پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 61276
تاریخ انتشار: 24 دی 1399 14:13
«کی بی اس» تارنمای رادیو و تلویزیون کره جنوبی در گزارشی با اشاره به سفر دو هیات دیپلماتیک کره ای به تهران برای گفت و گو در مورد مسایل مورد علاقه دو طرف از جمله آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران و رهاسازی کشتی توقیف شده، نوشت که این دو هیات با دست خالی تهران را به مقصد سئول ترک کردند.

«کی بی اس» تارنمای رادیو و تلویزیون کره جنوبی در گزارشی با اشاره به سفر دو هیات دیپلماتیک کره ای به تهران برای گفت و گو در مورد مسایل مورد علاقه دو طرف از جمله آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران و رهاسازی کشتی توقیف شده، نوشت که این دو هیات با دست خالی تهران را به مقصد سئول ترک کردند.

به گزارش راه امروز به نقل از «کی بی اس»، وزارت خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد: با این حال دولت به دنبال این سفر قصد دارد به رایزنی در مورد آزادی نفتکش و خدمه آن با ایران ادامه دهد، در حالی که فعالیت های کنسولی را به طور همزمان و فعالانه تا زمان آزادی خدمه و ملوانان به آنان ارائه می دهد.

یک هیات دولتی به سرپرستی «چوی جونگ کان» معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی، از یکشنبه گذشته تا سه شنبه با مقامات ارشد مختلف ایران دیدار کرد. «کی بی اس» ادعا کرده است که چوی در این دیدارها به توقیف نفتکش کره ای اعتراض کرده و از تهران خواسته است سریعاً کشتی و خدمه را آزاد کند.

گزارش می افزاید: ایران هم در این نشست ها بار دیگر تاکید کرده است که مساله نفت کش توقیف شده یک مساله فنی مربوط به آلودگی دریایی است.

«کی بی اس» می گوید: ایران همچنین قول دادرسی سریع در مورد این کشتی و تضمین برخورد بشردوستانه و خدمات کنسولی مناسب را برای خدمه داده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی ماه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد. سفارت کره جنوبی در تهران دو روز بعد سلامت هر ۲۰ ملوان را تأیید کرد.

به دنبال توقیف این کشتی، کره جنوبی دو هیات دیپلماتیک شامل یک هیات به سرپرستی «کو کیونگ سوک» مدیرکل امور آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه در روز پنجشنبه و یک هیات هم به سرپرستی «چوی جونگ کان» معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی در روز یکشنبه به تهران اعزام کرد که بر اساس گزارش رسانه های کره ای این دو هیات دست خالی تهران را ترک کرده اند.

به گزارش ایرنا، این اظهارات مقامات کره جنوبی در حالی است که عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در دیدار روز گذشته با "چویی جونگ کان" قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که در تهران به سر می برد، به کره جنوبی توصیه کرد از سیاسی کردن موضوع و تبلیغات بی حاصل خودداری کرده و اجازه دهد روال قانونی رسیدگی در دادگاه مربوطه در آرامش طی شود.

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به درخواست قائم مقام وزیر خارجه کره مبنی بر کمک به حل موضوع توقیف نفتکش کره‌ای همچنین خاطر نشان کرد که توقیف این کشتی در خلیج فارس و آب‌های ایران صرفا اقدامی بر پایه ملاحظات فنی و به دلیل آلودگی زیست محیطی بوده و رسیدگی به موضوع از سوی مقامات قوه قضائیه آغاز شده است.

قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی نیز در دیدار با معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد که سفر وی به تهران نشان دهنده اهمیتی است که آن کشور برای توسعه مناسبات با ایران قائل است و کره جنوبی در صدد است در سال جدید میلادی با حل مشکلات در روابط دو کشور، اعتماد را به روابط بازگرداند.

عراقچی همچنین در این دیدار با اشاره به مسدود شدن منابع مالی ایران در کره جنوبی اظهار داشت: حدود دو سال و نیم است که بانک‌های کره‌ای به طور غیر قانونی منابع ارزی ایران را به دلیل آنچه ترس از تحریم‌های آمریکا ذکر می‌شود، مسدود کرده‌اند. این اقدام که تنها تسلیم شدن در برابر باج خواهی آمریکا است قابل قبول نیست و طبعا توسعه روابط تنها زمانی معنا دار خواهد بود که این مشکل حل شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در این دیدار خواستار اهتمام جدی سئول برای یافتن ساز وکار لازم برای حل این موضوع به عنوان اولویت اول در روابط دو کشور شد.

پیش از این، یک مقام کره جنوبی به خبرگزاری رسمی این کشور گفته بود: چویی هنگام گفت و گو با معاون وزیر خارجه ایران، ابتدا تقاضای کشورش برای آزادی سریع شهروندان و کشتی توقیف شده را مطرح کرده است.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی مدعی شده است: ایران اگرچه می گوید توقیف این کشتی صرفاً به دلیل "مسائل فنی" است اما برخی ناظران معتقدند توقیف اموال و دارایی های ایران که بیش از ۷ میلیارد دلار ارزش دارد، هم در این زمینه قابل تصور است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی ماه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد. سفارت کره جنوبی در تهران روز چهارشنبه گذشته سلامت هر ۲۰ ملوان را تأیید کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر