شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 58983
تاریخ انتشار: 29 آبان 1399 22:43
چین درهایش را به روی تجارت خارجی می‌گشاید

تصمیم بزرگ چین

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین گفته است که چین "اقتصاد عظیم" خود را به روی واردات کالاها و خدمات با کیفیت بالاتر می‌گشاید.
به گزارش بی بی سی، شی که در نشست مجازی مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام - آپک - سخن می‌گفت، افزود که کشورش آماده است تا با کشورهای بیشتری پیمان تجارت آزاد امضا کند.

علاوه بر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، چند کشور دیگر از جمله استرالیا، ایالات متحده، روسیه و کانادا در آپک عضویت داردند. نشست جاری تا روز جمعه ادامه دارد اما هنوز مشخص نیست که آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در این نشست سخنرانی خواهد کرد یا نه.

ترامپ از نشست‌های قبلی این مجمع برای ارائه دیدگاه خود در مورد آینده تجارت جهانی استفاده کرده و به خصوص از چین به خاطر آنچه که حمایت از صادرات و ایجاد مانع در برابر واردات خوانده انتقاد به عمل آورده است.

چین و ایالات متحده از سال ۲۰۱۸ بر سر مسائل حساسی مانند تعرفه‌های واردات و فعالیت شرکت‌های فنآوری چینی در آمریکا درگیر اختلاف تجاری بوده‌اند.

شی در سخنرانی روز پنجشنبه تکذیب کرد که کشورش در نظر دارد از همکاری با سایر کشورها در زمینه کاهش آلودگی محیط زیست خودداری کند و همچنین نسبت به سیاست حمایت تجاری توسط سایر کشورها هشدار داد.

شی گفت: "ما با خودداری از همکاری زیست محیطی یا ایجاد یک محفل کوچک از چند کشور به منظور بیرون نگاه داشتن سایر کشورها در صدد برنخواهیم آمد که در جهت خلاف سیر تاریخ حرکت کنیم."

تجارت آزاد
سخنرانی شی در حالی ایراد شده که آخر هفته گذشته چین یک توافقنامه تجارت آزاد منطقه‌ای را با تعداد زیادی از کشورها امضا کرد. این توافقنامه تقریبا شامل یک‌سوم کل تولید ناخالص جهان می‌شود.

برنامه‌ریزی برای این توافقنامه که «مشارکت جامع اقتصادی منطقه‌ای» (RCEP) نام دارد کمابیش یک دهه به طول انجامیده و کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و ۱۲ کشور آسیایی دیگر در آن عضویت دارند.

شی افزود: «در دنیای امروز که جهانی شدن اقتصادی به یک روند برگشت‌ناپذیر تبدیل شده است، هیچ کشوری با بسته نگه داشتن درهای خود نمی‌تواند به رشد و توسعه دست یابد.»

در حال حاضر، چین درگیر اختلافات تجاری با تعدادی از کشورها از جمله استرالیاست که یک تعرفه ۸۰ درصدی را بر واردات جو از آن کشور اعمال کرده است.

ماه گذشته، شی و دیگر رهبران چین برنامه پنج ساله توسعه و اهداف اصلی این کشور برای ۱۵ سال آینده را ارائه دادند.
هدف نهایی این طرح تبدیل چین به کشوری «با درآمد سرانه بالا» تا سال ۲۰۲۵ و دستیابی به موقعیت کشوری با "اقتصادی با توسعه یافتگی متوسط" تا سال ۲۰۳۵ است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر