شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 60466
تاریخ انتشار: 03 دی 1399 17:43
دبیر شورای نگهبان: مسئولان آرامش کشور را بهم نزنند

انتقاد تند جنتی از حسن روحانی

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان سخنان اخیر رییس جمهور را "خلاف قانون اساسی" و "علیه شورای نگهبان" دانست.

به گزارش راه امروز؛احمد جنتی دبیر شورای نگهبان سخنان اخیر رییس جمهور را "خلاف قانون اساسی" و "علیه شورای نگهبان" دانست. جنتی همچنین از رویکرد دولت در سیاست خارجی و طرح بحث مذاکره با آمریکا انتقاد کرد.

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح امروز (۳ دی ۱۳۹۹) در نطق پیش از دستور خود در جلسه این شورا با ابراز تاسف از اظهارات "نادرست" و "حاشیه ساز" رئیس جمهور درباره مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گفت: «من در تعجبم چرا در این شرایط که به دلیل سوء تدبیری‌های برخی مسئولان مردم با مشکلاتی همچون گرانی و تورم مواجهه هستند و همه باید جهت رفع آنها بکوشند، آقای رئیس جمهور اظهارت خلاف قانون اساسی علیه شورای نگهبان مطرح می‌کنند که اصلا در شان ایشان نبود.»

او تاکید کرد: "شورای نگهبان بر اساس نص صریح قانون اساسی به وظایفی که بر عهده‌اش قرار گرفته شامل تطبیق مصوبات با شرع مقدس و قانون اساسی، نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی عمل می‌کند."

آیت الله جنتی ابراز امیدواری کرد که مسئولان آرامش کشور را بهم نزنند و به وظایف قانونی خود عمل کنند.‌

حسن روحانی رییس جمهور چند روز پیش تفاسیر شورای نگهبان از اصول قانون اساسی را به چالش کشید.او گفت: «شورای نگهبان در برداشت آخر خود تفسیری داشته که مساله مهمی است. البته آن در دوره‌های ابتدای انقلاب برداشت دیگری داشتند. باید حقوقدانان برای آن فکر کنند. در هر دوره‌ای یک جور تفسیر می‌کنند و گرنه ممکن است شورای نگهبان در دوره دیگری تفسیر دیگری ارائه دهد.»

او همچنین نظارت مجلس بر وزرا را زیر سوال برد و گفت: «در قانون نظارت بر کار وزرا وجود ندارد و این رییس جمهوری است که بر کار وزیر نظارت می‌کند. به عبارتی نظارت بر کار وزیر از وظایف رییس جمهوری است و رییس جمهوری اختلاف دو وزیر را حل می کند و هماهنگی بین دو وزیر یا چند وزیر بر عهده رییس جمهوری است.»

مخالفت با طرح بحث مذاکره با آمریکا 
آیت الله جنتی در بخش دیگری از سخنان خود از رویکرد سیاست خارجی دولت انتقاد کرد و با تاکید بر اینکه متاسفانه در سخنان برخی از مسئولان همچنان بحث مذاکره با آمریکا دیده می‌شود، گفت: «پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، اختلافات و شکاف‌های عمیق و قدیمی در این کشور روز به روز افزایش پیدا کرده و موجب آبروریزی آنها شده؛ و علیرغم کینه توزی های سران رژیم آمریکا علیه مردم خوب کشورمان، عجیب است که عده‌ای همچنان بر طبل مذاکره با آمریکا که سراسر درگیر مشکلات خودش است، می‌زنند.»

او افزود: «همان طور که بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند، علاج مشکلات کشور، در توجه و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است که امیدواریم مسئولان به جای نگاه به خارج کشور، به خود آمده و ظرفیت‌های عظیم داخلی را فعال کنند.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر