شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 59736
تاریخ انتشار: 17 آذر 1399 23:35
رییس کل بانک مرکزی گفت: کسانی که فکر می‌کردند دولت قصد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارد جوسازی کردند و به بخشی از اهداف خود نیز رسیدند. این افراد کالاهای اساسی را اضافه‌تر از میزان برنامه‌ریزی شده وارد کرده‌اند.
به گزارش راه امروز:   رییس کل بانک مرکزی امشب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح وضعیت بازار ارز، قانون جدید چک و بررسی آخرین خبرهای حوزه بانکی پرداخت.


عبدالناصر همتی در ابتدای صحبت های خود، درباره احتمال دستیابی به هدفگذاری تورمی انجام شده، افزود: بانک مرکزی هدف‌گذاری تورمی را براساس یکسری از متغیرها انجام داده و زمانی که این هدفگذاری انجام شد، نرخ دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان بود با این حال هنوز پیش‌بینی می‌کنیم که در یکساله منتهی به خرداد سال ۱۴۰۰ که پایان دوره یکساله هدفگذاری خواهد بود، بتوانیم به تورم ۲۲ تا ۲۴ درصدی نزدیک شویم.

او ادامه داد: با روندی که بازار ارز در پیش گرفته و با اقدام هایی که انجام شده و اتفاقاتی که در رشد اقتصادی و تجارت خارجی در حال صورت گرفتن است، از این پیچ گذر خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: هدف اصلی ترامپ فروپاشی نظام اقتصادی ایران بود که به نتیجه نرسید و اکنون زمان به نتیجه رسیدن مقاومت مردم ایران است و متغیرهای اقتصادی نشان می‌دهند که روزها و ماه‌های بهتری را در پیش رو خواهیم داشت.

جوسازی درباره رسوب کالا 

او در ادامه اخبار منتشر شده درباره رسوب کالاهای اساسی در گمرک  را نادرست خواند و گفت: موضوع اینگونه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود نیست و ماهانه ۳ میلیون تن کالا و از ابتدای سال، ۲۳ میلیون کالا از گمرک تخلیه شده و این جریان ادامه دارد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: کسانی که فکر می‌کردند دولت قصد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارد جوسازی کردند و به بخشی از اهداف خود نیز رسیدند. این افراد کالاهای اساسی را اضافه‌تر از میزان برنامه‌ریزی شده وارد کرده‌اند.

بنابر آمار اعلامی از سوی همتی،  بانک مرکزی برای سال ۹۹ معادل ۸ میلیارد دلار تعهد تامین ارز داشته که از این میزان ۵.۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و ۲.۵ میلیارد دلار برای دارو بوده است.

این مقام مسوول در دولت،  با تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت‌های ارزی پیش آمده برای کشور تامین ارز بیش از میزان برنامه‌ریزی شده امکان‌پذیر نیست، افزود: تاکنون که ۹ ماه از سال گذشته بانک مرکزی از ۸ میلیارد دلار تعهد خود، ۷ میلیارد دلار را تامین کرده است.

او همچنین با بیان اینکه علت کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت آنها تنها ترخیص کالاها و تامین ارز نیست، گفت: ما در نظام توزیع مشکل داریم و همچنین در بخش‌های اجرایی مشکلاتی وجود دارد که مسئولان مربوطه تلاش می‌کنند این مشکلات را رفع کنند.

دلار ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمتها

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بسیاری از کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اما افزایش قیمت‌های زیادی در بازار داشته است برای مثال کنجاله با ارز دولتی وارد شده و باید پرسید اکنون چرا در بازار با این قیمت‌ها به فروش می‌رسد؟

وی همچنین درباره واردات اعتباری نیز گفت: بانک مرکزی اعلام کرده که با واردات اعتباری موافق است به شرط اینکه به محض موافقت بانک مرکزی کالا را وارد کشور کنند، اما واردکنندگان به جز دو شرکت که رقم بالایی هم نبوده است به ما اعلام نکرده‌اند.

 صدور چک حامل از ۲۲ آذرماه حذف می شود

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط جدید در صدور چک را به تدریج اجرا می‌کنیم گفت: در شورای پول و اعتبار هم مطرح شد و از رئیس جمهور هم درخواست کرده ایم که به علت شرایط کرونا شرایط جدید صدور چک را به تدریج اجرا کنیم. همتی با اشاره به اینکه از اواخر این ماه مردم می‌توانند به روش‌های جدید چک صادر کنند افزود: از ۲۲ آذر دیگر چک در وجه حامل نخواهیم داشت و به طور کلی حذف می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر