدرسه تک کلاسه، ساخت سرویس بهداشتی و حمام در حاشیه شهر زاهدان و ترمیم یک باب منزل از جمله فعالیت‌های گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) بوده است.

مدیر گروه جهادی مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) زاهدان گفت: طبخ و توزیع ۱۵ هزار پرس غذای گرم در حاشیه شهر زاهدان، تولید و توزیع ۱۲هزار ماسک، ذبح ۲۰ گوسفند و توزیع گوشت در میان نیازمندان، اهدای هفت تبلت و دو تلویزیون در بین دانش‌آموزان محروم و نیازمند، اهدای ۱۰ بخاری، ویلچر، تشک مواج و اجاق گاز به محرومان و آب‌رسانی به ۱۰۰ نفر از محله خیرآباد کشاری شهرستان راسک نیز از دیگر فعالیت‌های گروه جهادی ما بوده است.

وی در پایان سخنان با بیان اینکه یکی از بزرگترین دغدغه‌های گروه‌های جهادی عدم به رسمیت شناختن آن‌ها از سوی نهادهای دولتی و عدم پاسخگویی مسئولان است، تصریح کرد: امنیتی بودن استان سیستان و بلوچستان و عدم امکان برگزاری اردوهای جهادی در زمان‌های مشخص، یکی از مشکلات اساسی گروه‌های جهادی استان است، چراکه گروه‌های جهادی بنا به دلایل امنیتی تنها زمانی می‌توانند نسبت به برگزاری اردوهای جهادی اقدام کنند که مجموعه‌های امنیتی به آن‌ها اجازه دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر