پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 58910
تاریخ انتشار: 27 آبان 1399 18:09
رییس مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی:

۳۸۰ هزار تن بذر گندم در اختیار کشاورزان قرار گرفت

رییس مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی از برنامه کشت گندم در سطح ۶ میلیون هکتار از مزارع در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۳۸۰ هزار تن بذر مرغوب در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته رشد ۲۳ درصدی را نشان می دهد.
به گزارش راه امروز به نقل از اعلام روز سه شنبه وزارت جهاد کشاورزی، « علیمراد سرافرازی» افزود: سطح زیر کشت گندم برای امسال ۶ میلیون هکتار برنامه ریزی شده است که تاکنون سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار معادل ۶۰ درصد برنامه محقق شده است.

وی اظهارداشت: برای دست یابی به هدف تعیین شده، ۳۸۰ هزار تن بذر مرغوب در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته رشد ۲۳ درصدی را نشان می دهد.

رییس مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید «جو» تصریح کرد: این محصول یکی از نهاده های مورد نیاز صنعت دامپروری است و نزدیک به یک میلیون هکتار از اراضی کشت شده است که نسبت به سال قبل در جو آبی ۲۳ درصد و در جو دیم ۱۶ درصد رشد داشته ایم.

وی گفت: امسال برای کشت کلزا به اندازه ۲۳۳ هزار هکتار، قرارداد منعقد شده و تاکنون سه میلیون و صد هزار چغندرقند بهاره تولید شده است.

سرافرازی خاطرنشان کرد: تولید چغندر پاییزه یکی از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه سازگاری با اقلیم و بهره برداری بهینه از آب باران است و در این راستا برای ۲۸ هزار هکتار زمین قرارداد منعقد و تاکنون ۲۴ هزار هکتار کشت انجام شده است.

 طبق آمارها در سال زراعی گذشت حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که بیش از هشت میلیون تن آن توسط دولت خرید تضمینی شده است.

طبق برآوردها در سال زراعی جدید (۱۴۰۰ - ۱۳۹۹) نزدیک به ۶ میلیون هکتار گندم در کشور کشت می‌شود که از این میزان دو میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم است که بذر مورد نیاز توسط شرکت‌های خصوصی تهیه و از اوایل شهریورماه توزیع آن در استان‌های شمال‌غرب و غرب کشور که دارای اقلیم‌های سرد هستند، آغاز شده  است.

طی ۶ سال اخیر، نزدیک به ۴۰ درصد بذور گندمی که در ایران کشت می‌شود، گواهی شده‌اند و بقیه بذرها خودمصرفی کشاورزان هستند.

قیمت فعلی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی برای سال زراعی جاری چهار هزار تومان (با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید) و گندم دوردوم چهار هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر