شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 59257
تاریخ انتشار: 06 آذر 1399 19:03
گیلبرت اقدام به عکسبرداری از اماکن مذهبی قم و شهر ری تحت عنوان توریست می‌کند تا حضور خود در ایران را عادی جلوه دهد و در این مدت سعی می‌کند به مبارزان بحرینی خود را نزدیک کند.
به گزارش راه امروز؛«کایلی مور گیلبرت» تبعه انگلیسی استرالیایی که به جرم اقدام علیه امنیت ملی ایران و جاسوسی برای موساد در دادگاه انقلاب محکوم شده بود با ۳ ایرانی تبادل شد.

مور گیلبرت دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج و استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن استرالیا است که به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در دادگاه بدوی به ده سال حبس محکوم شد. مور گیلبرت به حکم صادر شده در دستگاه قضائی اعتراض می‌کند، قضات دادگاه تجدید نظر اعتراض وی را نپذیرفته و حکم صادره برای وی قطعی شد.


دیروز و با سپری شدن ۲ سال از محکومیت گیلبرت، در نهایت نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفت او را با ایرانی تبادل کند.
کایلی مور گیلبرت متولد سال ۱۹۸۷ در استرالیاست که در خانواده مسیحی به دنیا آمده و سپس مذهب خود را به یهودیت تغییر داد.

این تبعه استرلیایی-انگلیسی در سال ۲۰۱۷ با پوشش علمی و تحقیقاتی پیرامون موضوع «رابطه ایران با شیعیان بحرین پس از بیداری اسلامی» وارد ایران می‌شود.

آنگونه که خبرگزاری های داخلی نوشته اتند "گیلبرت اقدام به عکسبرداری از اماکن مذهبی قم و شهر ری تحت عنوان توریست می‌کند تا حضور خود در ایران را عادی جلوه دهد و در این مدت سعی می‌کند به مبارزان بحرینی خود را نزدیک کند."

برخی از رسانه‌ها عنوان کردند که از جمله مأموریت‌های مور گیلبرت جمع آوری اطلاعات گروههای نزدیک به محور مقاومت در سوریه و دسترسی به اطلاعات نظامی و اقتصادی ایران و جبهه مقاومت بوده است.

این تبعه استرالیایی انگلیسی تا امروز ۲ سال از ۱۰ سال محکومیتش را در زندان قرچک ورامین و زندان اوین گذراند.

در دورانی که گیلبرت در زندان دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد برخی از رسانه‌های غربی ادعا کردند کایلی مور گیلبرت در زندان ورامین خودکشی کرده است که پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر طی گزارشی با رد این شایعه، اعلام کرد کایلی مور گیلبرت در زندان مانند سایر زندانیان از خدمات درمانی بهره‌مند است.

از سوی دیگر روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران با تکذیب خبر رسانه‌های غربی، بر حفظ سلامتی کامل مددجویان فارغ از هر گونه ملیت، دین، زبان و قومیت بدون هیچ تبعیضی تاکید نموده و اعلام کرد که این امر را جزو اولویت‌های اقداماتش می‌داند.

(تصاویر) کایلی مور گیلبرت کیست و چرا در ایران زندانی شد؟گیلبرت مور در دانشگاه الزهرا 
علاوه بر این سید عباس موسوی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در ۷ دی ماه ۱۳۹۸ در مورد وضعیت خانم گیلبرت تبعه استرالیایی انگلیسی اظهار داشت: "ایشان به اتهام نقض امنیت ملی ایران دستگیر شده و دادگاه صالحه نیز با رعایت تمام قوانین مربوطه حکم مقتضی صادر کرده است."

وی گفته بود: "تجربه نشان داده است جمهوری اسلامی ایران تسلیم جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی نمی‌شود و این شهروند استرالیایی مانند هر محکوم دیگری که حکم قضائی دارد، دوره محکومیت خود را با برخورداری از همه حقوق قانونی طی می‌کند."

استقبال استرالیا از آزادی کایلی مور گیلبرت

استرالیا از آزادی «کایلی مور گیلبرت»، استقبال کرد.

ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بی نهایت خوشحال هستیم و از آزادی کایلی مور گیلبرت در ایران و بازگشت او به خانواده اش احساس راحتی می‌کنیم.

او در ادامه افزود: دولت استرالیا پیوسته مخالف عللی است که طی آن مور گیلبرت بازداشت و محکوم شده بود.

همچنین کایلی مور گیلبرت نیز امروز پنجشنبه از حامیان خود و نیز تلاش‌های امنیتی صورت گرفته برای آزادی وی تشکر کرد.

کایلی مور گیلبرت پس از ترک ایران اعلام کرد از کار‌های انجام شده برای آزادی وی سپاسگزار است.

او در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه استرالیا منتشر شد، اعلام کرد: از شما و تمامی کسانی که من و کمپین من را برای آزادی ام حمایت کردید، متشکر هستم.

همچنین «اسکات موریسون» وزیر خارجه استرالیا امروز، پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد با کایلی مور گیلبرت پیش از ترک خاک ایران صحبت کرده است.

موریسون همچنین اعلام کرد: من همیشه به معجزه معتقد بودم و من تنها برای این مسأله سپاسگزارم.

نخست وزیر استرالیا در ادامه افزود: به نظر می‌رسد او در مکالماتی که داشتیم، در روحیه خوبی به سر می‌برد؛ اما مسائل بسیاری وجود دارد که باید انجام شود.

طبق اعلام خبرگزاری رویترز، کایلی مور گیلبرت به محض رسیدن به استرالیا، به مدت دو هفته قرنطینه خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر