پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 58123
تاریخ انتشار: 12 آبان 1399 09:00
سریال برنج‌های رسوبی در گمرکات به پایان رسید. براساس توافق بانک مرکزی،وزارت صمت وگمرک، مقرر شد، صدور کد رهگیری بانک برای این محصول، تسریع و ترخیص از امروز آغاز خواهد شد. همچنین براساس اعلام معاون فنی گمرک، بیش از ۵۰ درصد کالا‌های دپو شده در گمرک‌های کشور با مصوبات اخیر قابلیت اتمام تشریفات گمرکی و ترخیص را دارند.
به گزارش راه امروز: سریال برنج‌های رسوبی در گمرکات به پایان رسید. براساس توافق بانک مرکزی،وزارت صمت وگمرک،  مقرر شد، صدور کد رهگیری بانک برای این محصول، تسریع و ترخیص از امروز آغاز خواهد شد. همچنین براساس اعلام معاون فنی گمرک، بیش از ۵۰ درصد کالا‌های دپو شده در گمرک‌های کشور با مصوبات اخیر قابلیت اتمام تشریفات گمرکی و ترخیص را دارند.


 پس از رسانه‌ای شدن رسوب 200 هزارتن برنج در گمرکات کشور، شاهد بحث و جدل بین سه نهاد دولتی از جمله گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی بر سر ترخیص این قلم کالای اساسی بودیم. در این میان واردکنندگان خواهان ترخیص کالای خود از گمرک به دلیل رو به فساد رفتن و کمبود آن در بازار، شده بودند. آنها علت اصلی ماندن این حجم از برنج در گمرک را عدم همکاری بانک مرکزی در تخصیص ارز عنوان کردند.
 اما با توجه به اینکه موضوع برنج‌های مانده در گمرک طی روزهای گذشته وارد فاز جدیدی از کشمکش بین بانک مرکزی و گمرک شد، رییس انجمن واردکنندگان برنج روز گذشته در اظهاراتی از حل شدن مشکل ارزی و صدور کد تخصیص ارز خبر داد و اعلام کرد که فعلا تمایلی به ترخیص این کالا از گمرک ندارند؛ چرا که به نوعی برای آنها به صرفه نبوده و قیمت برنج وارداتی با برنج داخلی برابری می‌کند. البته این ماجرا با واکنش واردکنندگان همراه شد و به صراحت اعلام کردند که موضع رئیس انجمن واردکنندگان برنج ربطی به آنها نداشته و خواهان تعیین تکلیف کالای خود و ترخیص هستند.
 به هر حال، اظهارات رییس انجمن واردکنندگان گویا به مذاق معاون فنی گمرک زیاد خوش نیامد، به‌طوری‌که در واکنش به صحبت‌های او عنوان کرد که این سازمان نیز براساس قوانین امور گمرکی نسبت به اعمال قانون متروکه با رعایت مقررات مربوطه برای برنج‌های دپو شده اقدام خواهد کرد.

این ماجرا تا دیروز ادامه داشت، اما در نهایت در جلسه عصر روزگذشته براساس توافقی که بین وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک صورت گرفت،  در نهایت مقرر شد که بانک نسبت به صدور کد رهگیری اقدام کرده و بخشی از برنج ها امکان ترخیص پیدا کردند.

 ترخیص ۵۰ درصد کالاهای دپو شده با مصوبات جدید دولت

طبق اعلام معاون فنی گمرک، از امروز (دوشنبه) همزمان با ۱۲ آبان ماه ترخیص برنج های رسوبی که کد رهگیری بانک آنها صادر و ارسال شده است در دستور کار قرار خواهد گرفت.

براساس اظهارات مهرداد جمال ارونقی،  در همین هفته، اولویت‌های ترخیص کالا‌های دپو شده در گمرکات، مشخص و به بانک مرکزی اعلام می‌شود و این بانک در اسرع وقت برای تأمین ارز اقدام می‌کند.

براساس آمار اعلامی از سوی معاون فنی گمرک،  حدود ۳.۵ میلیون تن کالا‌های اساسی در گمرک‌ها، یک میلیون تن کالا‌های اساسی روی شناور‌ها و 4 میلیون تن کالا‌های غیر اساسی و غیر کانتینری در بنادر و گمرکات کشور دپو شده است. علاوه بر آن 30 هزار دستگاه کانتینر حاوی کالا‌های اساسی و غیر اساسی در گمرکات کشور موجود است.

ارونقی در ادامه توضیح داد: پس از مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و مصوباتی که از طرف شورای عالی امنیت ملی، صادر و به گمرک ابلاغ شده بود و در پی تصمیم گیری جلسه صبح امروز ستاد اقتصادی، جلسه‌ای به ریاست وزیر صمت تشکیل و درباره کالا‌های موجود در بنادر و گمرکات تصمیم‌های ویژه‌ای اتخاذ شد.

معاون فنی گمرک در عین حال تاکید کرد که درباره کالا‌های اساسی که هنوز تأمین ارز نشده، اما  مقرر شد بانک مرکزی همکاری لازم را برای تأمین ارز این کالا‌ها داشته باشد.

همچنین به گفته او،  برخی کالا‌ها، اعتباری خریداری شده است که مقرر شد بانک مرکزی، اعلامیه تأمین ارز به صورت اعتباری را برای این کالا‌ها صادر کند و در مدت 3 ماه از تاریخ ترخیص کالا نسبت به تأمین ارز آن‌ها با نرخ ارز ترجیحی اقدام شود.

ارونقی بیان کرد:  درباره کالا‌های غیر اساسی مانند مواد اولیه و واسطه‌ای وارد شده، تصمیم‌های بسیار خوبی گرفته شده است و در باره کالا‌ها مقرر شد با ارز اشخاص، اجازه ترخیص کالا بدون کد رهگیری بانک داده شود و رویه واردات در مقابل صادرات هم احیاء می‌شود.

او همچنین با اشاره به اینکه برخی کالا‌های فاسد شدنی هم در گمرکات وجود دارد، افزود: نسبت به تأمین ارز و ترخیص این اقلام اقدام شده است.

ارونقی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد که در بخش کالا‌های اساسی فسادپذیر هم، گمرک با همکاری بانک مرکزی, 2 بار فراخوان صادر کرد که صاحبان کالا بدون کد رهگیری بانک می‌توانند کالا‌های خود را ترخیص کنند، اما استقبال چندانی از این تسهیلات نشد.

بنابه اظهارات این مقام مسوول در گمرک،  از ابتدای امسال تاکنون 14 میلیون تن کالا از بنادر و گمرک‌های کشور ترخیص شده است بنابراین دپوی کالا‌ها در گمرک، طبیعی است و اگر مشکل قانونی نداشته باشند در اسرع وقت ترخیص می‌شوند و بیش از 50 درصد کالا‌های دپو شده در گمرک‌ها با مصوبات اخیر قابلیت اتمام تشریفات گمرکی و ترخیص را دارند.

با اجرایی شدن این مصوبات، پرونده برنج های رسوبی در گمرک بسته خواهد شد و صاحبان کالاها برای ترخیص می توانند  از امروز اقدام کنند. 
عناوین مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر