پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 58157
تاریخ انتشار: 12 آبان 1399 23:47
تکذیب صدور حکم ده سال حبس برای مریم ابراهیم‌وند

مریم ابراهیم‌وند کیست و اتهاماتش چیست؟

در حالی که برخی رسانه‌ها از صدور حکم حبس طولانی مدت برای مریم ابراهیم‌وند کارگردان سینما خبر داده‌اند، اما باشگاه خبرنگاران این موضوع را تکذیب کرد.
به گزارش راه امروز: روز گذشته اخبار از رصدور حکم ۱۰ سال و شش ماه حبس برای مریم ابراهیم‌وند کارگردان و تهیه‌کننده حکایت می‌کرد. این گزارش‌ها اتهام ابراهیم وند را «ساخت فیلم مبتذل، توهین به رئیس جمهور و نشر اکاذیب علیه سپاه پاسداران انقلاب» اعلام کردند. تاکنون منابع رسمی این خبر را تائید نکرده‌اند. امروز باشگاه خبرنگاران، سایت وابسته به صداوسیما همه این خبر‌ها را تکذیب کرد و نوشت: «عناوین اتهامی مورد ادعا درباره این متهم، صحت نداشته و پرونده به اتهام کلاهبرداری، ضرب و جرح و خیانت در امانت به دادگاه کیفری ارسال شده است؛ بنابراین گزارش، ادعای صدور حکم محکومیت این متهم نیز صحت ندارد و تاکنون حکم این پرونده صادر نشده است.»


مریم ابراهیم‌وند متولد ۱۳۷۰ است که از اواخر دولت دوم محمود احمدی‌نژاد فعالیت سینمایی‌اش را آغاز کرد، اما از همان ابتدا به‌گفته خودش بر سر مسائل مالی با برخی مدیران سینمایی وزارت ارشاد و نزدیکان آن‌ها دچار اختلاف شد. 

او دو فیلم «پانسیون دختران» و «۲۴ سپتامبر» با موضوع حادثه منا در عربستان را در کارنامه سینمایی خود دارد که البته حاشیه‌ساز هم شده‌اند. «عشق ساندویچی» و «ما همه تنهاییم» نیز از فیلم‌های اوست که از تلویزیون و شبکه نمایش خانگی پخش شده‌اند. ابراهیم‌وند در انتخاب ریاست جمهوری سال ۹۶ ثبت نام کرد.


مریم ابراهیم‌وند شهریورماه ۱۳۹۵ توسط نهاد‌های امنیتی بازداشت و پس از ۳۵ روز با وثیقه آزاد شد. دو سال بعد در تیرماه ۹۷ احضار و مجددا بازداشت شد که تاکنون ادامه داشته است. اطلاعات دقیقی درباره جزییات پرونده او به طور رسمی اعلام نشده است.

یک پرونده پر پیچ و خم 
ابراهیم‌وند شهریور ماه امسال در گفت‌وگویی با روزنامه شرق جزییاتی درباره اتهامات خود بیان کرد. او گفت: «سال ۱۳۹۵ که فیلم سینمایی «۲۴ سپتامبر» را درباره فاجعه منا ساختم. یک ماه بعد از اتمام فیلم برداری در محل کارم بازداشت شدم. زمانی که بازداشت شدم، ۳۵ روز در انفرادی بودم که چرا این فیلم را ساختی، بازجو می‌گفت فلان کارگردان باید می‌ساخت، فلان کارگردان پشت در بنیاد سینمایی فارابی ایستاده که بودجه بگیرد؛ یعنی فضای بازجویی من در سال ۹۰ به این سمت رفت.» فیلم ابراهیم‌وند، مناقشه برانگیز و درباره یکی از شهدای منا بوده است. آنگونه که ابراهیم زاده می‌گوید قسمت‌هایی از فیلم با نارضایتی و شکایت خانواده شهید همراه شده است.

ظاهرا او پس از بازداشت اول، تلاش می‌کند فیلم را آماده اکران کند که از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه به اتهام «ساخت فیلم مبتذل و ارائه تصویر مخدوش از شهید» دوباره بازداشت شده است.

ثبت نام ابراهیم‌وند در انتخابات ریاست جمهوری
 
اما این همه ماجرا نیست و او پرونده‌های شکایت دیگری هم دارد. او درگیر یک اختلاف مالی با علیرضا سجادپور از مدیران سینمایی دوران محمود احمدی نژاد است و از طرف دیگر شرکت عظیم خودرو نیز از شاکیان ابراهیم وند است. گفت و گوی ابراهیم وند با روزنامه شرق و ادعا‌هایش با واکنش تند سجادپور همراه بود و او در نامه‌ای نوشت که ابراهیم وند پنجاه شاکی خصوصی دارد.

ماجرای ابراهیم‌وند پیچیدگی‌های دیگری هم دارد و حتی پای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد دوره حسن روحانی هم به پرونده او باز شده است. به هر حال به نظر می‌رسد روایت‌های موجود از پرونده او کامل نیستند و باید منتظر توضیحات مقامات قضایی در این باره بود.

منبع: فرارو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر