جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 59861
تاریخ انتشار: 20 آذر 1399 20:03
واکنش نماینده مجلس به پیشنهاد چین برای مذاکرات فرابرجامی:

بعید است پکن بخواهد در این مسیر آمریکا را همراهی کند!

یک نماینده مجلس گفت: مذاکرات فرابرجامی عملیاتی نخواهد شد، چراکه در راستای سیاست‌های کلان کشور که توسط رهبری تنظیم و تعیین می‌شود، قرار ندارد. قطعا نه مجلس و نه مقام معظم رهبری به دولت اجازه چنین مذاکره‌ای را نخواهد داد.
به گزارش راه امروز: علیرضا نظری در پاسخ به پرسشی درمورد پیشنهاد چین مبنی بر انجام مذاکرات فرابرجامی، گفت: اول از همه باید درباره صحت و سقم این مساله بیشتر تامل کرد. ولی در هرصورت برجام خوب یا بد در یک مقطعی مشخصا تیرماه 94 به امضا رسید و بر اساس آن طرفین تفاهم‌نامه متعهد به انجام اقدامات و وظایفی نسبت به آن شدند. ایران به عنوان یکی از طرفین برجام به تمامی تعهدات خودش عمل کرد و بازرسان طی بازرسی‌هایی که در 12 مقطع مختلف داشتند این موضوع را تایید کرده و حتی ابراز داشتند که ایران بیش از تعهدات خود را اجرایی کرده است.

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخلاف ایران، آمریکا و اروپاییان به تعهدات خودشان در برجام عمل نکردند و آنان به دنبال راه‌های دیگری مانند پلیس بد و پلیس خوب برای سردرگم کردن ایران رفتند ولی واقعیت این است که امروز تمامی آن راه‌ها و رفتارها بر آنان بسته است و مصوبه اخیر مجلس نیز تکلیف را برای آنان مشخص کرده است. این مصوبه اذعان دارد که برجام همچنان برقرار خواهند ماند ولی طرف‌های غربی برجام باید ظرف مدت مشخص شده در مصوبه تعهدات خودشان را انجام بدهند، وگرنه ایران نیز مانند آنها از برجام خارج شده و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خودش را از سرخواهد گرفت.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه آمریکا با عدم وفاداری به تعهداتش باعث شده تا امروز برای ایران، بودن و نبودش مهم نباشد، گفت: ایران خسارات ناشی از عدم تعهد آمریکا در قبال برجام را متحمل شده است و لذا حضور یا عدم حضور آمریکا در برجام برای ایران دیگر ثمری ندارد. این حرف‌ها که گفته می‌شود، آمریکا می‌خواهد برگردد و برجام زنده بماند، حرف‌های باب طبع آمریکایی‌هاست. چه بایدن و چه ترامپ دوست دارند که برجام برقرار باشد تا از طریق آن بتوانند محدودیت‌های مطلوب خودشان را علیه ایران حفظ کنند.

وی افزود: به نظر من بعید است که چین بخواهد در این مسیر آمریکا را علیه ایران همراهی کند. البته چین و آمریکا در برخی موضوعات با هم وجود اشتراکی دارند ولی در مسائل بین‌المللی چنین اشتراکی وجود ندارد. چین و روسیه مانند ایران مورد محدودیت‌های یک طرفه از جانب آمریکا قرار گرفتند و همین عملکرد آمریکایی‌ها باعث شده تا آنان نتوانند چین و روسیه را علیه ایران تحریک کنند. مضاف بر اینکه مسیر ایران هم در برجام مشخص شده و دولت هم موظف به اجرای آن است.

نظری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان مذاکرات فرابرجامی برای ایران با 1+5 و مشخصا آمریکا وجود خواهد داشت، تصریح کرد: چنین مذاکراتی عملیاتی نخواهد شد. چراکه در راستای سیاست‌های کلان کشور که توسط رهبری تنظیم و تعیین می‌شود، قرار ندارد. آن زمانی هم که این اتفاقات رخ داد، مقام معظم رهبری صرفا با مذاکره ایران با 1+5 فقط در خصوص بحث هسته‌ای موافقت کردند ولی در نهایت دیدیم که دولت این بحث را به مذاکره دو جانبه با آمریکا پیش برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما نتیجه مذاکره با آمریکا را تجربه کردیم و امروز زمان آن است که به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت کنیم که این مساله در مجلس در حال پیگیری است و نمایندگان با مصوبه اخیر در این مسیر گام برداشتند. قطعا نه مجلس و نه مقام معظم رهبری به دولت اجازه چنین مذاکره‌ای را نخواهد داد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر