جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 61099
تاریخ انتشار: 18 دی 1399 11:54
بازارهای مالی چه واکنشی به کودتای «ترامپ» نشان دادند؟

واکنش بازارها به تنش در کنگره آمریکا

بازارهای مالی تاکنون از نشان دادن واکنش احساسی به تحولات دیشب خودداری کرده اند.
به گزارش راه امروز: پس از ورود هواداران ترامپ به بخش هایی از ساختمان کنگره آمریکا، اکنون اوضاع تا حد زیادی کنترل شده، اما جو امنیتی سنگینی در اطراف کنگره وجود دارد. دونالد ترامپ از هواداران خود درخواست کرده است کنگره را ترک کنند اما بار دیگر بر ادعای تقلب در انتخابات تاکید کرده است.  با اصرار ترامپ بر موضع خود، برخی از شبکه های اجتماعی نظیر توییتر حساب کاربری ترامپ را به طور موقت تعلیق کردند. بازارهای مالی کماکان واکنش شدیدی به اوضاع نشان نداده اند و انتظار آرام تر شدن شرایط را دارند.   اما ببینیم بازارها چه واکشی به تنش به وجود آمده در کنگره آمریکا داشتند. برخی تحلیل ها حکایت از این دارد که بازارهای مالی تاکنون از نشان دادن واکنش احساسی به تحولات دیشب خودداری کرده اند. اما برخی از پیش بینی ها نیز حاکی از این است که در پی تنش و مشاجره درباره نتیجه انتخابات آمریکا، قیمت طلا افزایشی است. به طوریکه بامداد امروز چنین اتفاقی رخ داد اما طلا نتوانست صعود چشم گیری داشته باشد.


در آمریکا آشوب سیاسی در حال رخ دادن است که برخی آن را «کودتای ترامپ» نیز می‌نامند. مسلح بودن طرفداران ترامپ و خشونت آن‌ها در ساختمان کنگره، بازار را وحشت‌زده کرده است. به طوری که به نظر می‌رسد فعلاً سرمایه‌گذاران از هر اقدامی دست نگه داشتند. در روزی که اتفاقات سیاسی از مسیر صندوق رای کاملا وفق مراد بازارها بود تنش ها به یکباره کار را خراب کرد. روز گذشته انتخابات ایالت جورجیا برای سنای به مرحله آخر رسید. پیروزی هر حزب در این انتخابات می توانست ترکیب اکثریت را تغییر دهد. اگر بایدن اکثریت سنا را کنار خود داشته باشد از نظر بازارها یعنی کار برای بسته های مالی بزرگتر برای احیای اقتصاد آمریکا آسانتر است. تحت تاثیر پیشتازی نامزدهای دموکرات در این ایالت بازارهای سهام روز خوبی را پشت سر گذاشتند. 
بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شاخص میانگین صنعتی داوجونز و اس‌اندپی۵۰۰  در روز چهارشنبه به بالاترین حد خود رسیدند. شاخص داو 466 واحد یا 1.5 درصد صعود کرد. داو در اوایل روز کاری چهارشنبه برای مدت کوتاهی بیش از 600 واحد افزایش یافت S&P 500 نیز حدود یک درصد پیشرفت کرد. سهام پس از ورود معترضان به ساختمان کنگره آمریکا درحالی‌که نمایندگان مجلس برای شمارش آرا کالج و اعلام جو بایدن به‌عنوان برنده انتخابات ، به بالاترین سطح خود رسید. در همین حال، شهردار واشنگتن دستور منع آمدوشد در این شهر را صادر کرد.

اما رویترز نوشت: بازارهای مالی تاکنون از نشان دادن واکنش احساسی به تحولات دیشب خودداری کرده اند.

بازار ارز

در بازار ارز، پوند کماکان بدون تغییر به ازای ۱.۳۵۹ دلار مبادله می شود. یورو با صعود خفیف ۰.۰۰۶ درصدی به ۱.۲۳۲ دلار رسیده است و فرانک نیز با کمی افزایش ( معادل ۰.۰۵ درصد) به ۱.۱۳۷ درصد رسید. 

بازار سهام 
به جز نزدک کامپوزیت، هر چهار شاخص عمده دیگر وال استریت روند صعودی خود را حفظ کردند. نزدک کامپوزیت ۰.۶۱ درصد پایین رفت اما شاخص نیویورک کامپوزیت صعود نیرومند ۱.۷۴ درصدی را به ثبت رساند. در اروپا هیچ تغییری در چهار شاخص اصلی ( فوتسی ۱۰۰ انگلیس، کک ۴۰ فرانسه، دکس ۳۰ آلمان و ایبکس اسپانیا) ایجاد نشده است.

در آسیا معاملات مجددا از سر گرفته شده است و تا لحظه تنظیم این گزارش ( ۲.۳۰ به وقت شرقی) به جز شاخص هانگ سنگ بورس هنگ کنگ که ریزش ۰.۲۲ درصدی داشته است، سایر شاخص های مهم از جمله نیک کی ۲۲۵ ژاپن و شانگهای کامپوزیت چین صعودی بوده اند و به ترتیب ۱.۶ درصد و ۱.۷۷ درصد بالا رفته اند.

ارزهای دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتالی نیز هنوز روند صعودی بسیاری از ارزها از جمله بیت کوین، اتریوم و لایت کوین ادامه دارد. 

بازار اوراق قرضه

طبق اعلام بلومبرگ، تقاضا برای خرید قراردادهای آتی در بین معامله گران افزایش یافته است، چرا که به عقیده آن ها دوران ریاست جمهوری بایدن دوره آرام تری از دوره فعلی خواهد بود. در بازار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا واکنش ها متفاوت بود؛ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله به ۱.۰۶۲ درصد افزایش یافت اما بازدهی اوراق دو ساله با کاهش ۰.۰۱ درصدی به ۰.۱۴۳ درصد رسید.


قیمت طلا صعود کرد
اما بنابه گزارش اقتصاد نیوز و بر اساس گزارش کیتکو درحالی‌که نمایندگان مجلس در حال بحث در مورد صدور گواهینامه پیروزی جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب بر دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور مستقر بودند ، طلا از پایین‌ترین سطح روزانه خود افزایش پیدا کرد. طلا در روزی که گذشت با یک ریزش سنگین به قیمت به ۱۹۰۶ دلار رسید اما در ادامه توانست تا حدی از زیان خود را جبران کند و کمی بالا برود. در پایان روز کاری قبل طلا در سطح 1918 دلار بسته شد که در مقایسه با قیمت بسته‌شده در روز سه‌شنبه 30 دلار کمتر بود. درست در همان زمانی که تظاهرکنندگان طرفدار ترامپ با نقض موانع امنیتی وارد سنای آمریکا شدند

معاملات آتی طلای فوریه با 1923 دلار معامله ، 1.57 درصد کاهش در روز را به همراه داشته است.

بر اساس گزارش اینوستینگ، با توجه به «کودتای ترامپ» که در حال حاضر در واشنگتن رخ‌داده است، بازار به نظر می‌رسد ترسیده و از معاملات دست نگه‌داشته است. سرمایه‌گذاران فعلاً نه خرید می‌کنند و نه فروش.


بیت کوین به راه خود ادامه می‌دهد
بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قیمت بیت کوین روز چهارشنبه اوج گرفت و به بالاترین سطح جدید خود رسید ، صعود ارز رمزنگاری‌شده به‌شدت ادامه داد. بر اساس داده‌های Coin Metrics ، قیمت بیت کوین سه‌شنبه‌شب به بیش از 35000 دلار افزایش یافت و به بالاترین قیمت روزانه 35،821 دلار رسید. این در حالی است که صبح چهارشنبه اندکی سود کرد و در حدود 34،625 دلار 2٪ بالاتر معامله شد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش سرمایه‌گذاری در این بازار، حضور موسسه‌ها و شرکت‌های معتبر در این بازار است. سرمایه‌گذارانی که در ماه‌های گذشته به این بازار توجه نمی‌کردند در حال حاضر دارایی‌های خود را به‌سوی این بازار حرکت دادند.

ثبات در قیمت نفت
نفت وست تگزاس اینترمدییت در روزی که گذشت با کمتر از نیم درصد افزایش با قیمت ۵۰ دلار و ۱۶ سنت در بازار به فروش رسید. نفت خام برنت نیز با اندک افزایش به قیمت ۵۳ دلار و ۸۱ سنت رسید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر