پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 61262
تاریخ انتشار: 24 دی 1399 10:41
سید محمود فاطمی عقدا کارشناس بازار مسکن در گفت وگو با «راه امروز»:

افزایش وام بانکی مسکن به نفع خریدار نیست

یک کارشناس بازار مسکن در رابطه با تسهیلات مسکن به «راه امروز» گفت: تسهیلات بخش مسکن باید مانند سایر کشورها به حوزه ساخت و ساز و در واقع تولیدکننده اختصاص یابد.
به گزارش راه امروز: در سال‌های گذشته شاهد افزایش مبلغ تسهیلات مسکن بودید تسهیلاتی که به یقین نتوانست منجر به خانه‌دار شدن بسیاری از متقاضیان مصرفی باشد که این خود گویای بی‌تأثیر بودن افزایش تسهیلات مسکن است تا جایی که بنا به گفته کارشناسان بالا رفتن مبلغ تسهیلات مسکن خود عاملی برای ایجاد وضعیت نامطلوب بسیاری از بانک ها شد.

به دنبال شرایط اقتصادی موجود در کشور بخش مسکن نیز در رکود به سر می برد. کاهش 43 درصدی حجم معاملات در آذر ماه نسبت به ماه قبل نشان از ابر رکود در بازار مسکن است. افزایش قیمت ها در بخش مسکن به گونه ای رقم خورد که خرید خانه برای هر فردی به سادگی امکانپذیر نیست. مباحث متفاوتی در رابطه با ارائه راهکارها برای خروج از رکود در بازار مسکن مطرح است. یکی از این راهکارها ارائه وام بانکی متناسب با شرایط تورمی به خانه اولی ها است.

 

ارائه تسهیلات به سازنده یا مصرف کننده؟ 

سید محمود فاطمی عقدا در این رابطه به خبرنگار «راه امروز» گفت: افزایش تقاضا در قالب هر نوع تسهیلاتی باعث تاثیر منفی در بازار مسکن خواهد شد. بنده با افزایش وام بانکی مسکن مخالف هستم. در واقع اینگونه اقدامات تورم در حوزه مصرف را بیشتر می کند و با افزایش قیمت مسکن، قدرت خرید خانه اولی ها را کاهش می دهد. 
وی ادامه داد: تنها در شرایطی ارائه تسهیلات صحیح است که 60 تا 70 درصد از هزینه ساخت به سازنده و سمت عرضه اختصاص پیدا کند. ما باید به تولیدکننده تسهیلات بدهیم تا بعد به خریدار منتقل شود.
این کارشناس بازار مسکن افزود: اگر واحدهای تولید شده با تسهیلات اخذ شده به خریدار منتقل شود قیمت مسکن دچار تلاطم نخواهد شد.

فاطمی عقدا تصریح کرد: اختصاص تسهیلات مسکن به تولیدکننده در بازار مسکن اثر تورمی نخواهد داشت. این اتفاق توان سازنده را بالا می برد. در زمان کوتاهی واحدهای ساخته شده عرضه می شود. در این شرایط خریدار تسهیلات کاملی را تحویل می گیرد.

وی بیان کرد: اختصاص تسهیلات به تولید کنندگان در دنیا انجام شده است. اما متاسفانه ما در کشور یک سیاست واحد و اثرگذار در حوزه تسهیلات مسکن نداریم. تسهیلاتی که به عنوان وام به خریدار و یا به سازندگان اختصاص می یابد جوابگو نیاز مسکن نیست. 

فاطمی عقدا در پایان تاکید کرد: همه  تسهیلات در حوزه مسکن باید به سمت ساخت و ساز هدایت شود. در این صورت قطعا شاهد آثار مثبتی در بخش مسکن خواهیم بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر