شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 58979
تاریخ انتشار: 29 آبان 1399 22:08
سخنان تازه عادل جبیر چه معنایی دارد؟

پیام عربستان به بایدن در رابطه با ایران

عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور خود را برای شرایطی که دیگر نتوان مانع از ساخت سلاح اتمی توسط ایران شد، آماده می‌کند.
بیگدلی گفت: «سخنان عادل جبیر مخاطبش آمریکا و به ویژه جو بایدن است، به بایدن پیام می‌دهد که اگر می‌خواهی سر مسائل مختلف با ایران مذاکره کنی ما مدعی هستیم. با توجه به ورود اسرائیل به منطقه، عربستان و امارات پشتوانه بیشتری برای فشار به آمریکا در رابطه با ایران دارند. بایدن هم احتمالا در ارتباط با ایران محتاطانه عمل می‌کند و آنقدر معطل می‌کند تا پالس‌هایی بیشتری به ایران دهد که مذاکره باید با ابعاد جدیدتری باشد.»

عادل الجبیر، مشاور عالی دولت در امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری آلمان تأکید کرد: «به طور قطع این یک گزینه است.» او گفت، در صورتی که ایران به قدرت اتمی بدل شود، کشور‌های دیگر نیز پیروی خواهند کرد: «عربستان سعودی با صراحت تمام گفته است، هر کار ممکن را انجام خواهد داد، تا از مردم و قلمرو کشورش حفاظت کند.»

دولت ترامپ خواستار یک توافقنامه گسترده‌تر از برجام با جمهوری اسلامی ایران است تا نه تنها مانع از ساخت سلاح اتمی توسط ایران شود، بلکه برنامه موشکی و دخالت‌های ایران در مناقشه‌های منطقه‌ای را نیز متوقف کند. عربستان سعودی از این سیاست حمایت می‌کند. جبیر گفت: «ما معتقدیم که ایران تاکنون تنها در برابر فشار بوده که واکنش نشان داده است.»

الجبیر در برابر این پرسش که آیا با جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری تغییری در سیاست آمریکا در منطقه رخ خواهد داد، سکوت اختیار کرد و تنها گفت: «خواهیم دید.»

عربستان سعودی اعلام کرده که قصد دارد طی ۲۰ تا ۲۵ سال آینده ۱۶ رآکتور هسته‌ای بسازد. هزینه آن حدود ۸۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

این کشور می‌خواهد با تولید این رآکتور‌ها از یک سو به نیاز‌های فزاینده عربستان به انرژی پاسخ دهد و از سوی دیگر رآکتور‌های کوچک‌تر را برای شیرین کردن آب دریا به کار گیرد.

از آن گذشته این کشور قصد دارد با جایگزین کردن انرژی اتمی در داخل به جای مصرف نفت، صدور این ماده خام را افزایش دهد. در حال حاضر دولت عربستان نفت را با قیمت‌های سوبسیدی در اختیار مردم قرار می‌دهد.

ریاض در پروژه‌های نیروگاه‌های اتمی خود بیشتر با چین همکاری دارد. مدت‌هاست این نگرانی وجود دارد که عربستان سعودی گزینه تولید سلاح اتمی خود را باز گذارده است.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ در یک مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفته بود که ریاض، در صورتی که ایران به سوی تولید سلاح اتمی برود، "بدون اتلاف وقت" تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را آغاز خواهد کرد.

عربستان سعودی قرارداد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر